۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 3429

با جریمه قطع درختان

فضای فراموش شده محله نظام آباد، بوستان شد

در حالیکه میانگین سرانه سبز شهری ۱۵ مترمربع است، سرانه سبز منطقه ۷ تنها ۴.۶۱ مترمربع است
فضای فراموش شده محله نظام آباد، بوستان شد

شهر: یکی از فضاهای فراموش شده منطقه ۷ سرانجام بعد از چندین دهه تصرف به یک فضای عمومی و بوستان تبدیل شد تا سرانه فضای سبز این منطقه دو درصد افزایش یابد و از ۴.۵۸ به ۴.۶۱ مترمربع برسد. هزینه ساخت این بوستان نیز از جریمه قطع درختان تامین شد.

به گزارش شهر،  منطقه ۷ تهران حدود ۳۱۵ هزار نفر جمعیت دارد که با ساخت این بوستان که دو درصد به سرانه فضای سبز آن اضافه شد، این درحالی است که میانگین سرانه فضای سبز شهر تهران به ازای هر نفر ۱۵ مترمربع است و سرانه فضای سبز منطقه ۷ فاصله چشمگیری با آن دارد. در همین شرایط سالها بود که حدود ۲۵۰۰ مترمربع زمین در محله نظام آباد قرار داشت که چندین دهه پیش بخشی از آن زمین فوتبال بود و به مرور توسط عده ای تصرف شد و در آن خانه هایی غیرقانونی از ۲۰ تا یکصد مترمربع ساخته شد.

سمیه حاجوی، شهردار منطقه ۷ در این باره به شهر توضیح می دهد: در این فضا حدود ۲۰ خانه مسکونی و ۱۳ آلونک توسط عده ای ساخته و غیرقانونی تصاحب شده بود که با پرداخت حق و حقوق آنها به قیمت روز، این زمین بازپس گرفته شد.

او با بیان اینکه حدود یکهزار مترمربع این زمین متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) بوده، به شهر می گوید: اعتبار خرید و ساخت این بوستان توسط سازمان سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از محل اخذ عوارض کمیسیون ماده ۷ (جریمه قطع درختان) تامین شد که حدود ۶ میلیارد تومان آن برای تملک بوده است.

حاجوی در ادامه بیان می کند: علاوه بر اینکه اضافه شدن این بوستان تاثیر خوبی بر سرانه فضای سبز منطقه ۷ دارد اما به طور حتم تاثیر آن در شرایط اجتماعی محله و رضایتمندی شهروندان بیشتر است.

به گفته شهردار منطقه ۷ در این محله خانه ها در بافت فرسوده با تراکم زیاد کنار هم قرار گرفته اند که گرچه در حال نوسازی هستند اما ایجاد این فضای عمومی می تواند به بهبود روحیه آنها و تعلق خاطرشان در محله کمک کند.

پروژه ای خاص برای محله ای خاص

پس از آزادسازی زمین ۲۵۰۰ مترمربعی محله نظام آباد، پروژه برای ساخت دی ماه گذشته به سازمان نوسازی شهر تهران سپرده شد. کاوه حاج علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره به شهر می گوید: ساخت و راه اندازی این بوستان از اقدامات مثبت شهرداری تهران بود که توانست کیفیت زندگی مردم این محله را تا حدودی بهبود ببخشد.

او با بیان اینکه به مرور سالها درختانی که در این محوطه قرار داشته خشک شد، هرچند تعدادی از آنها ( از جمله درختان سرو، عرعر و ابریشم) هنوز زنده هستند، اضافه می کند: جریمه قطع درختان در مناطق شمالی شهر در مناطق کم برخوردار صرف ساخت و راه اندازی بوستان می شود تا سرانه فضای سبز آن مناطق افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به نوع طراحی و کیفیت اجرای این بوستان اشاره می کند و توضیح می دهد: یکی از طراحان بنام شهری به نام خانم «رها اشرفی*» این بوستان و فضای سبز آن و انواع گونه های گیاهی که در آن کاشته شدند با تاکید بر بومی بودن و مصرف حداقلی آب، را طراحی کرده است. آبیاری این بوستان نیز به منظور مصرف بهینه آب با آب خاکستری صورت می گیرد. همینطور حتی مبلمان و سایه بان های این بوستان نیز توسط یک شرکت دانش بنیان طراحی شده است.

بافت فرسوده و جمعیت کم برخوردار

حاج علی اکبری با بیان اینکه سهم برخورداری محلات محروم از عوامل پشتبیان سکونت همچون امکانات بهداشتی و درمانی، فرهنگی، ورزشی و فضای سبز یک چهارم میانگین شهری است، تاکید می کند: بیشترین کسری خدمات به فضای سبز و باز شهری تعلق دارد و جمعیت در محلات فرسوده سه برابر متوسط شهری است به طوری که اگر در بافت شهری ۱۲۰ نفر در هر هکتار زندگی می کند این رقم در بافت فرسوده به ازای هر هکتار به ۳۵۰ نفر می رسد که نشان از تراکم زیاد دارد بنابراین اهمیت فضای باز شهری در بافت فرسوده بیشتر احساس می شود.

او به شهر می گوید: با ساخت این بوستان گرچه هنوز منطقه ۷ به فضای سبز و باز شهری بیشتری نیاز دارد اما گام رو به جلویی برداشته شده است. بنا بر خواست اهالی محل در این بوستان یک قرائتخانه با ظرفیت حدود ۴۰ نفر و یک زمین والیبال ساخته شد تا علاوه بر اجرای خواست شهروندان، چشمان ناظر حاضر هم به امنیت فضا کمک کند.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران برای ساخت و اجرای فضاهای این بوستان چهار میلیارد تومان هزینه شده است.  به این ترتیب باید گفت با هزینه حدود ۱۰ میلیارد تومان شهروندان محله نظام آباد یک بوستان برای گذراندن اوقات فراغت دارند.

اما نام پیشنهادی پیمانکار برای این بوستان «ابریشم» است و نام پیشنهادی شهرداری منطقه ۷ به یاد یکی از شهدای این منطقه، «شهید بخشی فرد» است که به زودی کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران نام قطعی آن را اعلام می کند.

*رها اشرفی دانش‌آموخته‌ دانشگاه ملبورن استرالیا و دانشگاه اشتوتگارت آلمان با تمرکز بر معماری و شهرسازی پایدار است. او طی سال‌های گذشته به پژوهش و تدریس درباره روش‌های تجربی در طراحی مبتنی بر سه اصل هندسه، تکنیک و متریال پرداخته ‌است و جوایز بین المللی بسیاری دارد.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید.

خبرنگار: مرجان حاجی رحیمی

۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 3429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =