جهش بودجه‌ حمل‌ونقل همگانی در سال آینده

سقف بودجه۱۴۰۲ شهرداری تهران روی ۶۵هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بسته و توسط اعضای شورای شهر تهران تصویب شد.

دیروز تهران بارانی بود و همین امر سبب ترافیک سنگین در شهر شد. خبری از تاکسی نبود و اتوبوس‌ها هم با تأخیر بیش از ۱۵ تا ۲۰دقیقه‌ای به ایستگاه‌ها می‌رسیدند و اغلب هم مملو از جمعیت بودند. مشکلاتی که سبب گلایه رئیس شورای شهر تهران شد و برای چندمین‌بار مهدی چمران به معضل ترافیک پایتخت واکنش نشان داد و آن را کشنده دانست و گفت: «متروی تهران کار خود را انجام می‌دهد و بارش باران خللی در خدمت‌رسانی ناوگان ریلی ایجاد نمی‌کند اما ناوگان اتوبوسرانی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. زمان بارش رانندگی‌ها به‌هم می‌ریزد. ترافیک سنگین تشکیل می‌شود و برخی معابر قفل می‌شوند. اتوبوس‌هایی که در مسیرهای ویژه تردد می‌کنند کار خود را انجام می‌دهند اما سایر اتوبوس‌ها در میان ترافیک گیر می‌کنند و طبیعتا دیرتر به مقصد می‌رسند.»

او در ادامه از عزم جدی شورا برای رفع مشکلات حوزه حمل‌ونقل عمومی خبر داد و از آن با عنوان تصمیم انقلابی یاد کرد و گفت: «حمل‌ونقل سهم قابل‌توجهی در بودجه سال آینده شهرداری تهران دارد. علاوه‌بر آن مبلغ خوبی هم به‌صورت ویژه به این حوزه اختصاص داده‌ایم و امیدواریم تا حدودی کمبودها رفع و وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی بهتر شود.»

به گزارش شهر، چهارم بهمن، علیرضا زاکانی شهردار تهران با حضور در شورای شهر لایحه پیشنهادی بودجه سال۱۴۰۲ را با رقم ۷۸هزار و ۴۷۵میلیارد تومان تحویل رئیس شورا داد. بررسی لایحه در اولویت کمیسیون‌ها قرار گرفت و در نهایت اعضای پارلمان شهری در کمیسیون تلفیق به جمع‌بندی رسیدند و دیروز در جلسه شورای شهر تهران محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از سقف ۶۵هزار و ۸۰۰میلیارد تومانی رونمایی کرد. نکته قابل تامل این است که علاوه‌بر این مبلغ، شورای شهر تهران ۱۰هزار میلیارد تومان هم به‌طور ویژه به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده است. بنابراین اعضای پارلمان شهری در جلسه دیروز بودجه ۶۵هزار و ۸۰۰میلیارد تومانی شهرداری تهران را تصویب کردند.

آخوندی در جریان ارائه گزارش گفت: «حمل‌ونقل در بودجه سال آینده سهم ۳۳درصدی دارد و با ۱۰هزار میلیارد تومان دیگری هم که به این حوزه اختصاص داده شده، قطعا جهش بالایی در این حوزه رخ خواهد داد. همچنین از بودجه تصویب شده(۶۵هزار میلیارد تومان) حدود ۳۷هزار میلیارد تومان هزینه و ۵هزار میلیارد تومان هم دیون است. بنابراین تکلیف ۴۲هزار میلیارد تومان روشن است و امیدواریم با همراهی کمیسیون بتوانیم درخصوص مابقی بودجه به نتیجه مطلوب و منطقی برسیم.»

مهدی چمران هم در ادامه تأکید کرد: «سال آینده شهر باید با ۶۵هزار میلیارد تومان اداره شود تا بتوان ۱۰هزار میلیارد تومان بخش حمل‌ونقل را تأمین کرد و گشایش ایجاد شود.» ناصر امانی هم بودجه سال آینده را قانونی‌ترین بودجه شهرداری تهران دانست و تأکید کرد که توسعه و تقویت حمل‌ونقل عمومی باید اولویت شهرداری باشد.

مجوز شورا به فروش ۶ ملک
شهرداری تهران برای تامین منابع غیرنقد، فروش ۶ملک(مجتمع تجاری و اداری مژده، بیمارستان آتیه۲، ملک مسکونی تجاری خلیج‌فارس، زمینی در بزرگراه شهید لشگری، مجتمع تجاری پارکینگ طبقاتی گرات و ۱۱قطعه زمین در احمدآباد مستوفی) به ارزش حدود ۵هزار میلیارد تومان را در دستور کار دارد. شهرداری برای این کار نیاز به مجوز شورا داشت و از این‌رو لایحه را به شورا ارائه داده بود که یک فوریت آن تصویب شده بود و دیروز هم اعضای پارلمان شهری پس از بررسی با موافقت خود این مجوز را صادر کردند. لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران در توضیح این لایحه گفت: «در مورد فروش املاک با بانک‌شهر صحبت کردیم و لازم است بتوانیم با فروش این املاک بدهی‌مان را تسویه کنیم تا بتوانیم تسهیلات جدید بگیریم.»
 

جهش بودجه‌ حمل‌ونقل همگانی در سال آینده

جهش بودجه‌ حمل‌ونقل همگانی در سال آینده


منبع: همشهری

انتهای پیام/

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 31725

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =