۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 4019

در شهر آفتاب حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه وجود دارد

آخرین وضعیت ورود سهام شرکت‌های شهرداری به بازار سرمایه

موفقیت ورود «شهروند» و «شهر آفتاب» به بورس، مستلزم تشکیل تیمی متخصص از شورا و شهرداری است
آخرین وضعیت ورود سهام شرکت‌های شهرداری به بازار سرمایه

شهر: بر اساس آنچه که مدیران شهری گفته‌اند، هنوز اقدام عملی درباره ورود شرکت‌های شهرداری تهران به بازار سرمایه انجام نشده است.

به گزارش شهر، هم اکنون چیزی در حدود دو هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که حداقل در ۶ ماه گذشته بخش بزرگی از این نقدینگی به بورس هدایت شده است، بسیاری از ناظران شهری بر این باورند که شهرداری تهران باید از این فرصت استثنایی استفاده کند. سال ۱۳۹۸ بود که مسعود سریع‌القلم، مدیرعامل وقت شرکت فروشگاهی شهروند، از انجام کارهای اولیه برای عرضه ۱۰ درصد از ارزش این فروشگاه به بورس خبر داده بود اما به تازگی برخی اعضای شورای شهر تهران بر ورود شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران به بازار سرمایه پافشاری می‌کنند تا به گفته آنان، درآمدزایی پایدار نصیب این نهاد شود.

ورود به بورس زمانبر است

شرکت‌های شهر سالم، شهروند، نمایشگاه شهر آفتاب، موسسه همشهری و حتی برج میلاد و سازمان مدیریت پسماند، مهم‌ترین شرکت‌ها و سازمان‌هایی هستند که احتمال عرضه آنها به بورس از سوی شهرداری تهران زیاد است. اما در این میان صحبت‌های جدی‌تر درباره دو شرکت «شهروند» و نمایشگاه «شهرآفتاب» است. محمدرئوف قادری مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی «شهر آفتاب» در گفتگو با شهر درباره آخرین وضعیت ارایه دارایی‌ها این نمایشگاه به بازار سرمایه می‌گوید: «شهرداری تهران قصد دارد بخشی از سازمان‌ها و شرکت‌های خود را به بازار سرمایه از جمله بورس وارد کند که یکی از آن شرکت‌ها شهرآفتاب است. هم اکنون هم در مرحله مطالعه و آماده سازی برای این اقدام مهم هستیم و با این اقدام می توان از سرمایه‌های بخش خصوصی برای توسعه نمایشگاه به خوبی استفاده کرد.»

پیش از این اما، شکرالله بنار، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر، ورود «شهر آفتاب» به بورس را دارای پروسه‌ای زمانبر عنوان کرده و گفته بود: «در شهر آفتاب حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه وجود دارد، اگر این میزان در بازار بورس عرضه می‌شد، امکان پرداخت تمام بدهی بانک شهر وجود داشت در عین اینکه مالکیت نمایشگاه هم همچنان دست شهرداری باقی می ماند.»

آنطور که بنار می گوید: «اگر پیش از این، سهام شرکتهای شهرداری تهران به بازار سرمایه عرضه می‌شد، این نهاد از مشکلات مالی و همچنین دریافت وام و استقراض نجات پیدا می‌کرد.»

موانع ورود به بازار سرمایه

برخی اما بر این باورند که فقدان شفافیت و البته زیان ده بودن بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری تهران دو مانعی است که می‌تواند این نهاد را در عرضه دارایی شرکت‌هایش به بورس ناکام بگذارد. مثلا درباره شرکت مترو بر اساس آنچه که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران می‌گوید، این موضوع صادق است. او به خبرنگار شهر گفته بود «مترو، تشکیلات ضرردهی است که به همین علت مهم ، امکان ورود به بورس را ندارد. سه میلیارد دلار برای ساخت مترو تهران هزینه شده است. دارایی و سرمایه ناوگان مترو تهران که شامل ایستگاه‌ها، تونل‌ها، فضاهای اجاره‌ای، ورودی و خروجی و ... می‌شود، ارزش بسیار بالایی دارد اما به علت ضرردهی هنوز نتوانسته وارد بورس شود. باید روش‌های دیگری برای ورود مترو به بورس دنبال شود.»

شرکت خدمات کالای شهروند اما، به عنوان جدی‌ترین گزینه ورود به بورس هم با موانعی مواجه است. برای ورود به بورس تشریفات و مقررات خاصی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها ارایه دارایی‌های قانونی است. در این مورد، دارایی‌های قانونی شرکت شهروند که همان املاک هستند که به نام خود شرکت شهروند نیست؛ اما با دستور معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران قرار است به زودی پروسه انتقال اسناد املاک و به نام زدن آنها به نام شهروند انجام شود. این موضوع هم پروسه‌ای زمانبر است و برخی می‌گویند حداقل تا پایان امسال ورود این شرکت به بورس محقق نخواهد شد.

عطا الله سینایی، مشاور معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم به خبرنگار شهر می‌گوید: «زمانی که شرکت‌های نفتی و غیر نفتی که درباره مسایل مالکیت و سوددهی آنها حرف است، می‌توانند در بورس بدرخشند و از سود ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی این بازار بهره ببرند، شهرداری تهران هم باید سهم خود را این بازار بگیرد و از آن بهره ببرد. البته هم اکنون اداره کل امور مجامع و شورای سازمان‌های شهرداری تهران پیگیر انجام کارها است.»

برخی کارشناسان معتقدند که «شرکت فروشگاهی شهروند» یک بنگاه اقتصادی است که سود و زیانش مشخص است، بنابراین می‌تواند به عنوان نخستین مسیر شهرداری درباره واگذاری «شهروند» از طریق بورس و در قالب نقدشوندگی یا بهادارسازی دارایی‌ها باشد.

به نظر می‌رسد، در صورتی که تیم متخصص و آشنا به بازار سهام و همینطور مقررات شهرداری و با دارا بودن اختیارات از شهردار و شورای شهر تشکیل شود، ورود شرکت‌های شهرداری مانند «شهروند» و «شهر آفتاب» به بورس موفقیت‌آمیز خواهد بود.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 4019

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =