از حراست از رود دره کن تا انتقال انبارهای نفت و ساخت پردیس سلامت

شهر: رابط هیات رئیسه شورایاران منطقه ۵ با ارائه گزارشی از فرصت ها و چالش های این منطقه پیشنهادهایی را در ارتباط با رفع مشکلات و چالش های محلات منطقه ارائه کرد و اعضای شورای شهر نیز پس از استماع این گزارش نظرات و پیشنهادی از جمله ساخت پردیس سلامت و ارائه لایحه تعیین تکلیف مسئولیت های شهرداری و هیأت مدیره شهرک های مسکونی واقع در تهران از سوی شهردار را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، امیر قاسمی،   رابط هیات رئیسه شورایاران منطقه ۵  با حضور در دویست و سی امین جلسه شورای شهر گفت:  جنگ تحمیلی با مدیریت مردمی به سرانجام رسید اما این روزها رای صادره توسط دیوان در مورد شورایاری ها جای گلایه دارد زیرا نهاد شورایاری ها مردمی ترین نهاد در میان نهادهای کشور است. آرزو داریم روسای قوا و سایر نهادها مشکل پیش آمده بر سر راه انتخابات شورایاری ها را برطرف کنند تا در آینده در سراسرایران شاهد برگزاری این انتخابات به صورت شکوهمند باشیم.

او با اشاره به فعالیت انبارهای نفت در سطح منطقه ۵ گفت: در گذشته همتی برای جابجایی این انبارها وجود نداشت اما اکنون این امید به وجود آمده که در  شورای شهر تهران تصمیمی برای جابجایی آن ها انجام گیرد. البته اگر مسیر تردد تانکرهای حمل بنزین از این منطقه در کوتاه مدت تغییر کند امنیت خاطر شهروندان تامین خواهد شد.

قاسمی ادامه داد: بافت فرهنگی منطقه ۵ کاملا متفاوت است. از این رو کارگروه های تخصصی به صورت ویژه در حال فعالیت در محلات منطقه هستند. با این شرایط جایگاه فرهنگی شورایاری ها باید در ساختار آینده شورایاری ها تغییر کند.

او با گلایه از اجاره زمین چمن های منطقه توسط شهرداری گفت: متاسفانه نحوه اجاره  دسترسی پذیری این زمین ها را برای اهالی محله از بین برده است و پیشنهاد می شود مدیریت این زمین ها به سرای محلات و شورایاران واگذار شود.

  امیر قاسمی با تاسی از سخنان رهبر انقلاب گفت: ایشان می فرمایند که هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به مردم نیست؛ چه در شهر، چه در بخش و چه در روسـتا.  وظایفی که برای شوراها در قـانون ذکـر شده، همان وظایفی است که اگر شوراها بتوانند آنها را به طـور کامل به انجام برسانند، بسیاری از مشکلات جاری مردم برطرف خواهد شد و این موارد در قــانون عرفــی معــیّن کرده انــد.

قاسمی با گرامیداشت نام سردار سلیمانی گفت: منطقه ۵ بیش از ۱۰۰۰ شهید در راه انقلاب اسلامی و حراست از مرزهای کشور تقدیم کرده است. محلات این منطقه در طول تاریخ معاصر شاهد حضور بزرگانی همچون آیت االله محمدتقی جعفری، آیت االله محمد رضا مهدوی کنی، آیت االله محمود شمس نجف آبادی، شهید ناطق نوری وجاویدالاثر احمد متوسلیان بوده است.

او افزود: این منطقه از نظر شهری دارای ۷ منطقه و ۲۹ محله است و مساحت کل منطقه نیز ۵۴۰۰ هکتار است که ۲۸۸۹۰۰ واحد را درون خود جای داده و ۸۵۶۰۰۰ نفر در و حدود ۱۰ درصد منطقه تهران در این محله زندگی می کنند. ۷۹ مسجد، ۴۳ کتابخانه، ۷ بیمارستان، ۲۲۰ مدرسه، ۱۹ دانشگاه، ۴ موزه، ۳۱ سالن ورزشی در این محله وجود دارد.

فرصت های منطقه ۵

رابط شورایاران منطقه ۵ به فرصت های پیش روی منطقه نیز اشاره کرد و شرحی از این فرصت ها ارائه داد. این فرصت ها عبارتند از :

۱-      رود دره های فرحزاد و کن و محلات حصارک، مرادآباد و باغ فیض و نیز بوستان کوهسار و جوانمردان به عنوان منابع ارزشمند و بستر اولیه توسعه گردشگری در زیرشاخه های گردشگری طبیعت، گردشگری مذهبی، گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری میوه و غذا و ...

۲-      وجود ۵۶ کیلومتر معابر اصلی و شریان های بزرگراهی عمدتا نوساز با دسترسی آسان و حمل و نقل عمومی اعم از مترو، اتوبوس و تاکسی

۳-      وجود رشته های متعدد از قنوات و آبهای زیر سطحی

۴-      مراکز متعدد خرید و خدمت مانند: هایپراستار، کوروش، مگامال، تیراژه و ... و محور اصلی کاشانی به عنوان منابع اقتصاد شهری در رونق کسب و کار

۵-      وجود کارخانه های تعطیل و امکان تبدیل به بسترهای اولیه توسعه کارآفرینی

امیر قاسمی همچنین  ابر مسئله منطقه ۵ را ترافیک، حمل و نقل عمومی و پارکینگ عنوان کرد و گفت: موضوعات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، نداشتن سند مالکیت املاک و طرح تفصیلی مناسب در بافت قدیمی منطقه مثل محلات حصارک، کن، مرادآباد و باغ فیض و ضرورت بازنگری طرح تفصیلی  و عدم بهره مندی شهروندان از فضاهای شهری با نهضت مناسب سازی پیاده روها سه مسئله اولویت دار و مهم  منطقه هستند.

اقدامات شورایاران در پیک اول کرونا

 او  در ارتباط با اقدامات انجام شده توسط شورایاران منطقه در پیک اول کرونا گفت: با عنایت به  دستور ستاد شورایاری ها با موضوع کارگروه مشارکت های مردمی ستاد مقابله با کرونا و پیرو دستورالعمل ها و شیوه نامه های ابلاغ شده از سوی این ستاد به تمامی واحدهای شهرداری تهران، چک لیست نظارت شورایاری های شورای اسلامی شهر تهران بر عملیات مقابله با بحران کرونا برعهده شورایاران قرار گرفت  وآنان نیز تمامی وظایف محوله در این ارتباط را انجام دادند.

به گفته امیری، اهم اقدامات شورایاران منطقه ۵ نیز در آن ایام به شرح زیر است:

۱-تشکیل ستاد مدیریت بحران در محلات

۲-هر محله ۵ میلیون ریال از محل تنخواه واگذاری به دبیران جهت خرید مواد ضد عفونی کننده  را در این زمینه هزینه کرد.

۳-اولین توزیع کننده رایگان ماسک در منطقه ۵ تو سط شورایاران صورت گرفت که بازتاب رسانه ای ملی داشت.

۴-ایجاد ۱۹ کارگاه تولید ماسک و ۷ کارگاه تولید گان پزشکی

۵-ایجاد ۹ کارگاه تولیدآبمیوه گیری

۶-مشارکت در تولید و توزیع مواد ضدعفونی توسط شورایاری و بسیج دانشجویی دانشگاه علوم تحقیقات منطقه ۵

۷- تهیه بسته های پذیرایی با مشارکت شورایاری و هیئت های مذهبی منطقه در بیمارستان ها

۸-ضد عفونی روزانه معابر و اماکن عمومی

۹-پیگیری تعطیلی بازارهای روز در سطح منطقه

۱۰-    توزیع رایگان مواد ضدعفونی در سرای محلات

۱۱-   نصب و تولید و توزیع بروشورهای مختلف در جهت مقابله با کرونا

پس از ازائه این گزارش برخی از اعضای شورا نظرات خود را درباره گزارش ارائه شده و مشکلات منطقه ۵ و همچینین راهکارهای پیش رو ارائه کردند.

بزرگترین مشکل منطقه بودجه است

در همین باره مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر ضمن ابراز امیدواری برای تصویب هر چه سریعتر قانون شورایاری ها گفت: منطقه ۵ یکی از اولین مناطقی بود که پروژه های کوچک مقیاس را ایجاد کرد و با هماهنگی خوب با شهردار منطقه همان پروژه ها توسط شهردار منطقه پیشنهاد شد و اولین منطقه ای بودند که شهردار منطقه در جلسات کنترل پروژه سطح محلات از دبیر منطقه استفاده کرد.

او گفت: بزرگترین مشکل مسأله بودجه است که در سطح مناطق وجود دارد و شامل منطقه ۵ نیز می شود. با وجود آنکه ۵۲ درصد افزایش بودجه در سال ۹۹ برای شهرداری منطقه ۵ وجود داشته اما الزام قانونی ماده ۶۸ قانون شهرداری ها که سهم ۴۰ درصدی اعتبارات باید برای پروژه ها باشد در این منطقه رعایت نشده و سهم فعلی اعتبارات عمرانی فقط ۲۸ درصد است.

روال توسعه در منطقه ۵ رعایت نشده است

در ادامه احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز گفت: منطقه ۵ توسعه آرامی از سال ۴۳ تا ۵۸ داشته است. این منطقه دارای روستاهای زیادی بوده است که یکی از آنها کن بوده است. مردم کن زبان خاصی دارند که احتمالا ادامه گویش مازنی است. سرزمین بسیار آبادی بوده است اما روال توسعه در ۳۰ تا ۵۰ سال گذشته رعایت نشده است.

او با اشاره به اینکه قواعد ساخت و ساز در منطقه به هم ریخته است گفت: در سال ۵۸ تا ۶۶ با گسترش ناگهانی ساخت و ساز چندصد واحد تذکر دریافت کرده اند که این ساختمان ها اتفاقا ساخت و سازهای جدید هستند و این موضوع قابل مطالعه است. از سال ۶۶ تا ۷۳ نیز در ارتفاعات ساخت و ساز می شود. مسیر کن یک زمانی مسیر تفریحی تهران به امامزاده داوود بود. در طرح های جدید می توان این راه را احیا کرد که اکنون ساخت و سازهای غیر اصولی در آن انجام می شود.

هوای پاکیزه منطقه ۵ سرریز تهران شود

سید محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز گفت: این منطقه ۲۹ محله دارد. اگر به کارگروه های موجود در منطقه به خوبی پرداخته شود هم در زمینه پروژه های کوچک مقیاس و هم نظارت و مراقبت ها می توانند کمک های خوبی انجام دهند. در منطقه ۵ دو رویکرد می تواند وجود داشته باشد یکی اینکه به جهت جایگاه می تواند لطافت و هوای پاک را سرریز تهران کند و اگر غفلت شود به زودی این منطقه نیز درگیر مشکلات مناطق مرکزی تهران خواهد شد. شهردای و شورایان یک گام کوتاهی دارند تا اینکه هوای پاکیزه را از این منطقه سرریز تهران کنند یا با غفلت تبدیل به یک منطقه گرفتار شوند.

نقض حیاتی حفاظت از رود دره کن

سید آرش میلانی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر نیز گفت: در منطقه ۵ تمرکز روی مسائل ترافیکی است که نشان می دهد روند افزایش جمعیت درآن منطقه وجود خواهد داشت. بنابر این ظرفیت های محیط زیستی منطقه بسیار حیاتی است و حفاظت از این ظرفیت ها برای اینکه به سرنوشت دیگر مناطق تهران دچار نشود بسیار مهم است. یکی از این ظرفیت ها رود دره و باغات کن است. بر اساس تحقیقات دانشگاه تهران هوای بسیار خوب مستمری در منطقه ۵ در محور کن در جریان است که بسیار در کاهش آلودگی موثر است. اینکه طرح تفصیلی را در این دوره به سرانجام برسانیم و ساماندهی انجام دهیم نقش کلیدی در حفظ سلامتی مردم منطقه دارد.

او ادامه داد: موضوع دیگر مسأله شهرک های منطقه و حفظ فضای سبز این مناطق است که به طور مثال شهرک اکباتان اکنون با این مشکل مواجه است و بخشی که قرار بود فضای سبز باشد بلاتکلیف مانده است. باید شهرداری در این مورد کمک کند چون هر چه فضای سبز از بین برود به ضرر شهر تهران است.

ترافیک سنگین ستاری با بهره برداری از مجتمع بنیاد مسکن

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر هم در این باره گفت: متاسفانه در سال های اخیر ماهیت کن با تغییر ساخت و سازها از بین رفته است و تقاضا دارم که در زمان بررسی طرح تفصیلی کن حتما به این مورد توجه شود. چاره ای نداریم جز اینکه فضاهای این چنینی را فریز کنیم و برای شهر حفظ کنیم. نکته دیگر هم در مورد منطقه ۵ متاسفانه مربوط به دوره پیش است. بزرگراه شهید ستاری  به واسطه کوروش ترافیک سنگینی دارد. در حال حاضرعملا بالاتر از شهرک اکباتان بنیاد مسکن یک مجتمع وسیعی را ساخته است که اگر در ان منطقه هم مردم ساکن شوند ترافیک بزگراه شهید ستاری به اهالی هم اجازه تردد نخواهد داد. این موضوعات معمولا رسیدگی نمی شود.   تقاضا دارم شورایاران به عنوان چشم و گوش در محلات راهکارها را هم ارائه کنند.

نظری در مورد فضاهای ورزشی گفت: با توجه به اینکه در منطقه مشکل فضای ورزشی کم است اما باز هم بعضی از مراکز نیمه کاره رها شده که به این به دلیل تخصیص اعتبار است. برخی از دوستان در کمیته تخصیص گمان می کنند چون درآمد کم است نباید به بخش فرهنگی اجتماعی تخصیص انجام شود و بخش عمرانی که جنبه فرهنگی اجتماعی دارد بی نصیب می ماند و بر همین اساس نیز سوله شهدای کن نیمه کاره رها شده است.

ارائه لایحه تعیین تکلیف تمسئولیت های شهرداری و هیأت مدیره شهرک های مسکونی واقع در تهران

سید حسن رسولی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این باره گفت: قانون تسهیلات کشوری سلسله مراتب روستا، شهر، شهرک و استان را به عنوان واحد های پساکشوری به رسمیت شناخته است که یکی از این سطوح شهرک ها هستند اعم از مسکونی، صنعتی و ... که قانون مربوطه اداره این شهرک ها را به عهده هیأت مدیره ها گذاشته است. نوع شهرک های مسکونی که در تهران با آن مواجه هستیم که مشخصا اکباتان و آپادانا در منطقه ۵ هستند در زمان تخصیص خارج از محدوده قانونی و خدماتی شهرداری بودند. این شهرک ها الان در قلب منطقه ۵ قرار دارند و پیشنهاد من به آقای حناچی این است که برای تعیین تکلیف تقسیم کار بین شهرداری و هیأت مدیره این شهرک ها که نوعا هیأت مدیره هایی هستند که مهلت قانونی آنها گذشته و یا انگیزه لازم را ندارند اما مالک مشاعات هستند، لایحه ای تحت عنوان تعیین تکلیف مسئولیت های شهرداری و هیأت مدیره شهرک های مسکونی واقع در تهران ارائه کنند که موضوع تعیین تکلیف شود.

پردیس سلامت در منطقه ۵

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز گفت: شورایان منطقه ۵ باید برای ایجاد یک تحول فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی در منطقه تصمیم بگیرند. می توان منطقه کن را به عنوان پردیس سلامت شهر تهران طراحی کرد. در آینده که سالمندی در کشور خودش را نشان می دهد این منطقه می تواند برای تأسیس بوتیک هتل هایی که در همان مناطق است استفاده شود و یا با ترویج بومگردی می تواند هم برای منطقه ثروت آفرینی کند و هم برای شهر تهران یک منطقه نزدیک و امنی باشد که گردشگر سلامت به آنجا بیاید. پردیس سلامت کن می تواند برای منطقه ۵ بسیار مهم باشد.

۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 3381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =