۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 4203
نصب یادمان شهدای جمعه سیاه در میدان شهدا

شهر:آیین یادمان شهدای ۱۷ شهریور با حضور رییس شورای شهر تهران و جمعی از مدیران شهری در میدان شهدا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در آیین یادمان واقعه  ۱۷ شهریور که صبح دوشنبه-۱۷ شهریور- در این میدان برگزار شد، گفت: ۱۷ شهریور نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است و بعد از این اتفاق بود که سیل تحولات با سرعت بیشتری پیش رفت.

هاشمی افزود: امسال ۱۷ شهریور و ایام محرم مصادف شده است. ۱۷ شهریور مردم همانند روز عاشورا علیه ظلم و ستم حاکمان وقت قیام کردند و به شهادت رسیدند . بعد از واقعه  ۱۷ شهریور بود که جامعه جهانی از حکومت شاه خواست که مقابله با مردم را کنار بگذارد و شاه هم تحت فشار جامعه جهانی از خفقانی که ایجاد کرده بود کاست به طوری که به عنوان مثال بخشی از زندانیان سیاسی مانند پدر من آیت الله هاشمی رفسنجانی در آذر ۱۳۵۷ آزاد شدند.

او ادامه داد: برخی معتقدند واقعه ۱۷ شهریور سقوط رژیم شاه را کلید زد و عملاً حکومت رفتنی شد و امروز که ۴۲ سال از آن روزها می گذرد باید اهداف شهدای انقلاب را دنبال کنیم و سرمایه هایی که آنها برای جامعه ما ایجاد کرده اند را متعلق به همه بدانیم و از آن سوء استفاده نکنیم.

شهدای ۱۷ شهریور برای استقرار عدالت تظاهرات کردند

در این مراسم محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: شهیدان ۱۷ شهریور برای استقرار عدالت و تحقق آزادی و استقلال تظاهرات کردند.

او با بیان اینکه ۱۷ شهریور از رویدادهایی است که هویت شهر ما را رقم می زند، افزود: کمیسیون فرهنگی شورای شهر برای رویدادهای تهران مراسم برگزار می‌کند چنانچه مراسم سی تیر و ۱۴ مرداد برگزار شد.

در ادامه این مراسم علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ نیز گفت: قرار است در این میدان یادمانی برای شهدای ۱۷ شهریور نصب شود. او گفت این یادمان حاوی اسم شهداست تا یاد این شهیدان در جامعه و برای نسل های بعد زنده بماند.

روایت یک شاهد عینی از ۱۷ شهریور ۱۳۵۷

در ادامه مراسم سنجری، یکی از جانبازان واقعه  ۱۷ شهریور به ذکر خاطراتی از آن روز پرداخت و گفت: آن روز به همراه همسرم به این تظاهرات آمده بودم که مورد اصابت گلوله سربازان شاه قرار گرفتم و به دلیل خونریزی شدید به بیمارستان بهادری منتقل شدم اما به دلیل حمله نیروهای گارد به بیمارستان توسط مردم در یکی از خانه های اطراف آن منطقه درمان شدم.

او گفت: به یاد دارم در ابتدا فرمانده نیروهای مستقر در میدان که دستور شلیک به مردم را صادر کرده بود با امتناع یک سرباز مواجه شد و او را همان جا شهید کرد.

سنجری به همکاری ساکنان محله ژاله با تظاهرکنندگان اشاره کرد و گفت: تمام خانه ها درهایشان باز بود و مردمی که در حال فرار بودند و یا زخمی شده بودند به این خانه ها پناه می بردند. اگر مردم کمک نمی کردند میزان شهدای ۱۷ شهریور خیلی بیشتر می شد.

او به آمار شهدای ۱۷ شهریور اشاره کرد و گفت: روایتی است که در این تظاهرات ۹۲ نفر کشته شدند در حالی که به نظر من آمار کشته شده ها بسیار بیشتر از این رقم بود .

خبرنگار: اکبر بیاتی

عکسها: محسن دانک

۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 4203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =