پیشنهاد رییس شدن یک زن در شورای شهر تهران

شهر: عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ضمن ارایه گزارشی از سه سال حضور خود در هیات رییسه، از تصمیمش برای کناره‌گیری از این سمت در سال چهارم خبر داد. 

به گزارش خبرنگار شهر، بهاره آروین ، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در دویست و سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در نطق پیش از دستور با بیان اینکه اکنون پنجمین دوره شورای شهر تهران، شفاف‌ترین نهاد پارلمانی در ایران است، گفت: در سه سال گذشته، با پیگیری اعضای هیات رئیسه و همراهی موثر اعضای شورا، اقدامات مهمی در جهت شفافیت شورا انجام شده است راه‌اندازی سامانه گردش طرح‌ها و لوایح به منظور الکترونیک و سیستماتیک کردن فرآیند بررسی طرح‌ها و لوایح و انتشار عمومی و به روز دستور جلسات شورای شهر به همراه همه ضمائم روی وبسایت شورا از آن جمله است.
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران افزود: همچنین پیگیری پخش زنده جلسات صحن به صورت منظم و فراگیر در وبسایت شورا و ارتقای کیفیت آن، راه‌اندازی سیستم نوبت‌گیری الکترونیکی و شفاف، تهیه استاندارد مشروح مذاکرات شورا و انتشار عمومی و استاندارد آن به همراه آراء موافق و مخالف در رای‌گیری‌های انجام شده، به همراه انتشار صوت جلسات در وبسایت شورا از دیگر اقدامات انجام‌شده در این دوره از شورای شهر تهران است.
به گفته او، راه‌اندازی و به‌کارگیری سیستم رای‌گیری الکترونیکی نیز از دیگر اقدامات دوره پنجم شورای شهر تهران است که امکان ثبت سیستماتیک آراء و انتشار و نمایش عمومی آن را برای تمامی اعضای شورا حاضران در صحن فراهم کرد. 
آروین در ادامه گفت: تمامی این اقدامات نه فقط برای اولین‌بار در شورای شهر تهران بلکه برای اولین‌بار در کشور انجام شده است و می‌تواند الگویی برای دیگر نهادهای شورایی و پارلمانی بویژه مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. 
او افزود: همکاران عزیز، هدف اول و آخر من از حضور در هیات رئیسه شورا به سرانجام رساندن همین اقدامات به منظور تحقق یکی از محورهای چهارگانه طرح شهرداری تمام شیشه‌ای یعنی تحقق شفافیت در خود شورای شهر بود که با همت و پیگیری و همراهی موثر شما به سرانجام رسید و امروز وقت آن است که در آخرین سال فعالیت شورای پنجم، این جایگاه در اختیار همکاران دیگر قرار گیرد. 
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: با همراهی و دغدغه‌ای که در همکارانم برای پیشبرد و تحقق شفافیت سراغ دارم امیدوارم که این اقدامات، به خصوص برخی مراحل باقیمانده از جمله استفاده کامل از سامانه گردش طرح‌ها و لوایح و نیز اتصال سیستماتیک باز و بسته کردن میکروفون‌ها به سیستم نوبت‌گیری الکترونیک و مهم‌تر از همه این‌ها، تهیه و انتشار به روز مشروح مذاکرات شورا که متاسفانه به دلیل برخی ناکارآمدی‌های اداری و کندی‌های بوروکراتیک، تهیه آن از ابتدای سال ۹۹ متوقف شده است، با جدیت از سوی همکارانم در هیات رئیسه جدید شورا پیگیری شود.
آروین ضمن ابراز امیدواری نسبت به پایداری شفافیت ایجادشده در سال‌های بعدی گفت: ان‌شاءالله با گسترش و افزایش مطالبه‌گری عمومی پیگیرانه و مستمر جامعه مدنی، شفافیت به وجود آمده در میان‌مدت و بلندمدت ثمرات خود را در بهبود کیفیت سیاست‌گذاری در شورای شهر پایتخت عیان خواهد کرد.
او در بخش بعدی سخنان خود بیان کرد: همکاران عزیز، راستش از همان سال اول که هر دو منشی هیات رئیسه از میان خانم‌ها انتخاب شدند، همواره این نگرانی و دغدغه را داشتم که فرودستی جنسیتی ناشی از پس‌زمینه‌های فرهنگی با قرار گرفتن خانم‌ها در جایگاه منشی تشدید شود و زمینه‌ساز تعمیق کلیشه‌های جنسیتی شود. 
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند ادامه داد: علی‌رغم این دغدغه، تصمیم گرفتم تحقق شفافیت را نسبت به پیگیری مطالبات ناظر بر رفع تبعیض و نابرابری‌های جنسیتی در اولویت قرار دهم که نمی‌دانم اشتباه کرده‌ام یا نه. به‌هرحال انسان در سیاست ناگزیر از چنین تصمیم‌گیری‌هایی است تا بتواند به اهداف مختلف اولویت دهد. به تعبیری سیاست انتخاب میان خوب و بد نیست؛ بلکه انتخاب میان خوب‌هاست. 
آروین با اشاره به اینکه سه سال حضور در هیات رئیسه صرف اولویت‌بخشی و پیگیری تحقق شفافیت در شورای شهر شد، گفت: به گمانم زمان آن رسیده است که باتوجه به تحقق این هدف و اولویت، اکنون پاسخ دادن به یکی از مطالبات به‌حق جامعه زنان ایرانی در دستور کار شورای اصلاح‌طلب قرار گیرد؛ به‌گونه‌ای که زنان نه فقط در جایگاه منشی و همکار رئیس جلسه، بلکه خود در جایگاه اداره‌کننده اصلی جلسه قرار گیرند. 
او افزود: واقعیت آن است که شاید تا سال‌ها دیگر چنین فرصتی دست ندهد که هم حدود یک سوم از اعضای شورای شهر پایتخت را زنان تشکیل دهند و هم شورایی منسجم و یکدست با رویکردهای اصلاح‌طلبانه بر سر کار باشد که دغدغه و مطالبات برابری‌گرایانه زنان مورد اجماع و توافق جمعی آن‌هاست. از همه شما همکاران عزیز تقاضا می‌کنم فرصت تغییر در هیات رئیسه را که با کناره‌گیری بنده در سال چهارم فراهم می‌شود برای پاسخگویی به مطالبات جامعه زنان مغتنم شمرده و با انتخاب یکی دیگر از زنان شورا در جایگاه نائب رئیس شورا، هم به کلیشه‌های جنسیتی حضور زنان در جایگاه منشی پایان داده و هم با ارتقای جایگاه زنان در هیات رئیسه، بخشی از مطالبات به حق زنان را در جامعه محقق سازیم.

۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 3537

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =