کیفیت نمایشگاه گردشگری نسبت به ادوار گذشته ارتقا یافته است/ تشریح ضرورت ایجاد سازمان گردشگری

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران گفت: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ حجم استقبال مخاطبان رشد داشته است و امیدواریم شهرداری بتواند از فرصت نمایشگاه برای ارتباط با سایر استان‌ها نیز استفاده کند.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی شورای شهر تهران در حاشیه برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار شهر با بیان اینکه نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ حجم استقبال مخاطبان رشد داشته است و امیدواریم شهرداری بتواند از فرصت نمایشگاه برای ارتباط با سایر استان‌ها نیز استفاده کند، اظهار کرد: در دوره ای که ما کار را در مدیریت شهر شروع کردیم، دوران تحول مدیریت شهری است و تجربه نشان داده که هر تحولی مقاومت های ساختارهای قدیمی و سنتی را با خود به همراه دارد؛ مثلا زمانی که قرار بود ناحیه محوری و محله محوری راه اندازی شود با مقاومت‌ هایی روبه‌رو بود و موضوع تشکیل ستاد گردشگری در شهرداری نیز همین حالت را دارد و به همین دلیل از روز اول که این بحث مطرح شد، می دانستیم که به سرعت این کار رقم نخواهد خورد.

وی بیان کرد: مدیریت شهری و شهرداری تهران‌ در سطح شهر، نسبت به همه ارگان‌ها هم دسترسی بیشتری به مجموعه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی دارد و هم خودش این ظرفیت را دارد که خدمات بیشتری را نسبت به بقیه ارائه دهد، اما چون این ظرفیت ها در گستره شهرداری پخش شدند این خدمات متمرکز نیست، لذا برای مردم این خدمات از جمله وجود بیش از ۸۰ خانه موزه در سطح شهر تهران، باغ موزه دفاع مقدس، باغ موزه قصر، سینماها و شهربازی هایی که در اختیار مدیریت شهری است، ملموس نیست.

علوی با بیان این مطلب که حجم گسترده ای از سرمایه ها در موضوع گردشگری در اختیار مدیریت‌ شهری است، ولی این خدمات به صورت یکپارچه ارائه نمی شود، ادامه داد: از دوره گذشته این آسیب شناسی انجام شد که این سرمایه ها باید در سیاست گذاری و اجرا در یک نقطه متمرکز شوند و پیشنهاد بر این بود که سازمان گردشگری تشکیل شود که در احکام برنامه قبلی و فعلی بر آن تاکید شده بود تا خدمات حوزه گردشگری در شهر یکپارچه تر شود.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران اضافه کرد: ما حتی نتوانستیم مجموعه‌های میراثی و گردشگری شهر را به شهروندان معرفی کنیم و انتقاد به خود ما در مدیریت شهری این است که مردمی که در تهران ساکن هستند، بسیاری از ذخایر شهر در حوزه گردشگری و میراث را نمی شناسند و این باعث شده که در زمانهای تعطیلی به سایر شهرها سفر کنند، بر همین اساس تلاش ما این است که تهران را از یک مبدأ گردشگری به یک مقصد گردشگری نیز تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه در شورای شهر تلاش بر این بوده که ساختارهای از هم فاصله دار و دور در حوزه گردشگری را در قالب شورای موزه‌های شهرداری، ایجاد سازمان گردشگری و سایر قالب ها به هم نزدیک کنیم، عنوان کرد: سعی کردیم در اعتبارات شهرداری تهران، بازسازی خانه موزه ها، خانه های مشاهیر و مجموعه های دارای قدمت تاریخی و واجد ارزش را ببینیم و سرانه اوقات فراغت و گردشگری را از طریق خانه های گردشگری در محلات افزایش دهیم و برای دسترسی این مجموعه ها برای همه اقشار به ویژه معلولان و توان‌یابان اقدام کنیم.

علوی در پایان در خصوص استفاده از فرصت های بخش خصوصی در حوزه گردشگری توضیح داد: این دغدغه را از روز اول داشتیم و سعی کردیم با کمک شهرداری بخشی از فرصت های سرمایه گذاری که همایشی در این خصوص انجام شده را به حوزه گردشگری اختصاص دهیم که تقریبا جزو معدود فرصت های سرمایه گذاری موفق در مدیریت شهری بوده است، چرا که در بسیاری از زمانها مشارکت شهرداری با بخش خصوصی با شکست مواجه شده بود، ولی این مشارکت در بخش گردشگری کمترین آسیب را داشته است، چرا که آن سرمایه گذار می خواهد زودتر پروژه اش به نتیجه برسد تا بازگشت سرمایه‌اش نیز سریعتر انجام شود.

گفتنی است؛ غرفه شهرداری تهران در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری از ۱۸ تا ۲۱ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران و سالن ۳۸ از ساعت ۸ الی ۱۵ میزبان علاقمندان به حوزه گردشگری است.

انتهای پیام/

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 32054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =