۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 3286
شهرداری و خبرنگاران همسو با هم تا تحقق «شهری برای همه»

محمود کلهری شهردار منطقه ۱۷ تهران ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و روز خبرنگار، به مناسبت این روز که گرامیداشت دلاوران عرصه رسانه و قلم است یادداشتی را برای روزنامه حسبان نوشته است.

«جان   نباشد  جز  خبر  در  آزمون/ هر که  را  افزون  خبر  جانش فزون» خبر جانفزاست و آنکس که موجب این رحمت است خبرنگارانی هستند که با قلم حق، جز حقیقت نمی نگارند و همواره در تلاشند تا اقشار مختلف جامعه از نعمت آگاهی بهره مند شوند و نور دانستن بر روزگارشان بتابد.

امسال روز خبرنگار متاثر از کرونا شده و مثل همه روزهایی که رنگ و بوی تغییر به خود گرفته اند به شکل و شمایلی متفاوت برگزار می شود و با توجه به شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری مراسم های تجلیل از خبرنگاران نیست اما این قشر همچون همه بزنگاه های حساس و پیچ و خم های بحرانی، نقش خود را در زمانه کرونا زده نیز به خوبی ایفا کرد و بار دیگر نشان دادند که خبرنگاران نیز در خط مقدم حرکت به سمت آگاهی مردمی پیش می روند.

در ماه های اخیر چه در رسانه های تصویری و چه نوشتاری و مجازی، خبرنگارها به دل بیمارستان ها و مراکز درمانی زده و با ثبت گزارش ها و به تصور کشیدن فضای بیمارستانها در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای مقابله با ابن بیماری منحوس پیشقدم بوده اند. اگرچه در روزهای نخست جای خالی پرداختن به پرسنل خدوم شهرداری خصوصاً کارگران زحمتکش به شدت احساس می شد اما با کمک همین خبرنگاران گوشه گوشه های خدمات رسانی سازمان بزرگ و محترم شهرداری تهران به تصویر کشیده شد تا امروز که ماه ها از هجوم این میهمان ناخانواده گذشته، وقوف کاملی بر تلاش همه فعالین عرصه خدمات رسانی حاصل شود.

شهر به مثابه موجودی زنده همواره در حال تکاپو است و خبرنگاران به عنوان پیغامبران رسانه، رسالت خبررسانی را برعهده گرفته و در هر زمان و مکان برای عمل به وظیفه آستین همت را بالازدند تا شهر را برای شهروندانش به «شهری ارتباطی» تبدیل کند که در آن آگاهی موج می زند و افراد با بهره مندی از اخبار و گزارشها تمامی اقدامات را قضاوت می کنند و از سویی

 امروزه شهروندان می دانند با انعکاس مشکلات مردم و معضلات شهری می توانند به داشتن شهری سالم و پاک کمک کنند. به نظر می رسد همسو بودن مسیر شهرداری ها و خبرنگاران در حل مشکلات شهری، بیان معضلات، ارائه راهکارها و نظر جستن از شهروندان و کارشناسان برای داشتن شهری عاری از مشکلات امری ضروری است. در سالهای اخیر بحث شهروند خبرنگار نیز قوت گرفته و با پیشرفت تکنولوژی و در اختیار داشتن تلفن های همراه هوشمند، به تصویر کشیدن کاستی های شهری و مطرح کردن مسائلی چون آلودگی هوا و ترافیک به شهرداری برای حل مشکلات کمک کرده است.

جلب مشارکت شهروندان و افزایش حس مسئولیت پذیری شهروندی نیز با «شهروند خبرنگاری» محقق شده که به عنوان یکی از دستاوردهای مهم عصر ارتباطات الکترونیک، فضای مناسبی را از طریق رسانه های اجتماعی پدید آورده تا شهروندان به سهولت با مدیرانی که شهرشان را اداره می کنند در ارتباط باشند و عموم مردم در فرآیند گردآوری اخبار و اطلاعات، گزارش و تحلیل و همچنین انتشار آنها نقش فعالی ایفا  کنند.

هدف چنین مشارکتی؛ فراهم آوردن اطلاعات مستقل، قابل اعتماد، دقیق، گسترده و مناسب است که مانند روزنامه نگاری سنتی و حرفه ای از اصول خاصی پیروی می کند. این اصول همان اصول اخلاقی است که در هر رسانه ای باید رعایت شود. اینک با جلب مشارکت شهروندان در ارائه نظرات و پیشنهادات سازنده ازطریق سامانه های مختلف ارتباطی و شهروند خبرنگاری در ارائه مشکلات شهری و نگاه ریشه ای و حرفه ای خبرنگاران خبره در بیان مشکلات و موانع توسعه شهری سبب شده تا تهران شهری زیست پذیر و انسان محور باشد که زندگی در آن با روندی پرشتاب در جریان است.

شهرداری تهران در ایجاد ارتباط موثر با شهروندان در حوزه های مختلف حیات شهر، مرهون تلاش و زحمات خبرنگاران عزیزی است که در بخشهای تخصصی به ارائه محتوای مطلوب و روشنگری پرداخته و به جلب مشارکت همه شهروندان برای اداره شهری انسان محور و زیست پذیر منجر شدند تا تهران عزیز «شهری برای همه» باشد.

به بهانه روز خبرنگار برخود لازم می دانم از زحمات و تلاش خبرنگارانی که برای رشد و تعالی شهروندان و آگاهی بخشی قدم برداشتند تقدیر نمایم.

۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 3286

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =