بدون مشارکت شهروندان، شهرها مکان مناسبی برای زندگی نخواهند بود

شهر: صلح مثبت، مشارکت مردم در اداره شهرها و نظرسنجی از آنها درباره پروژه‌های شهری و همینطور اهمیت موزه‌های صلح و نقش آنها در ترویج فرهنگ صلح مباحثی بودند که در وبینار «صلح در مدیریت شهری» مطرح شد.

به گزارش خبرنگار شهر، ظهر امروز –دوشنبه ۳۱ شهریور- وبینار «صلح در مدیریت شهری» به مناسبت روز جهانی صلح و به همت معاونت بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل برگزار شد. «پی‌بی آناند»، رئیس دانشکده مطالعات صلح و توسعه بین‌المللی دانشگاه بردفورد انگلستان در این وبینار با برشمردن شاخص‌های شهر صلح‌پذیر و پایدار، هدف توسعه پایدار شهرها را ایجاد بستری برای آزادی به شهروندان عنوان کرد.

به گفته او؛ گرچه هر فرد حقیقی و حقوقی مسئولیت‌ها و حقوقی دارد اما توسعه در سراسر دنیا در حال رخ دادن است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. زمانی که از توسعه شهرها صحبت می‌شود درواقع نسل بشر هم باید در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی رشد کند، این همان صلح مثبت است.

«پی‌بی آناند» افزود: نگرش شهروندان و ارزش‌هایی که در هر جامعه و میان مردم وجود دارد مهم است و آزادی باید در کنار این ارزش‌ها باشد. درواقع اگر ترس از ساختارها در شهری وجود ندارد می توان گفت در آن شهر صلح مثبت برقرار است. در راستای صلح مثبت در مباحثی مانند اقتصاد و سیاست هم می توان صحبت کرد.

رئیس دانشکده مطالعات صلح و توسعه بین‌المللی دانشگاه بردفورد انگلستان، درباره نقش سازمان‌های مردم نهاد (سمن) در ایجاد صلح شهری هم توضیح داد: زمانی که صحبت از نهادها می شود یک گستره نهادهای رسمی و غیر رسمی را در برمی‌گیرد که در این میان باید سمن‌ها را هم در نظر گرفت. اگر قرار است یک شهر فراگیر داشته باشیم باید افرادی که از جامعه بیرون گذاشته شده‌اند با کمک سمن‌ها به جامعه بازگردند.

او با بیان اینکه سمن ها دو کار مهم می‌توانند انجام دهند، گفت: نخست آنکه می‌توانند نماینده صدای مردمی باشند که از یک مساله خاص رنج می‌برند، درواقع افرادی که به هر دلیلی از جامعه کنار گذاشته شده‌اند و صدایشان به کسی نمی‌رسد. سمن ها می توانند در اینجا کمک رسان باشند. دوم آنکه می توانند مشکلات را به صورت تخصصی به دیگر سمن ها ارجاع دهند. فراگیری آنقدر مهم است که همه مردم را در تصمیم‌گیری‌ها برای صلح پایدار در شهرها تشویق می‌کنیم.

«پی‌بی آناند» این را هم گفت که؛ باید یک نهاد تنظیم کننده در این میان وجود داشته باشد تا سوءاستفاده‌ای صورت نگیرد چرا که در برخی موارد پیش آمده که سمن ها از منابعی که در اختیارشان است سوءاستفاده کردند.

تاثیر مخرب منازعات بر توسعه شهرها

این استاد دانشگاه درباره تاثیر منازعات مخرب بر توسعه پایدار شهرها بیان کرد: اطلاعات و داده‌ها در جهان نشان داده که تعداد منازعات کاهش یافته اما ماهیت این منازعات در حال تغییر و تحول است. در بسیاری از کشورهای جنوب آمریکا و یا بخش‌هایی از افریقا فرصت برای خشونت افزایش پیدا کرده است.

به گفته او؛ اگر شهروندان در یک شهر احساس ترس کنند اصلا صحبت درباره توسعه پایدار شهرها موضوعیت ندارد بلکه باید زندگی شهروندان را بهبود بخشید و عامل ترس را از بین برد. ایجاد توازن هم بسیار مهم است شرایط کنونی، شرایط گذار است و در برنامه‌ریزی‌ها نباید نسل‌های آینده و جوانان را فراموش کرد.

او با تاکید بر حق مشارکت مردم گفت: در بیانیه سازمال ملل گفته شده مردم حق مشارکت در امور خود را دارند یعنی مردم حق دارند برای ساخت مدرسه و یا حمل و نقل عمومی مورد مشورت قرار بگیرند و مسئولان نظرات آنان را جویا شوند. اگر این مهم رخ ندهد فاجعه‌ای بزرگ اتفاق می افتد و شهرها مکان‌های مناسبی برای زندگی نخواهند بود. البته جویا شدن نظر همه شهروندان بسیار سخت است اما این هم سازو کارهای مناسب خود را دارد.

موزه‌های صلح فرهنگ صلح را آموزش می‌دهند

خانم «کازویو یامانه» استاد مدعو دانشگاه ریتسومیکان ژاپن و هماهنگ‌کننده شبکه بین‌المللی موزه‌های صلح هم با ارسال ویدئویی به این وبینار، درباره نقش موزه‌های صلح برای ایجاد فرهنگ صلح صحبت کرد و گفت: موزه هایی که برای صلح ایجاد شدند به عنوان نهادهای غیرانتفاعی و آموزشی عمل میکنند.

به گفته او؛ موزه‌های صلح فرهنگ صلح را آموزش می‌دهند و نقش مهمی در ترویج صلح در شهرها و کشورها دارند.

«کازویو یامانه» به مفهوم فرهنگ اشاره کرد و توضیح داد: بر اساس تعریف سازمان ملل متحد فرهنگ صلح به گونه ای از ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهایی گفته می شوند که با منازعات و جنگ و بی عدالتی در تضاد است.

او با ارایه تاریخچه ای از موزه های صلح در ژاپن، بیان کرد: پس از فاجعه هیروشیما شورای ملی ژاپن موزه صلح را در این شهر احداث کرد. اما در برخی موزه‌های صلح، شورای ملی آثار حملات و تجاوزهای سایر کشورها به ژاپن را حذف کرد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 4638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =