باغ ایرانی گلاریس به‌زودی افتتاح می‌شود

باغ ایرانی گلاریس در نخستین روز ایام الله فجر در منطقه ۵ افتتاح می شود.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۵، باغ مذکور به مساحت ۹۸۰۰ مترمربع واقع در محله باغ فیض ناحیه ۳ منطقه ۵ به آدرس خیابان طالبی کوچه باغ ملی سوم واقع شده است.سایت مذکور دارای شیب ۴درصد از شمال به جنوب و دارای ۲ دسترسی از شمال غربی و جنوب شرقی است.دسترسی شمال غربی (از کوچه باغ ملی سوم) و دسترسی جنوب شرقی از (کوچه نائینی ) است.کل باغ طبق ضوابط شهرسازی و معماری و سازمان پارک ها با نسبت ۳۰ به ۷۰ طراحی شده است که ۳۰ درصد کل باغ طبق ضوابط شامل مسیرهای ارتباطی و بناهای الحاقی خواهد بود. 

 ورودی اصلی جهت کنترل تردد و مراجعین، پارکینگ پرسنل، نگهبانی و اتاق مدیریت بخش هایی از ریز فضاهای این باغ هستند. 

 مرتضی مرادی معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۵ عنوان کرد : تعداد ۱۸۸۵۰ گلدان، انواع درختچه ، ۲۰۰۰پیاز لاله و ۷۰۰جعبه نشا فصلی،درختچه های پامپاسگراس، رزمهندسی، رزهفت رنگ، نسترن، یوکا، بربریس، پیروکانتا، به ژاپنی، یاس زرد، برگ بو و لاوسون در این باغ استفاده شده است. در یک بخش آبراه آرامش در نظر گرفته شده که فضایی به منظور ارتباط مستقیم مراجعه کنندگان با طبیعت است که در این فضا از نهر موجود استفاده شده است.

مرادی ضمن اشاره به اینکه درختان این باغ مثمر و عمدتاً سیب ، توت و گیلاس است ادامه داد: مزرعه حیوانات اهلی که فضایی جهت برقراری ارتباط مستقیم مراجعه کنندگان با حیوانات اهلی است و گلخانه که فضایی برای پرورش نهال های مورد نیاز باغ و همچنین تامین نیازهای ساکنین محله که قسمتی از این مجموعه به درآمدزایی باغ کمک خواهد کرد.

 حامد مقدسی معاون فنی و عمران منطقه ۵ نیز ضمن اشاره به مسیر پلازا که از دیگر جاذبه های ویژه این باغ است گفت : در این باغ که تمامی مراحل نقشه کشی جانمایی فضاها تماماً به همت و تلاش همکاران منطقه صورت گرفته است و با طراحی چند منظوره و پیاده سازی اصولی نصب مبلمان های مناسب فضا در این باغ در خصوص پیاده روی و تعامل افراد با یکدیگر با قابلیت نشستن در فضاهای طراحی شده است.

 او ادامه داد: در این باغ فضایی برای کافه کتاب و شربت خانه تخصیص داده شده است. کافه کتاب فضایی با عملکرد کافی شاپ و کتابخانه که هر دو کار را توام باهم برعهده دارد و شربت خانه نیز به منظور ارائه محصولات سنتی و ارگانیک به مراجعه کنندگان در نظر گرفته شده است. باغچه کتاب نیز دیگر بخش باغ گلاریس است که برخلاف طراحی بسته کتابخانه، فرصت مطالعه در فضای آزاد را می دهد و دارای سکوهای منعطف در فضایی باز برای مراجعه کنندگان است. پنج چشمه سرویس بهداشتی بانوان، پنج چشمه سرویس بهداشتی آقایان و نمازخانه در نظر گرفته شده که این فضاهای خدماتی در جنوب غربی سایت جانمایی شده است. 

مقدسی در پایان افزود: مصالح محدود با حفظ ساختار سازه ای باغ است. کاشی های آبی ، آجرهای سنتی ایرانی و خشت و گل و دیگر عناصر معماری ایرانی و اسلامی برای متریال این باغ در نظر گرفته شده است که نمونه ای از باغ های سنتی کاشان ویزد می باشد و نکته مهم دیگر این است که میزان سازه ها به شدت محدود است و تلاش شده تا شهروندان به صورت جدی و مستقیم با عناصر طبیعت درگیر احساسی شوند. البته اصول هندسی، آب جاری قنات و کرت بندی کاملا رعایت شده است.

انتهای پیام 

۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 31687

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =