کاهش ۳۶۰۰ ردیف اعتباری برای چابک سازی و تسهیل در اجرای بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران از ساماندهی ردیف‌های بودجه ای و کاهش ۳۶۰۰ ردیف اعتباری در بودجه سال آینده خبر داد و گفت: با درنظرگرفتن ۲۹۰۰ ردیف اعتباری برای بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران، ضمن چابک سازی، به سهولت در اجرای بودجه سال آینده و کاهش بروکراسی اداری کمک بزرگی خواهد شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل برنامه و بودجه شهرداری تهران، امیر شهرابی در پنل‌های تخصصی اداره کل برنامه و بودجه ویژه مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران بر لزوم تقویت فضای تعاملی دو سویه بین خانواده حوزه برنامه و بودجه شهرداری تهران اعم از صف و ستاد تاکید کرد.

وی افزود: بازدیدهای دوره‌ای نمایندگان اداره کل برنامه و بودجه شهرداری تهران از پهنه‌های مناطق برای تبادل نظرات، استماع مشکلات حوزه بودجه و ارائه راهکارها برای رفع چالش‌های مناطق و اطلاع رسانی در خصوص آخرین موضوعات روز این حوزه از ابتدای سال ۱۴۰۲ صورت خواهد گرفت.

مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری تهران، جنس موضوعات بودجه‌ای مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌ها را متفاوت دانست و افزود: امسال در راستای افزایش جایگاه بودجه در ستاد، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران تلاش کردیم و بناداریم با اقدامات آینده تاثیرگذاری این حوزه را در پیاده سازی اهداف مدنظر مدیریت شهری ارتقاء ببخشیم.

وی از تدوین برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران، بازنگری و بهبود نظام بودجه‌ریزی شهرداری تهران و اجرای نخستین دوره طرح «من شهردارم» به عنوان سه اقدام و رویداد تحولی مجموعه برنامه و بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ یاد کرد.

شهرابی تاکید کرد: بازنگری و بهبود نظام بودجه‌ریزی شهرداری تهران در راستای تحقق اهدافی چون اصلاح و بهبود نظام تدوین بودجه،  افزایش کنترل و نظارت بر اجرای بودجه و ایجاد شفافیت و انضباط مالی صورت گرفت.

 در دستور کار قراردادن ۱۰ اقدام به عنوان پیش مقدمه تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران خاطرنشان ساخت: امسال، قبل از تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران ۱۰ اقدام به عنوان پیش مقدمه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: از جمله این اقدامات می توان به بازنگری و ساماندهی ردیف‌های اعتباری هزینه‌ای و سرمایه‌ای مستمر مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها، پیاده‌سازی مدل جدید تسهیم و توزیع عادلانه و اطلاعات محور اعتبارات هزینه‌ای و سرمایه‌ای مستمر، جانمایی و درج اطلاعات پروژه‌های سرمایه‌ای غیرمستمر در سامانه GIS، بازنگری تبصره‌های بودجه، تغییر و بهبود ساختار کتاب بودجه شهرداری تهران، بازنگری و تغییر مدل تخصیص اعتبار، بازنگری و بهبود موافقت نامه‌ها، طراحی و پیاده‌سازی سامانه مشارکت مردمی در مدیریت شهری (طرح من شهردارم)، بسترسازی بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و بازنگری در نظام تدوین و نظارت بر بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها اشاره کرد که در مدیریت، کنترل و نظارت بر بودجه تمام بخش های شهرداری تهران تحول بزرگی ایجاد خواهد کرد.

 طرح«من شهردارم»؛ تجربه جدید در بودجه ریزی مشارکتی

به گفته شهرابی؛ طرح بودجه ریزی مشارکتی با عنوان «من شهردارم» تجربه جدیدی بود که در مناطق با کمک حوزه برنامه ریزی، نواحی و محلات و در سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط با کمک همکاران و داوطلبین رقم خورد و خوشبختانه با بازخورد مناسبی روبرو شد.

وی، بازنگری کدینگ شهرداری تهران را از دیگر اقدامات مهم سال جاری عنوان کرد و افزود: با برنامه ریزی و تلاش صورت گرفته حدود ۶۵۰۰ ردیف اعتباری به ۲۹۰۰ ردیف اعتباری بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران کاهش یافت. بیشترین ردیفهای ادغامی به موضوع یکسان سازی حقوق و دستمزد همکاران اختصاص یافت. ۳۶۰۰ ردیف کاهش یافته به چابک سازی، تسهیل اجرای بودجه سال آینده و کاهش بروکراسی اداری کمک بزرگی خواهد کرد.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران با بیان اینکه پویایی سازمانی ایجاب میکند برخی ردیف های بودجه حذف، ادغام یا ابقاء شوند افزود: امسال نیز در کارگروه های ویژه ساماندهی ردیفهای بودجه ای صورت گرفت و اکنون ملاک عمل اجرایی بودجه در شهرداری کتاب بودجه سال ۱۴۰۲ مصوب شورای اسلامی شهر تهران است.

وی، از جمله مزایای اجرای طرح ساماندهی ردیف های اعتباری هزینه ای و سرمایه ای مستمر مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران، به مواردی چون اصلاح ردیف های اعتباری هزینه ای و سرمایه ای مستمر و ادغام ردیف های اعتباری مشابه، کاهش حجم بودجه شهرداری تهران، افزایش اختیارات مدیران اجرایی در انجام عملیات و هزینه کرد ردیف های اعتباری و رفع برخی از محدودیت های موجود، کاهش تعداد موافقتنامه های شرح عملیات و امکان مبادله با کیفیت و محتوای قابل استناد، افزایش کنترل و نظارت بر اجرای بودجه و افزایش انضباط و شفافیت مالی در هزینه ای و اعتبارات هزینه ای و سرمایه ای مستمر اشاره کرد.

بازنگری در فرم های موافقت نامه ها و برنامه عملیاتی بودجه

شهرابی از بازنگری در موافقت نامه‌ها خبر داد و گفت: با کاهش حجم اطلاعات غیرضروری دریافتی و ساده سازی فرم ها تلاش کردیم تکمیل موافقت نامه ها در سال ۱۴۰۲ آسانتر باشد.

وی یادآور شد: بناداریم تا پایان فروردین ماه سال آینده برنامه عملیاتی بودجه مناطق ۲۲گانه را نیز با بازنگری در فرم آن، آماده کنیم تا در سامانه بودجه به ثبت برسد.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران، از دیگر رخدادهای خوب سال جاری ابلاغ دستورالعمل تعریف پروژه‌های جدید یاد کرد که در شهرداری تهران با کمک مناطق اجرایی شد.

بر اساس این گزارش؛ جلسه پرسش و پاسخ در پنل های تخصصی جداگانه بودجه مناطق و بودجه سازمانها و شرکتها برپا شد و مدیران بودجه مناطق و سازمانها و شرکتهای شهرداری نیز ضمن بیان نظرات خود در خصوص سیاستگذاری های اداره کل برنامه و بودجه، پیشنهادات و راهکارهای خود را برای رفع چالش های اجرایی مطرح کردند.

انتهای پیام/

۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 33764

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =