حل مشکلات آرادکوه منطقی‌تر از انتقال آن است

درپی استشمام بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه بین‌المللی طی دو سال گذشته انتقال مرکز دفع و پردازش آرادکوه به‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی این بو مطرح و این روزها محل اختلاف نظر اداره کل محیط زیست استان تهران و شهرداری تهران شده است.

به گزارش شهر،شینا انصاری مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن بیان اینکه جابه‌جایی مرکز دفع و پردازش آرادکوه موضوعی نیست که به راحتی و به سهولت محقق شود، گفت: این اقدام زمان‌بر و دشوار است بنابراین ارتقای تسهیلات مورد نیاز برای بهبود وضعیت و مرتفع کردن مشکلات این مرکز منطقی‌تر و عقلانی‌تر است.

او با اشاره به اینکه مساله استشمام بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه بین‌المللی چندین سال پیش مطرح شده و یکسری اقدامات در این زمینه انجام شده است، بیان کرد: در سال ۹۷ اداره کل محیط زیست شهرداری تهران مطالعاتی را در زمینه شناسایی منشاء بوی نامطبوع مسیر فرودگاه بین‌المللی آغاز کرد و بیش از ۹۸ نقطه و کانونی که می‌توانستند بالقوه مولد انتشار بوی نامطبوع باشد را شناسایی کرد. این ۹۸ کانون شامل واحدهای مختلفی از جمله واحدهای تصفیه‌ فاضلاب، کشتارگاه طیور، دامداری‌های بزرگ و مراکز دفع زباله بود.
 
او ادامه داد: پس از اینکه گروه مطالعاتی این ۹۸ کانون را شناسایی کردند، سهم هر یک از این منشاءها را مشخص و سه کانون اصلی را به‌عنوان کانون‌های بزرگ مولد انتشار بوی نامطبوع معرفی کردند که یکی از آن‌ها مرکز دفع و پردازش پسماند آرادکوه و دو کانون دیگر آن دامداری‌ها و فاضلاب‌های خام رها شده شهر واوان و مناطق اطراف بودند که سیستم تصفیه فاضلاب آن‌ها راه‌اندازی نشده بود یا از ظرفیت‌های لازم برخوردار نبودند.
 
انصاری با بیان اینکه مجتمع دفع و پردازش آرادکوه به‌عنوان منشاء اصلی بوی نامطبوع مسیر فرودگاه بین‌المللی مطرح و انتقال آن محل اختلاف نظر شهرداری تهران و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران شد، بیان کرد: مجتمع دفع و پردازش آرادکوه تنها یکی از کانون‌های انتشار بوی نامطبوع است در حالیکه دامداری‌های بزرگ مقیاس و کشتارگاه‌های دام و طیور و فاضلاب‌های مناطق اطراف فرودگاه بین‌المللی هرکدام در انتشار این بوی نامطبوع سهمی دارند.
 
او در ادامه با اشاره به اینکه منکر مشکلات آرادکوه نیستیم اظهار کرد: این مرکز دفع پسماند با بیش از نیم قرن قدمت تحت شرایطی در این مکان جانمایی شده است اما اکنون فاصله آن با نواحی سکونت‌گاهی کاهش پیدا کرده و مشکلات زیادی را طی سال‌های گذشته به‌همراه داشته است این در حالیست که جابه‌جایی مرکز آرادکوه اقدامی دشوار و زمان‌بر است و در وهله نخست نیازمند این است که مکان جدیدی برای آن مشخص و مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی نیز انجام شود.
 
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران همچنین اضافه کرد: نکته دیگر این است که در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا دفن زباله مرحله آخر است بنابراین بهتر است به‌جای مکان‌یابی اراضی جدیدی که مجدد آن را به محل دفن پسماند اختصاص و آن را آلوده کنیم رویکردهای موجود را تغییر دهیم و به سمت کاهش میزان پسماندهای ورودی به این مرکز حرکت کنیم. همچنین یکسری اقدامات مدیریتی که کشورهای دنیا انجام می‌دهند را در مرکز آرادکوه اجرایی کنیم مانند تفکیک و پردازش پسماند، استحصال گاز متان و توسعه نیروگاه زباله‌سوز و تولید برق از جمله راهکارهایی هستند که در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایسنا او ضمن بیان اینکه جایه‌جایی مرکز دفع و پردازش آرادکوه موضوعی نیست که به راحتی و به سهولت محقق شود، گفت: این اقدام زمان‌بر و دشوار است بنابراین به‌نظر می‌رسد حرکت به سمت فراهم کردن و ارتقای تسهیلات مورد نیاز برای بهبود وضعیت و مرتفع کردن مشکلات مرکز دفع و پردازش آرادکوه منطقی‌تر و عقلانی‌تر است.


انصاری در پایان صحبت‌های خود ضمن بیان اینکه اکنون میزان زباله‌های ورودی روزانه به مرکز دفع و پردازش آرادکوه نسبت به دو سال گذشته کاهش یافته است بیان کرد: سال‌های گذشته بیش از ۸۰۰۰ تن زباله در روز وارد مرکز آرادکوه می‌شد اما اکنون به‌واسطه ایستگاه‌های میانی که در سطح شهر تهران فعال شده‌اند و تفکیک اولیه در آن‌ها انجام می‌َشود این میزان به حدود ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تن در روز رسیده است یعنی؛ تا کنون میزان ورودی روزانه زباله به این مرکز حدود ۳۰۰۰ تن کاهش داشته است.

۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 4096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =