۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 4497

کودکان زباله گرد/۱۳

آغاز انجام تست کرونا از کودکان کار و زباله گرد در تهران

شهرداری آماده ارائه خدمات به کودکان آسیب دیده در موضوع کرونا است
آغاز انجام تست کرونا از کودکان کار و زباله گرد در تهران

شهر: رئیس سازمان مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به آغاز انجام تست کرونا از کودکان کار و آسیب دیده تحت پوشش مراکز پرتو از روز گذشته در تهران اعلام کرد: این سازمان آمادگی دارد که در صورت هر گونه مشکل ایجاد شده برای کودکان کار به واسطه بیماری کرونا و مشاهدات مردمی در این زمینه به این گروه خدمات ارائه دهد و کمک رسانی کند.

به گزارش خبرنگار شهر، محمدرضا جوادی یگانه،  معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران  صبح امروز در حساب توییتر خود اعلام کرد که انجام تست کرونا از کودکان کار و خیابان تحت پوشش مراکز پرتو شهرداری تهران آغاز شده است و این اقدام تا پایان همه گیری کووید ۱۹ ادامه خواهد داشت.

جوادی یگانه نوشت: تلاش داریم تا علیرغم مشکلات، برنامه‌های حمایتی و مراقبتی از کودکان کار دچار خلل نشود. سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران  از امروز، انجام تست کرونا از کودکان کارِ تحت پوشش مراکز پرتو را آغاز کرده و تا پایان شیوع‫ کرونا به صورت دوره‌ای ادامه خواهد داد. در حال حاضر ۲۴ مرکز پرتو تحت نظر شهرداری تهران در مناطق ۲۲گانه در حال فعالیت و ارائه خدمات حمایتی و آموزشی به کودکان کار و خیابان هستند.

این خبر در حالی از سوی معاون شهردار تهران اعلام شد که ۴ هزار کودک کار و زباله گرد تحت پوشش مراکز پرتو شهرداری هستند و این مراکز با آغاز سال تحصیلی جدید بر اساس پروتکل های بهداشتی کار خود را از سر گرفته اند.

مالک حسینی، رئیس سازمان مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر در این باره توضیح داد: انجام تست کرونا از کودکان خیابانی که تحت پوشش مرکزی نباشند کار دشواری است چراکه بسیاری از این کودکان به طور ثابت در دسترس نیستند که به طور گذری از آنها تست گرفته شود و جواب تست نیز زمان بر است. از سوی دیگر مراکز پرتو نیز به دلیل کرونا  و دستور العمل وزارت آموزش و پرورش تعطیل بودند ولی با شروع سال تحصیلی جدید این مراکز نیز با پروتکل های خاص فعالیت خود را آغاز کرده اند و خدماتی که به کودکان کار و در معرض آسیب از جمله سوادآموزی، مهارت آموزی و مددکاری می دهند را شروع کرده اند.

او ادامه داد: این بازگشایی فرصتی شد تا کودکانی که به مراکز پرتو مراجعه می کنند و دسترسی به آنها وجود دارد با پیشنهاد NGO ها و مشارکت یکی از پیمانکاران سازمان تست کرونا بدهند. این اقدام در دوره های متناوب ادامه پیدا خواهد کرد و این تست در دوره های زمانی دیگر برای احتیاط تکرار می شود و اگر احیانا کودکی علائمی داشته باشد در اولویت قرار می گیرد.

او با اشاره به اینکه انجام تست کرونا از روز گذشته (چهارشنبه – ۲۶ شهریور) آغاز شده است بیان کرد: آمار دقیق انجام تست را بعد از پایان فاز اول اعلام خواهیم کرد.

حسینی گفت: شهرداری به بیش از ۴ هزار کودک در معرض آسیب در مراکز پروتو که با مدیریت سمن ها اداره می شود خدمات می دهد. به دلیل شرایط کرونا سمن ها حضور کودکان را برنامه ریزی کرده اند که با تراکم قبل نباشد و هم اینکه برخی از این کودکان شاید خودشان مراجعه نکنند و آمار دقیق احتمالا تا یکی دو روز آینده مشخص خواهد شد.

ارائه خدمات پزشکی به کودکان زباله گرد

رئیس سازمان مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که اگر کودکان داوطلبانه مراجعه نکنند آیا سیستم نظارتی در مورد آنها وجود دارد، گفت: در حال حاضر این اقدام در مورد کودکان کار زباله گرد انجام می شود چراکه آنها در گودها و حصارهای زباله گردی در حاشیه تهران اسکان دارند به صورت دوره ای به طور خاص خدمات بهداشتی و پزشکی به آنها داده می شود. تعدادی از پزشکان که همکار سازمان هستند به گودهای زباله گردی مراجعه می کنند و اگر کودکی نیازمند دارو باشد از طریق NGO هایی که در منطقه مذکور حضور دارند این دارو تأمین می شود و در اختیار کودکان قرار می گیرد و حتی اگر نیاز به عمل جراحی داشته باشند به مراکز درمانی منتقل می شوند.

او ادامه داد: کودکان کار و خیابان چون سیال هستند، شهرداری امکان مداخله زیاد ندارد بنابراین از اینکه گزارشی در موارد خاص یا شرایط نامناسب داده شود استقبال می کند و سازمان این امکان را دارد که به این افراد خدمات مورد نیاز ارائه دهد. در این مورد نیز با NGO ها در ارتباط هستیم. البته خوشبختانه بر اساس مشاهدات سازمان تا کنون موردی مشاهده نشده که کودکان کار و خیابان به جز کرونا بیماری شدیدی داشته باشند. چون این گروه نیز سیستم های مراقبتی خود را دارند اما این آمادگی وجود دارد.

حسینی گفت: در صورتی که مردم نیز مورد بیماری یا شرایط حادی  مشاهده کنند حتما  می توانند با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند و همه سمن هایی که در حوزه کودکان کار فعال هستند نیز ارتباط خوبی با سازمان دارند. در صورتی که این کودکان به دلیل شرایط کرونا دچار مشکل شده باشند سازمان مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران آمادگی ارائه خدمات به این گروه را دارد.

همکاری پیمانکاران با شهرداری برای تأمین بودجه های در نظر گرفته نشده

حسینی بیان کرد: مهمترین نکته استفاده از ظرفیت مسئولیت پذیری اجتماعی است. از آنجا که دبیرخانه مسئولیت پذیری اجتماعی شهر تهران نیز به عهده سازمان خدمات اجتماعی است جدای از بحث استفاده از ظرفیت مسئولیت پذیری شرکت ها و بخش خصوصی شهر تهران، بخش دیگری نیز فعال شده است. شهرداری تعدادی پیمانکار دارد که در حوزه های مختلف کار می کنند به طور مثال پیمانکارانی برای نگهداری گرمخانه ها و یا گشت و فوریت های اجتماعی با شهرداری همکاری می کنند یا در حوزه پسماند، فضای سبز و عمرانی و...برنامه ای که به تازگی شکل گرفته و ان شالله در آینده با انسجام بیشتری پیش خواهد رفت این است که پیمانکاران در قبال منفعتی که از همکاری با شهرداری می برند بخشی از هزینه های مربوط به حوزه هایی که منابع بودجه برای آن دیده نشده است تقبل کنند.

او در توضیح این روند گفت: به طور مثال در بحث کودکان کار شهرداری خدمات ارائه می دهد اما انجام تست کووید ۱۹ طبیعتا در سرفصل هزینه ها نبوده است. شهرداری تلاش می کند که پیمانکاران با مشارکت خودشان و به صورت داوطلبانه در یک فرآیند تعاملی بخشی از این مسئولیت ها را قبول کنند.

حسینی گفت: در همین راستا یک مرکز خدمات اجتماعی در پایانه غرب که برای مدتی فعالیتش متوقف شده بود با همکاری یکی از پیمانکاران فعال شد و این اقدام بدون آنکه شهرداری هزینه ای پرداخت کند انجام شد. در این مورد موسسه نوید همرازی ایرانیان که همکار سازمان در موضوع اداره گرمخانه ها است داوطلبانه این اقدام را انجام دادند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 4497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =