برنامه‌های سلامت تهران در چارچوب دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت

نماینده سازمان جهانی بهداشت در جلسه‌ای که به میزبانی معاونت بین‌الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران و با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت کشور و وزارت بهداشت برگزار شد، از فعالیت‌های تهران در حوزه‌های اجتماعی و سلامت اظهار خوشنودی کرد.

به گزارش شهر، سه‌شنبه ۲۱ مرداد ماه، مرکز ارتباطات تهران با هماهنگی معاونت بین‌الملل، میزبان کریستف هاملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت و نمایندگان وزارت‌خانه‌های کشور و بهداشت و مدیرکل سلامت شهرداری تهران بود تا ضمن نگاهی به عملکرد تهران در دوران همه‌گیری کرونا، دورنمای همکاری‌های بیشتر میان نظام مدیریت شهری پایتخت و WHO نیز مورد بررسی قرار گیرد.

زهیر صباغ‌پور معاون امور بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری در ابتدای این جلسه، گفت: دلیل برگزاری این جلسه ایجاد کارگروه مشخصی با حضور سازمان جهانی بهداشت است که پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد که به واسطه آن می‌توانیم پروژه‌های خیلی خوبی را جلو ببریم.

او تاکید کرد: این اولین بار نیست که ما میزبان آقای هاملمن هستیم و او پیش از این نیز بازدیدی از گرمخانه‌های تهران نیز داشتند.  یکی از موفق‌ترین تجارب تهران و سازمان ملل، همکاری با UNDP بود که در حوزه‌های پسماند ‌و مدیریت انرژی شکل گرفت. از سوی دیگر شهرداری تهران فعالیت‌های بسیاری را در سطح شهر مدیریت می‌کند که می‌توانیم از این همکاری برای گسترش و جهانی‌سازی این فعالیت‌ها استفاده کنیم.

او همچنین بیان کرد: امسال پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی نیز برگزار خواهد شد. امسال با توجه به پاندمی کرونا، یکی از حوزه‌های محوری این رویداد موضوع سلامت خواهد بود که انتظار داریم تا درمورد پنجمین دوره این جایزه جهانی و طی تمام مراحل آن، سازمان جهانی بهداشت را نیز همراه خود داشته باشیم. جایزه جهانی خشت طلایی ۸ و ۹ آذرماه برگزار خواهد شد و فضاییست که شهرها فرصت می‌یابند تا فعالیت‌های مفید و مثبتشان را ارائه دهند و هیئت داوری مستقلی نیز تمام پروژه‌ها را خواهند سنجید. سال گذشته با وجود تحریم‌ها توانستیم رویداد بسیار تاثیرگذاری برگزار کنیم. سازمان‌هایی مثل UN-habitat و متروپلیس و UCLG همیشه حمایت‌هایی از این رویداد داشته‌اند که امیدواریم همکاری با سازمان جهانی بهداشت را نیز برای پیشبرد آن داشته باشیم. 

تدوین شاخص سلامت شهری

در بخش دیگری از این جلسه زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران، گفت: آقای هاملمن چندین بار از زیرساخت‌های ما در تهران بازدید داشته‌اند و نسبت به فعالیت‌های ۳۵۲ کانون بهداشت ما در سطح شهر تهران و دیگر کانون‌های مرتبط با حوزه‌های سلامت آگاهی کامل دارند.

او افزود: یکی از کارهایی که در برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران بر آن تاکید شد، تدوین شاخص‌های شهری در حوزه سلامت است. تیم‌های ما از ایندکس‌های جهانی در این زمینه پیروی می‌کنند و سعی شده تا با جمع‌آوری و تدوین دیتاها به جمع‌بندی خوبی برسیم؛ تا امروز به ۸۱ زیرشاخص رسیده‌ایم که قرار است پس از تدوین در شورای شهر به‌صورت سالانه احصاء شوند. فکر می‌کنم همکاری ما با سازمان جهانی بهداشت می‌تواند در این زمینه مثبت باشد.

نصیری ادامه داد: یکی از موضوعات دیگر، پروژه شهر سالم سازمان جهانی بهداشت است. هر کدام از مناطق شهر تهران می‌توانند به مثابه یکی از شهرهای کوچک این پروژه در نظر گرفته شوند و انجام پروژه شهر سالم در ۲۲ منطقه پایتخت ایران می‌تواند ایده بسیار خوبی برای گسترش همکاری ما باشد. محور بعدی پروژه شهر دوستدار سالمند سازمان جهانی بهداشت است؛ تهران از حدود ۶ سال پیش (سال ۱۳۹۴) پروژه‌ای در شورای شهر مصوب داشت به نام شهر دوستدار سالمند که مؤلفه‌های بسیاری در آن در نظر گرفته شده بود. به نظرم فکر خوبی است که حتی بعضی محله‌های تهران را به صورت پایلوت این پروژه در نظر گرفت.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: یکی دیگر از محورهایی که می‌تواند مورد نظر این کارگروه باشد، ارتقای دسترسی‌پذیری برای شهروندان دارای معلولیت است. کشور ایران از یک سو به خاطر بالا بودن میزان تصادفات و از سوی دیگر گذراندن یک جنگ طولانی مدت، باید محل اجرای پروژه مناسب‌سازی فضاهای شهری به طور سراسری باشد. تهران باید یک شهر مناسب برای همه افراد باشد و یکی دیگر از کارهای مشترکمان می‌تواند در همین حوزه باشد.

کمبود تجهیزات به خاطر تحریم

در ادامه سعید شرف‌دوست سرپرست حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز از کمبودهای تجهیزاتی به واسطه تحریم گفت.

او بر ضرورت گسترش همکاری‌ها با سازمان ملل در زمینه ساماندهی کودکان کار و زباله‌گرد تأکید کرد که بخش قابل توجهی از آن‌ها از کشورهای همسایه‌اند.

کودکان کار، اولویت سازمان جهانی بهداشت 

کریستف هاملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در تهران نیز ضمن تشکر به خاطر برگزاری این جلسه گفت: از یک سو شریک و همکار اصلی ما وزارت بهداشت است و نگاه جهانی در پروژه‌های سلامت داریم و از سوی دیگر خبر خوب این است که تقریبا تمام فعالیت‌هایی که دوستان برشمردند در قالب چارچوب‌ها و دستورالعمل‌های جهانی هستند. از یک سو کانون‌های محله‌ای و از سوی دیگر جمع‌آوری شاخص‌های سلامت، در راستای همین موضوع است که گفتم. ممکن است نتوانیم در تمام موضوعات همکاری عملیاتی داشته باشیم اما بدون شک توجه دقیق ما را همراه با خود دارید.

او ادامه داد؛ ما در موضوع اجرای پروتکل‌های فاصله‌گذاری‌های اجتماعی کمک‌ها و همکاری‌های بسیار داشتیم.  بازدید از گرمخانه‌های شهر را به یاد دارم و اثر خوبی برای من گذاشت و در این مورد به آقای زالی نیز نظر مثبتم را اعلام کردم.

هاملمن گفت: باید تاکید کنم که موضوع کودکان کار که اغلبشان از ملیت افغانستان هستند اولویت و اهمیت فوق‌العاده برای سازمان جهانی بهداشت دارد اما مطمئنم که سازمان‌های دیگری مثل یونیسف و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌توانند همکاری‌های قدرتمندتری با شما داشته باشند.

نماینده سازمان جهانی بهداشت همچنین تاکید کرد: پیشنهاد من این است که در یک مکاتبه با وزارت بهداشت به یک چارچوب مشخص برسیم و به طور دقیق باید ریز و فهرست مشخصی از محورهای همکاری داشته باشیم تا پیشروی روشن و موفقی داشته باشیم.درمورد بودجه و سبدهای هزینه‌ای سازمان جهانی بهداشت در ایران باید بگویم که بیشتر تعاریف بودجه‌ای ما با رویکرد ملی و کشوری تعریف شده است، اما به طور دقیق باید بدانیم که چه نیازهایی در سطح تهران دارید تا بتوانیم تمام تلاشمان را برای برآوردن نیازهای دوستانمان در شهرداری تهران به کار ببندیم.

او گفت: پیشنهاد اکید من تمرکز بر موضوعات محله‌محوری و محدود نکردن پروژه‌هایتان به فاصله‌گذاری اجتماعی و ایزوله‌سازی است چرا که یکی از مهمترین موضوعات پرداختن به بیماری‌هایی مثل دیابت و رصد ارتباط این بیماری‌ها با کووید۱۹ است.

هاملمن گفت: خوشبختانه چارچوب‌های همکاری و فعالیت تا به حال اندیشیده و طراحی شده‌اند و این چارچوب نیز نتیجه بیش از یک سال مذاکره و بررسی و مطالعه بوده است. این چارچوب در سطوح مختلف تاثیرگذاری دارد و اهداف مختلفی را در برمی‌گیرد. اما وقتی نوبت به موارد مشخص اجرایی می‌رسد، باید قطعا انعطاف‌پذیری‌هایی را برای موضوعات از قبل در نظر گرفته باشیم چرا که بسیاری از فعالیت‌ها را نمی‌شود از دو سال قبل‌تر برنامه‌ریزی کرد.

کریستف هاملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در تهران در پایان این نشست بیان کرد: در زمینه‌های کانون‌های محله‌ای و شاخص‌های سلامت شهروندان همین حالا هم بستر و تعاریف بسیار قدرتمندی داریم و نیازی نیست تا دوباره سیاستگذاری درموردشان انجام دهیم و صرفا باید فعالیت‌های اجرایی جدیدی را به برنامه‌هایمان اضافه کنیم.

۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 3399

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =