تمهیدات مدیریت شهری برای ساماندهی دستفروشان در آستانه نوروز

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: با دستفروشی مشکلی نداریم، اما مزاحمت‌هایی که ممکن است برای شهروندان ایجاد شود باید مدیریت شود.

سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در گفت‌وگو با شهر در مورد ساماندهی دستفروشان اظهار کرد: تهران هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با افزایش تعداد دست فروش ها روبرو می شود که اولین راه کار شهرداری برای ساماندهی دست فروشان ایجاد روز بازارها است و ما این روزبازارها را فعال تر کرده ایم. در بعضی از مناطق تعداد روزهای فعالیت روزبازارها را از یک روز به دو تا سه روز افزایش داده ایم چون بعضی از شهروندان از دستفروش ها خرید می کنند و رضایت هم دارند و به دلیل مدیریت مراجعه شهروندان افزایش تعداد روز بازارها انجام می شود.

وی افزود: مناطق شهرداری تهران هم فعال هستند تا اگر در جایی زمین و فرصتی برای  بازارچه نوروزی بود، این مراکز راه اندازی شود. 

سعید بیگی بیان کرد: جنس و کالایی که دستفروشان عرضه می کنند برای ما مهم است تا رقیبی برای واحد های صنفی و مغازه ها نباشند و عمدتا هم نیستند، دستفروشان معمولا اقلام مشاغل خرد عرضه می کنند. 

بیگی عنوان کرد: شهرداری با دستفروشی مشکلی ندارد، بلکه با سد معبر مشکل دارد. وظیفه شهرداری در اینجا جلوگیری از سد معبر است یعنی باید به شکلی مدیریت شود که باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان و مشکل در تردد و عبور و مرور آنها نشود. در این حوزه چند محور اصلی از سال های قبل مطرح بوده که نیاز به مدیریت دارد، مانند محور تجریش، چهاراه ولیعصر(عج) و هفت تیر که برای آن جلسات ویژه ای با شهرداران و معاونان خدمات شهری مناطق و همچنین شرکت شهربان و حریم بان برگزار شده است تا با کمترین مزاحمت برای مردم و کسبه فعال در محورها از پیک روزهای پایانی سال عبور کنیم. 

وی افزود: همکاران ما در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری هماهنگی هایی با پلیس راهور فراجا انجام داده اند تا در صورت نیاز در روزهای آخر سال اگر تهمیدات خاص ترافیکی نیاز بود، مدیریت کرده و اگر جابه جایی لازم بود انجام شود، مخصوصا روزهای آخر سال بعضی از شریان ها ممکن است مسدود شود. بنابراین برنامه ریزی آن اعلام شده و از قبل به شهردارها اعلام شده که آماده باشند که با راهور هماهنگ کنیم تا بتوانیم  آخر سال را بدون مشکل پشت سر بگذاریم. 

بیگی عنوان کرد: تجمع در یک محور می تواند باعث یک گره ترافیکی شود، ما در این مورد وظیفه داریم. 

وی افزود: در مورد تخلفات احتمالی  ماموران، حراست و بازرسی مناطق و نواحی آمادگی رسیدگی به این موضوع را دارند، در صورتی که شهروندان تخلفی مشاهده کردند می توانند با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند. 

بیگی اظهار کرد: طبق دستور اخیر شهردار تهران، شرکت ساماندهی در حال مطالعه و بررسی دستفروشی در مترو  با رویکرد ایجابی و توانمند سازی است. مدل دستفروشی در مترو با حجم بار کم و سیار است و با مدل دستفروشی در جاهای دیگر که بساط گستری است، متفاوت است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: شغل دستفروشی در مترو سختی هایی دارد، از طرفی مزاحمت هایی برای برخی از شهروندان ایجاد می کند. در این خصوص در حال مطالعه یک طرح در حوزه اجتماعی با همکاری معاونت حمل و نقل هستیم که به صورت کاربردی به موضوع دستفروشی در مترو ورود کنیم.

انتهای پیام/

۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 31777

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =