نوسازی در بافت فرسوده ۲۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند/دوران رکود مسکن به پایان رسیده است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: بر خلاف سال‌های گذشته شهرداری باید در ساخت مسکن مداخله کند تا بشترین آمار صدور پروانه در بافت‌های فرسوده باشد. در سال ۱۴۰۲، ۲۰۰ درصد رشد نوسازی در بافت فرسوده را خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار شهر، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره اقدامات این معاونت برای مسکن‌دار شدن جوانان اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصاد سهم مسکن در سبد هزینه‌های خانوار است.

وی افزود: سهم مسکن خانواده‌ها در تهران حدود ۶۵ درصد است که آمار بالایی است و تمام کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سال ۱۳۹۰ ساخت تعداد واحدهای مسکونی کم شد. تا قبل از آن سالانه تا ۲۰۰ هزار واحد هم تولید می‌شد.

صارمی با اشاره به اینکه کمترین آمار ساخت مسکن برای سال ۱۴۰۰ بود گفت: حدود ۴۶ هزار واحد ساخته شد اما همچنان فشار تقاضا بالاست. سالانه حدود ۴۰ هزار مهاجرت، ۵۱ هزار ازدواج در شهر صورت می‌گیرد و نرخ تخریب و استهلاک بافت فرسوده نیز ۱۵۰ هزار واحد است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه آمار خانه‌های خالی به ۳۰۰ هزار نمی‌رسد اظهار کرد: اغلب این خانه‌ها در مناطقی مانند زعفرانیه، قیطریه و... با متراژ ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر است.

وی با اشاره به اینکه هدف قرارگاه مسکن رفتن به سمت مسکن استطاعت‌پذیر است بیان کرد: تلاش ما بر این است تا جوانانی که به تازگی می‌خواهند مسکن تهیه کنند بتوانند با استفاده از وام یا کمک نهادها در این جهت گام بردارند.

صارمی با توجه به اینکه اقتصاد مسکن روی تمام بخش‌های اقتصادی تاثیرگذار است ادامه داد: با حرکت اقتصاد مسکن همه بخش‌ها خود به خود به کار خواهد افتاد. در سال ۱۴۰۱ آمار صدور پروانه حدود ۵۰ درصد افزایش داشت و به عدد ۱۰ هزار رسیده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به افزایش مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم در بازار مسکن گفت: بنا داریم تعداد صدور پروانه ها را در سال جدید به رقم ۲۰ هزار برسانیم. تفاهم‌نامه ۴۵۰ هزار واحد را امضا کردیم که حدود ۴۶ هزار واحد با مشارکت نهادها شروع به ساخت شده است. ۷۰ هزار واحد در مرحله صدور پروانه هستند.

وی با تاکید بر اینکه دوران رکود به پایان رسیده است ادامه داد: برای اولین بار در مناطق ۱ و ۲ و ۳ که جامعه هدف ما نیستند حدود ۷۰ درصد رشد پروانه داشتیم. با مدیریت قیمت می‌توان ساخت و ساز را در آن مناطق افزایش داد.

صارمی در خصوص تسهیل دریافت مجوز ساخت‌وساز اعلام کرد: خانه‌هایی که در بافت فرسوده قرار دارند با کمک کمیسیون ماده ۵ در سال ۱۴۰۲ شامل حداقل ۵۰ درصد تخفیف صدور پروانه خواهند شد که در برخی نقاط به ۱۰۰ درصد هم خواهد رسید. همچنین با توجه به شرایط ملک، طبقه اضافه نیز تعلق خواهد گرفت.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: ملک‌هایی که در بافت فرسوده قرار دارند با توجه به شرایط و طبق قانون می‌توانند عوارض را به صورت اقساط بپردازند و در زمانی که مجوز تجمیع را دریافت می‌کنند پروانه را نیز دریافت کنند.

وی با اشاره به رویکرد شهرداری در خصوص ساخت‌وساز بیان داشت: شهرداری باید در ساخت مسکن مداخله کند بر خلاف سال‌های گذشته و کمک کند تا بیشترین آمار صدور پروانه در بافت‌های فرسوده باشد. به ازای هر واحدی که در بافت فرسوده تخریب می‌شود ۵ خانوار دارای مسکن خواهند شد.

صارمی با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ در بافت فرسوده حدود ۱۵۰ هزار واحد صدور پروانه داشتیم ادامه داد: بر اساس قانون مجلس سعی داریم در سال آینده محدوده بافت فرسوده را شناسایی و اضافه کنیم. همچنین بافت ناپایدار را نیز به آن اضافه کرده و به طور قطع در سال آینده در بافت فرسوده ۲۰۰ درصد رشد نوسازی را خواهیم داشت.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص مناسب‌سازی معابر شهر برای معلولین عنوان کرد: ۲۲۶ کیلومتر مناسب‌سازی برای معلولین صورت گرفته است و لیست آن‌ها در سایت موجود است. شهرداری در سال ۱۴۰۱ بودجه مناسب‌سازی را به مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان رساند.

وی با بیان اینکه برای مناسب‌سازی شهر به مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان نیازمندیم گفت: با همکاری سازمان بهزیستی لیست افراد دارای معلولیت را دریافت کرده و به نواحی اعلام کردیم تا مسیرهای ضروری و دارای اولویت مناسب‌سازی شود.

انتهای پیام/

۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 33976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =