ایجاد ۴۵۰۰ متر شبکه آب سطحی در کن

شهر: ۲۵ درصد از ۱۲ هزار متر شبکه آب‌های سطحی موجود در محله کن بهسازی و چهار هزار و ۵۰۰ متر شبکه آب های سطحی با هدف جداسازی شبکه آبیاری از این شبکه ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهر، حبیب پوش پارس، مدیر عامل شرکت خاکریز آب صبح پنج شنبه- ۳۰ مرداد-در ابتدای مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه شبکه آبهای سطحی و بهسازی محله کن گفت: در حوزه شبکه آبیاری باغات و مدیریت روان آب های سطحی محله کن سالها است که مشکلات عدیده ای وجود دارد، چون تداخل نامشخص این شبکه ها و ورود فاضلاب خانگی و زباله به این شبکه ها  مشکلات زیست محیطی را برای مردم من به وجود آورده و عبور مجاری آبیاری و شبکه آب های سطحی از زیر منازل شهروندان و نا ایمن کردن سکونت در منازل محله کن دغدغه ای برای شهر تهران و باغات آن به عنوان بخش اصلی تنفس در غرب و شمال غرب شهر تهران است و هر گونه اقدام عمرانی مثمرثمر در معابر، تحت عنوان بهسازی محیطی را تحت الشعاع قرار داده است.

او افزود: تا تکلیف منفی یک در شبکه آبیاری و آب های سطحی در کن مشخص نشود نمی‌توان در بالادست و در سطح معابر فعالیت عمرانی انجام داد، از این رو بنا بر تصمیم کمیسیون شهرسازی شورای شهر و توافقی که با شهرداری صورت گرفت مقرر شد که به صورت توأمان شرکت خاکریز آب به عنوان مجری زیرساخت آبهای شبکه آب های سطحی شهر تهران و سازمان نوسازی نسبت به طراحی شبکه آبیاری باغات و آب های سطحی و بهسازی محیطی اقدام کنند که مطالعه آن طی چند ماه گذشته به اتمام رسید.

او ادامه داد: مجموعاً در محله کن ۱۲ هزار متر طول، شبکه انهار است که مسئولیت این را دارد که روان آب های خانگی و سیلابی را از محله کن عبور دهد. همچنین ۶ هزار متر طول، شبکه آبیاری باغات وجود دارد اما چالش مسأله این است که این دو شبکه با هم تداخل دارند و اگر میراب های محله کن از این محل بروند تاریخچه اطلاعات آنها در سطح محلی درباره مدیریت انهار از بین می رود.

پوش پارس در ادامه عنوان کرد: بر همین اساس برنامه این است که از ۱۲ هزار متر طول موجود در شبکه آب های سطحی ۲۵ درصد آن بهسازی کامل شود و  چهار هزار و ۵۰۰ متر طول، شبکه آبهای سطحی با هدف جداسازی شبکه آبیاری از شبکه آب های سطحی ایجاد شود. علاوه بر این، با تاکید بر اینکه بتوانیم روان آب ها را در حوزه نفوذ در بسترهای زیرزمینی محله کن نگه داریم؛ ایجاد بیش از ۱۰۸ چاه جذبی را در برنامه داریم. 

مدیر عامل شرکت خاکریز آب با بیان اینکه رودخانه کن به عنوان خشمگین ترین رودخانه تهران از محله کن عبور می کند و در پایین دست به منطقه هجده و سپس به سمت قم حرکت می کند، گفت: باید ساماندهی انشعاب و بند ورودی از رودخانه کن به باغات این محله انجام شود تا انشعابی که از رودخانه کن برای آبیاری به سمت محله می آید، بهسازی و در مسیر درست قرار گیرد و در مواقع سیلاب با اهرمی ورودی آب به محله کن مدیریت شود.

او با بیان اینکه در یک بازه مستمر کل شبکه تا ۲۲ بهمن اجرا خواهد شد، عنوان کرد: بهسازی کانال دره «زرنو» به عنوان تخلیه گاه اصلی محله کن توسط شرکت خاکریزآب، بهسازی محیطی این دره توسط شهرداری منطقه پنج نیز انجام خواهد شد.

آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه شبکه آبهای سطحی و بهسازی محله کن با حضور حجت الاسلام یحیی صالح نیا، امام جمعه کن ، محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و فریدون حیدری شهردار منطقه ۵ در امامزاده علی بن جعفر بن موسی الکاظم (ع) کن برگزار شد.

خبرنگار: علی سی پی

۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 3687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =