سالاری: محافظت از باغات کن نیازمند یک سازمان اجرایی قدرتمند است

عضو شورای شهر تهران با ابراز نگرانی از بارگذاری بیش از حدمجاز در باغ های کن گفت: می ترسیم مهمترین سرمایه تفرجگاهی شهر از بین برود بنابراین شهرداری باید سازمان اجرایی قدرتمندی با ضوابط خاص داشته باشد تا اجازه بارگذاری بیش از ۱۰ درصد را به هیچ وجه ندهد.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر صبح پنج شنبه-۳۰ مرداد-در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه شبکه آب های سطحی و بهسازی محله کن با بیان اینکه توجه صرف به ظرفیتها و پروژه های سخت افزاری و عمرانی  باعث شد تا به مشکلات کف محلات کمتر پرداخته شود، گفت: در این دوره سعی شده به این حوزه پرداخته شود؛ بر همین اساس ابتدا برای همه محلات غیربرخوردار سند توسعه محله با مشارکت ذینفعان ایجاد شد و از دل آن پروژه‌ها احصاء شد.
 او افزود:  یکهزار پروژه محله ای در سال ۱۳۹۹ برای تهران تعریف شد که محوریت آن با سازمان نوسازی و معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران است. این پروژه ها باید تا پایان سال به نتیجه برسد.
 او با بیان اینکه منطقه پنج جزو مناطق حساس و استراتژیک شهر تهران است، عنوان کرد: در راستای اجرای طرح ساماندهی باغات کن و فرحزاد که بزرگترین باغات انبوه و به هم پیوسته پایتخت است به شورای عالی شهرسازی و معماری پیشنهاد دادیم که باید یک سازمان اجرایی در این راستا ایجاد شود، البته اعتقاد به اضافه کردن سازمان جدید نداریم و پیشنهاد ما این است سازمان نوسازی به عنوان سازمان اجرایی این وظیفه را بپذیرد.
 سالاری ادامه داد : موضوع ساماندهی باغات کن و ایجاد بزرگترین تفرجگاه در مقیاس شهری، منطقه‌ای و جهانی می تواند الگویی برای کل کشور باشد.

 این عضو شورای شهر  با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری علیرغم مشکلات در حوزه منابع درآمدی و بدهی ها در یک تصمیم استراتژیک مصوبه برج باغ لغو شد که امیدواریم این تصمیم به کل کشور تعمیم داده شود، گفت: در سلسله مراتب طرح های شهری؛ طرح جامع، طرح تفصیلی و طرح های موضعی و موضوعی تعریف شدند که در این تقسیم بندی طرح جامع به عنوان طرح راهبردی، رویکرد و چشم انداز را مشخص می‌کند، طرح تفصیلی ضوابط ساخت و ساز را تعیین می‌کند و طرح های موضعی و موضوعی است که کیفیت زندگی را رقم می زند. مانند بهسازی محله کن و ساماندهی آب های سطحی این محله که تکلیف این باغات باید مشخص شود.  
او اضافه کرد: در همین راستا فرایندهای تصمیم گیری و تصمیم سازی در کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی سپری شد و سعی شد که در این فرآیند ذینفعان مشارکت داده شوند و نظرات آنها در نظر گرفته شود.
 سالاری افزود: در این تصمیم گیری قرار شد با یک رویکرد اقناعی از ظرفیت محدوده ۱۰۷۰ هکتاری باغات کن که در هیچ جای پایتخت وجود ندارد استفاده شود و از این باغات صیانت و حفاظت شود.
 او در ادامه گفت: در شورای شهر دوره چهارم یک رویکرد در  زمینه صیانت و حفاظت از این باغات این بود که این محدوده تملک، فریز و تبدیل به پارک عمومی شود، ولی می ‌دانستیم که عملیاتی نخواهد شد چرا که مالکین باغات کن تعصب و تعلق خاطر دارند و بعضاً تمایلی به فروش نخواهند داشت. علاوه بر این  تجربه جهانی و کشور نشان می دهد تصمیم‌گیری‌های از بالا به پایین و بدون مشارکت ذینفعان موفقیت آمیز نخواهد بود.
او توضیح داد: در یک فرایند چند ساله چندین گزینه برای نحوه مواجهه مطرح شد گزینه هایی مانند تملک ۱۰۰ درصدی و تملک بینابینی و رویکرد مشارکت جویانه که نهایتا این رویکرد در کمیسیون ماده پنج تصویب شد. در این رویکرد تصمیم گرفته شد که درباره باغات کن بارگذاری حداقلی و با کاربری تفرجگاهی اجازه داده شود تا قاعده برد برد شکل بگیرد و صاحب باغات کن هم از آن سود ببرند تا انگیزه حفظ این باغات را پیدا کنند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر گفت: در کنار آن روستای کن به عنوان بافت ارزشمند مسکونی تهران وجود دارد و قرار شد که هویت قدیمی و سنتی آن حفظ شود و در کنار آن دغدغه های مردم نیز در این موضوع لحاظ شود. بنابراین بارگذاری در حد یک طبقه مجاز و تغییراتی در شبکه های معابر انجام شد و بسته های تشویقی نیز در نظر گرفته شد که تا حد زیادی رضایت شورایاران به عنوان رابطه بین مردم و مدیریت شهری جلب شد.
او ادامه داد: این موضوع هفته آینده در کمیسیون ماده پنج مطرح و تا دو هفته آینده تصویب خواهد شد، البته این مصوبه پیش از این یک بار تصویب شده بود اما بازنگری در آن با رویکرد رضایتمندی اهالی کن در نظر گرفته شده است.
سالاری بیان کرد: همزمان بحث بهسازی محله‌ای مطرح شد که در این بخش تا زمانی که وضعیت شبکه آب های سطحی در تراز منفی مشخص نشود نمی توان در سطح گذر اقدامی انجام داد که این بهسازی و ساماندهی تا ۲۲ بهمن امسال به پایان خواهد رسید.
او افزود: علاوه بر این از سازمان نوسازی خواسته شده در جاهایی که بهسازی شبکه آب های سطحی به اتمام می‌رسد، بهسازی در سطح گذر نیز همزمان آغاز شود.
او با بیان اینکه درباره باغات کن و بارگذاری در آن، اجازه بارگذاری پنج تا ۱۰ درصدی داده شده که در این زمینه  نگران هستیم، گفت: تاریخچه باغات و ساخت و ساز در آن تاریخچه خوبی نیست؛ نگرانی ما این است که در این قاعده برد برد میزان بارگذاری پنج تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند و مهمترین سرمایه تفرجگاهی شهر از بین برود و این الگوی مشارکت دهی ذینفعان با شکست مواجه شود. بنابراین شهرداری باید سازمان اجرایی قدرتمندی با ضوابط خاص داشته باشد تا بیش از ۱۰ درصد به هیچ وجه اجازه بارگذاری ندهد و برای جلوگیری از تخلفات، نظارت همگانی شکل بگیرد تا در هر مقطعی که با اضافه بنا مواجه شدیم تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شود و اجازه آن از مراجع قضایی گرفته شود.
او با بیان اینکه در شورای شهر در برنامه پنج ساله و برنامه های سال ۱۳۹۹، حدود ۸۰ میلیارد تومان برای ساماندهی باغات کن دیده شده عنوان کرد: این ساماندهی به مفهوم مواردی مانند خروج مشاغل نامتجانس شهری از جمله کمپ های احیا، بهسازی کوچه باغ ها با شاخص های سنتی و قدیمی، بهسازی نهرهای آب، نورپردازی کوچه باغ ها برای خارج کردن آنها از فضاهای بی دفاع و ناامن است که  پیوست های ترافیکی نیز باید در آن دیده شود.
او با بیان اینکه در کنار برنامه پنج‌ساله سوم باید یک برنامه اولویت محور و البته تحقق پذیر داشته باشیم، گفت: برنامه پنج ساله سوم نیاز است اما یک برنامه اولویت محور باید از دل آن استخراج شود تا برنامه‌های شهرداری به آن معطوف و اجرایی شود که یکی از این اولویت ها محدوده کن است که باید تا پایان سال بهسازی آن انجام شود.
سالاری در پایان یادآور شد: اگر معضلات و موضوعات را به دغدغه عمومی تبدیل کنیم، مسئولین مجاب به حل مشکلات می شوند.
آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه شبکه آبهای سطحی و بهسازی محله کن با حضور حجت الاسلام یحیی صالح نیا امام جمعه کن، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری  مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، حبیب پوش پارس، مدیرعامل شرکت خاکریزآب و فریدون حیدری شهردار منطقه ۵ در امامزاده علی بن جعفر بن موسی الکاظم (ع) کن برگزار شد.


خبرنگار: علی سی پی

۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 3686

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =