مالکان اقدام نکنند؛ شهرداری گودهای پرخطر را با خاک پر می‌کند

شهر: معاون شهردار تهران درباره گودهای پرخطر تهران هشدار داد که در یک بازه زمانی مشخص مالکان گود، باید گود را به یک سطح ایمن برسانند اگر این کار انجام نشود، با ضمانت نامه ای که از بانک گرفته می‌شود شهرداری خود، گود را با خاک پر می‌کند.

به گزارش خبرنگار شهر، عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران صبح امروز –چهارشنبه ۲ مهر- در نشست خبری که به صورت مجازی و با موضوع گزارش عملکرد ۶ ماهه این معاونت برگزار شد، به تغییر رویکرد گفتمان شهری در مدیریت جدید شهری اشاره کرد و گفت: این تغییر رویکرد در برنامه سوم توسعه شهر تهران خودش را قانونی کرد و در اقدامات همه معاونت های شهرداری به وضوح قابل مشاهده است.

او تغییر رویکرد گفتمان در معاونت معماری و شهرسازی را در هفت محور عنوان کرد و توضیح داد: نخستین تغییر، توجه به کیفیت فضاهای شهری بوده است. اجرای دقیق قوانین، مقررات و ضوابط رویکرد دوم بوده و بر این اساس هیج پروانه‌ای خلاف مقررات و ضوابط صادر نمی‌شود.

شهرداری حکیم شهر نیست

به گفته معاون شهردار تهران؛ احترام به حقوق مردم در حوزه حق به شهر و ایجاد بستر برای مشارکت و مداخله مردم در اداره شهر، اصلاح قوانین و مقرراتی که نیاز به اصلاح داشتند و منجر به دور زدن قانون می‌شد مانند بازنگری طرح تفصیلی که در حال انجام است و اصلاح خط آسمان که در بسته محرک اقتصادی اصلاح شد، سومین وچهارمین تغییر رویکرد در این معاونت بوده است.

گلپایگانی یکی دیگر از تغییر رویکردهای معاونت معماری و شهرسازی را تلاش برای افزایش حس تعلق به محله‌های تهران عنوان کرد و گفت: عمر سکونت در محله‌های تهران کمتر از سه سال است و این زنگ خطری برای کاهش حس تعلق به محلات است به همین دلیل پروژه‌های کوچک مقیاس محله‌ای آغاز شده است. از طرف دیگر یکی از راه حل‌های تحقق شعار «تهران شهری برای همه» مناسب سازی فضای شهری برای همه شهروندان است. علاوه بر این برگزاری مسابقه های معماری هم راهی برای تحقق این شعار است چرا که معتقدیم حکیم شهر، شهرداری نیست بلکه شهروندان هستند.

او همچنین از برگزاری مسابقه طراحی یادمان سردار شهید قاسم سلیمانی در هفته آینده خبر داد و اضافه کرد: این یادمان با محوریت و تمرکز بر طراحی فضای مناسب برای یادمان در باغ موزه دفاع مقدس از طریق برگزاری مسابقه اجرا خواهد شد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، یکی از قدرتمندترین ابزار شهری را دریافت ارزش افزوده در حوزه شهرسازی عنوان کرد و این اقدام را سبب حفظ کیفیت شهر و جلوگیری از شهرفروشی دانست.

هشدار به مالکان گودهای پرخطر

گلپایگانی یکی دیگر از تغییر رویکردهای معاونت متبوعش را ایمنی شهر و شهروندان برشمرد و افزود: با توافق با سازمان آتش نشانی واحدهای زیر ۲۰۰ متر مربع ملزم به مجهز شدن به تجهیزات اطفا حریق شدند. همچنین درباره گودهای پرخطر قرار است لایحه ای هفته آینده به صحن شورای شهر تهران ارایه شود که بر اساس آن، در یک بازه زمانی مشخص مالکان گود، باید گود را به یک سطح ایمن برساند اگر این کار انجام نشود، با ضمانت نامه ای که از بانک گرفته می‌شود شهرداری خود، کود را با خاک پر می‌کند. درباره گودهای موجود هم یا مالک با هزینه خودش باید گود را پر کند یا با سازه‌ای که گود را ایمن کند بنابراین به همه مالکان گود هشدار و اخطار می دهیم که پیش از آنکه شهرداری گود را با خاک یکسان کند، مالکان خودشان اقدام کنند.

او درباره گود برج میلاد هم گفت: توافقات با شریک که بنیاد تعاون ناجا به عنوان سازنده است، انجام شده و مراحل تحویل در حال انجام است. با این حال بنیاد تعاون تعهد کرده که گود برج میلاد از نظر ایمنی مشکلی ندارد. اما شهرداری تهران به محض تحویل برنامه جدیدی برای گود دارد، پیش از این قرار بود سه هزار و ۵۰۰ متر بنای تجاری (تجارت جهانی) ساخته شود که هم از منظر شهرسازی مناسب نبود و هم با شرایط امروز اقتصاد کشور تطابق نداشت.

این مقام مسئول ادامه داد: قرار است بناهایی با رویکرد اقتصاد مبتنی با فرهنگ مثلا برای ایجاد کاخ جشنواره، محل برگزاری حراج تهران و حتی توریسم درمانی ساخته شود.

ساخت پنج هزار واحد مسکونی در مجاورت بافت فرسوده

معاون شهردار تهران به اقدامات سازمان نوسازی اشاره کرد و توضیح داد: قرارداد پنج هزار واحد مسکونی منعقد و طراحی‌ها انجام شده است. این پروژه واجد کیفیت معمارانه است و فقط به فضای سکونتی صرف توجه نشده است.

کاوه حاج علی اکبری رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران هم در این  نشست در ادامه صحبت‌های گلپایگانی توضیح داد: نوسازی در بافت فرسوده در دو بخش است؛ در بخش نخست که خود شهروندان با کمک سازندگان بخش خصوصی نوسازی انجام دادند به ۱۵ هزار واحد می‌رسد. اما ساخت پنج هزار واحد مربوط به اراضی واقع در مجاورت بافت فرسوده و زمین‌هایی است که متعلق به شهرداری است در مناطق ۱۱، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اجرا می‌شود.

سرنوشت پلاسکو

گلپایگانی، معاون شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پلاسکو هم گفت: در این ساختمان علاوه بر موضوع فنی موضوع مالی هم مطرح است. پارکینگ پروانه هم برای مقاوم سازی به بنیاد مستضعفان تحویل شده است. اما مساله کنونی که به شهرداری مربوط است درباره نوع کاربری کارگاهای تولیدی در پلاسکو است که برخی اسنادشان در آتش سوزی از بین رفته و کمی اختلاف درباره اینکه آیا شهرداری کارگاه تولیدی را به عنوان تجاری قبول دارد یا نه وجود دارد. درواقع موضوع مالی است و درباره مسایل فنی و ساخت و ساز مشکلی وجود ندارد.

تخلف بیمارستان امام خمینی

گلپایگانی درباره نظارت بر ساخت ساختمان‌ها با نمای تمام شیشه‌ای هم گفت: محدودیت در بناهای شاخص وجود دارد و بر اساس مصوبه ای که در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده، یکسری محدودیت‌ها برای ساختمان با نمای تمام شیشه‌ای از نظر قانونی اعمال شد، مثلا در دریافت پروانه و یا  در حوزه بناهای شاخص در کمیته نمای مناطق محدودیت‌هایی وجود دارد؛ اما اینکه  نمای ساختمان کاملا شیشه‌ای باشد مورد تایید نیست و پروانه برای آنها صادر نمی‌شود.

به گفته او؛ البته چند مورد در تهران وجود دارد مانند؛ بیمارستان امام خمینی (ره)، ساختمانی که در حال ساخت است متاسفانه پروانه نگرفته است و در دوره مدیریت شهری گذشته کار را آغاز کرده است. اما در دوره جدید شهرداری، مکاتبات زیادی با مدیریت بیمارستان و وزیر بهداشت و بهداشت و درمان انجام شده است. با این حال نهادهای دولتی لازم است برای انجام کار و ساخت و ساز حتما فرایندهای قانونی را طی کنند. این مورد به دلیل اینکه در دوره مدیریت گذشته رخ داده بود، در عمل انجام شده قرار گرفتیم، اما در سایر مراکز اجازه آغاز ساخت و ساز بدون پروانه و رعایت نکردن الزامات قانونی از جمله رعایت ضوابط و مقررات مربوط به نما را نمی پذیریم.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 4719

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =