حناچی: مترو موضوعی حاکمیتی و نیازمند کمک فرابخشی است

شهر: شهردار تهران گفت: خطوط زیادی از مترو افتتاح شده اما برای بهره برداری کامل از این خطوط با کمبود واگن مواجهیم و این موضوعی نیست که شهرداری بتواند آن را به تنهایی انجام دهد. این یک موضوع حاکمیتی و نیازمند کمک های فرابخشی است.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی شهردار تهران  شامگاه دوشنبه- سوم شهریور- در بازدید از کارخانه واگن سازی تهران و خط تولید اولین رام قطار متروی ملی گفت : طبق آخرین نظرسنجی که در سال ۱۳۹۶ از مردم تهران انجام شد آلودگی و ترافیک  بزرگترین مشکل شهر تهران بود البته شاید امروز بزرگترین مشکل مسائل اقتصادی باشد اما امروز هم ما با مشکل ترافیک و آلودگی مواجهیم و من راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی را برای حل معضل ترافیک و آلودگی برای تهران نمی‌شناسم.

او افزود: در حال حاضر مترو تهران حدود ۱۵ درصد حمل و نقل عمومی را بر عهده دارد در حالیکه با تکمیل واگنهای خطوط بهره برداری شده می توان این مقدار را به ۵۰ درصد رساند.

 شهردار تهران گفت: اگر از من بپرسند روند توسعه واگنهای مترو تهران رو به رشد بوده است پاسخ من منفی خواهد بود چراکه عوامل زیادی هستند که مانع از رشد این حوزه می‌شود.

حناچی در ادامه بیان کرد: خطوط مترو تهران در حوزه ساخت رشد خوبی کرده است و ما خطوط زیادی را افتتاح کرده‌ایم اما برای بهره برداری کامل از این خطوط با کمبود واگن مواجهیم و این موضوعی نیست که شهرداری بتواند آن را به تنهایی انجام دهد. به نظر من این یک موضوع حاکمیتی است و بقیه بخش های حاکمیت هم باید کمک کنند تا مترو در تهران به ظرفیت کامل برسد از سویی مترو چیزی نیست که بتوان بخش خصوصی را در آن فعال کرد چون یارانه بسیاری در آن پرداخت می شود.

به گفته شهردار تهران فقط اگر بخواهیم قیمت واقعی بلیط مترو بر اساس هزینه های جاری را محاسبه کنیم هر سفر مترو قیمتی بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه دارد و اگر بخواهیم هزینه های اولیه ساخت مترو را هم به آن اضافه کنیم این رقم به بیش از ۱۲ هزار تومان می رسد.

حناچی با تاکید بر فعال سازی کارخانه واگن سازی تهران گفت: تهران هم اکنون نیاز به دو هزار واگن مترو دارد و اگر نیاز بقیه کلانشهرها هم را بخواهیم به این نیاز اضافه کنیم کشور هم اکنون نیاز به چهار هزار واگن مترو دارد و می توان با فعال سازی ظرفیت این کارخانه تا حدودی این نیاز را برطرف کرد. تحریم باعث شده است که نتوانیم این واگن ها را به صورت واردات تامین کنیم. شهید حاج قاسم سلیمانی میگفت در کنار هر تهدیدی فرصتی نهفته است و شاید تحریم ها فرصتی باشد که کارخانجات واگن سازی با داخلی سازی ساخت واگن، ظرفیت کارخانه هارا فعال کنند و واگن نیاز داخلی را تامین کند.

او افزود: این کارخانه نیاز به منابع مالی دارد شهرداری تهران با دشواری های بسیار توانسته است مشارکت سال ۱۳۹۷ و  ۱۳۹۸ را به سرانجام برساند و سفارش ساخت واگن های جدید داده اما این کارخانه ظرفیت بیشتری دارد و می توان این ظرفیت را فعال کرد. هم اکنون یک رام قطار ملی با ۸۵ درصد ساخت داخل در این کارخانه در حال ساخت است و این فرصتی است که می توان با سرمایه‌گذاری در این کارخانه نیاز کلانشهرها به واگن قطار را هم تامین کند این کار باعث می شود که یک جریان بزرگ برای تامین نیاز کلان شهرها به واگن تامین شود. همچنانکه چینی ها هم تا قبل از سفارش های ما واگن ساز نبودند و با سفارش های ما تبدیل به کشور واگن ساز شدند.

اقتصاد ایران میوه چین است

در این بازدید همچنین علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کاری که در این کارخانه شده است بسیار مهم و با ارزش است. یکی از ابعاد جهش تولید «تولید در عمق» است در حالی که اگر به اقتصاد ایران نگاه کنیم می بینیم که این اتفاق کمتر افتاده است و اقتصاد ایران بیشتر شاخ و برگ دارد و میوه چینی می کند و ریشه ها در داخل نیست اما این کارخانه کار ریشه ای و اصولی کرده است و باید برای ساخت دو هزار  واگن  در این کارخانه برنامه ریزی کرد.

او پیشنهاد داد که مسئولان ذیربط جلسه ای را برای بررسی روند اجرای کار و همچنین راههای تامین مالی این کار بگذارند. او افزود:  چینی ها که چند ماهی است برای عقد قرارداد ساخت واگن ما را معطل کرده اند اگر خبردار شوند که این اتفاق در ایران در حال وقوع است آنها هم خواهند آمد.

به توان داخلی اعتماد کنیم

همچنین حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم گفت: یکی از مزیت‌های مهم در کشور ما تولید بر حسب سفارش است و در زمینه تولید واگن مترو هم همین اتفاق افتاده است.

 او ادامه داد: معتقدم در دانشگاههای ما نیروی انسانی خوبی تربیت می شود اما به آنها اعتماد نمی کنیم که بتوانند خود را اثبات کند.

 رئیس جهاد دانشگاهی افزود: در دهه هفتاد برای تولید واگن مترو مذاکراتی با شرکتی شده بود که ضمن خرید واگن، انتقال تکنولوژی هم صورت پذیرد اما آن روند متوقف شد. من معتقدم برای ساخت واگن باید گروهی دور هم جمع شوند هیچ بخشی فکر نکند که می‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد. جهاد دانشگاهی این آمادگی را دارد در این پروژه فعال شود همچنان که تا کنون فعال بوده و بخش های هایتک این واگن ها را نیز توانسته است تولید کند.

موافقت دولت با خرید ۳ هزار اتوبوس

در این بازدید سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران گفت: برای تامین مالی قرارداد ساخت ۲۱۰ واگن به نتایجی رسیده ایم و امیدواریم این ظرفیت را بتوانیم فعال کنیم. در زمینه ساخت اتوبوس هم طی مکاتباتی که تهران با دولت داشت دولت تاکنون با خرید سه هزار دستگاه اتوبوس موافقت کرده است و آنجا هم به دنبال راه هایی برای تامین مالی این خرید هستیم.

او گفت: در ایران حدود یازده کارخانه تولید اتوبوس وجود دارد که در این سال ها همه تعطیل شده اند به نظر من نیاز داخل به اتوبوس فرصتی است که می توان با آن تمامی کارخانه ها را فعال کرد.

گزارش تصویری این بازدید را در آژانس عکس تهران ببینید.

۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 3826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =