بخشش بی‌سابقه جرایم عوارض نوسازی و خدمات پسماند/ سهم درآمدهای پایدار به ۴۰ درصد می‌رسد

شهروندان تهرانی می‌توانند با پرداخت به موقع قبوض عوارض نوسازی و خدمات پسماند در قرعه‌کشی ۱۲ میلیارد تومانی خوش‌حسابان شرکت کنند.

به گزارش شهر، اداره شهر با تمرکز بر درآمدهای پایدار؛ گزاره‌ای کارشناسی و پرتکرار از سوی صاحب‌نظران حوزه مدیریت شهری که بر تحقق درآمد شهرداری‌ها از محل منابع پایدار و مستمر و عادلانه تأکید دارد. بر این اساس، فاصله‌گرفتن از درآمدهای ناپایداری که در مواردی حتی آثار سوء بر هویت و شاخص‌های معتبر شهرها دارد نیز در همین پازل معنا پیدا می‌کند.

از این‌رو، تحقق درآمدهای شهری از محل‌هایی همچون سهم شهرداری‌ها از درآمدهای خارج از این نهاد عمومی غیردولتی اهمیت دارد. همچنین، قبوضی که طبق سنت دیرینه در ایام پایانی سال صادر و توزیع می‌شود، نیز از زمره درآمدهای پایدار مدیریت شهری محسوب می‌شود. قبوضی که به گفته برخی کارشناسان همان «شارژ شهری» محسوب می‌شود و از شهرداری تهران خبر می‌رسد، امسال با شکل و شمایلی ساده و شفاف‌تر طراحی شده است.

 بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، شهرداری‌ها این اختیار را دارند تا جرایم دیرکرد در پرداخت عوارض نوسازی و پسماند مسکونی و کسب‌وپیشه را از مبدا سال ۱۳۴۸ تاکنون نادیده بگیرند و حتی ۱۰ درصد هم تخفیف پرداخت نقدی لحاظ کنند، مشروط بر آنکه مبلغ مندرج در قبوض تا پایان سال پرداخت شود. بنابراین، پرداخت عوارض نوسازی و خدمات پسماند مشمول بخشش جرایم دیرکرد طی ۵۳ سال گذشته شده، مشروط بر آنکه تا پایان سال پرداخت شود.

در همین رابطه، لطف‌الله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در یک برنامه تلویزیونی در خصوص بخشودگی جرائم قبوض عوارض نوسازی و خدمات پسماند گفت: شهروندان موظف به پرداخت سه نوع عوارض نوسازی، پسماند غیرمسکونی و کسب‌وپیشه هستند.

وی درباره عوارض نوسازی افزود: با حمایت شورای شهر تهران فیش‌های توزیع شده بین شهروندان شامل بخشودگی جرائم ۵۰ سال گذشته است. استثنایی‌ترین بخشودگی تاریخ بلدیه درحال رخ دادن است و تنها تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت.

فروزنده با اشاره به اینکه اگر عوارض تا سال بعد پرداخت نشود، شامل بخشودگی نخواهد شد عنوان کرد: اگر تا پایان سال عوارض توسط شهروندان پرداخت شود، علاوه بر بخشودگی، شامل ۱۰ درصد جایزه خوش حسابی خواهند شد. همچنین پس از پرداخت می‌توانند، با پیامک شناسه ملک به سرشماره درج شده در پایین فیش در قرعه کشی جوایز هم شرکت کنند.

از سوی دیگر، به تازگی خشنود مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران نیز طی اظهاراتی با اشاره به تحقق تنها ۹ هزار میلیارد تومان از ۳۸ هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری در سال ۱۴۰۰، گفت: یکی از مهم‌ترین دیدگاه‌های مدیریت شهری تقویت سهم درآمدهای پایدار از بودجه است و تلاش می‌کنیم در سال جاری سهم درآمدهای پایدار از ۲۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۰ درصد از کل درآمدهای شهرداری در سال ۱۴۰۱ برسد. بر همین اساس، مشارکت عمومی و پرداخت به موقع قبوض از سوی شهروندان برای اداره شهر حائز اهمیت است.

بر اساس آنچه مطرح شد، تغییر مسیر تأمین مالی برای اداره شهر از درآمدهای ناپایدار به درآمدهای پایدار و عادلانه، ضرورتی است که مدیران شهر باید برای تحقق آن تلاش کنند. همچنین، شهروندان تهرانی می‌توانند با پرداخت به موقع قبوض صادر شده، علاوه بر بهره‌مندی از بخشودگی جرایم و ۱۰ درصد تخفیف نقدی، با ارسال پیامک به سرشماره قید شده در پایین قبوض، در قرعه‌کشی ۱۲ میلیارد تومانی خوش‌حسابان شرکت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 33585

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =