۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 4938

چرا هفته تهران؟

محمود کلهری، شهردار منطقه ۱۷
چرا هفته تهران؟

شاید کمتر کسی بداند که در بین ۵۲ هفته، یک سال شمسی هفته ای به نام تهران و در بین ۳۶۵ روز سال یک روز به نام روز تهران نامگذاری شده است.

 نامگذاری روز تهران، چهار سال پیش در شورای شهر تهران اتفاق افتاد و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۳۹۵ یک فوریت طرح پیشنهادی به شورای فرهنگ عمومی کشور برای تعیین روز تهران در تقویم عمومی را تصویب کردند و بالاخره «تهران» هم صاحب روزی شد و به مناسبت دویست و سی مین سالگرد اعلام تهران به‌عنوان پایتخت، از این پس هرسال ١٤ مهر به نام روز «تهران» سند خورد.

 از ۲۳۵ سال قبل که آقا محمد خان قاجار، تهران را به عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد تا امروز که به عنوان قطب اقتصادی و سیاسی ایران شناخته می شود، این شهر آبستن اتفاقات و تغییراتی زیادی بوده است. همزمان با ورود تکنولوژی به جامعه، تغییر در سبک زندگی و مسائل اجتماعی و فرهنگی، تهران نیز سعی کرده پا به پای پایتخت های بزرگ جهان از سنت به مدرنیته قدم بردارد. تهران چه به لحاظ وسعت، چه جمعیت و چه رشد و فناوری سال به سال بهتر می شود و بیش از همیشه سیمای یک پایتخت بین المللی را به خود می گیرد.

پایتخت پهناور ایران از بعد زیبایی های بصری با برج های دیدنی و ساختمان های مدرن، با تغییر رویکرد از خانه نشینی به آپارتمان نشینی، گسترش حمل و نقل عمومی از درشکه و اتوبوس های دو طبقه به بی آرتی و مترو و مسیرهای عبور و مرور با بزرگراه های متعدد و پیوسته، گام به گام به سوی تهرانی بهتر قدم برداشته است.

منطقه ۱۷ از جمله قدیمی ترین مناطق تهران است که بافت فرسوده زیادی در این منطقه است. از کوچه هایی تنگ و خانه های قدیمی تا گاراژهایی که سال هاست در این منطقه قرار دارد، دارالشهدای تهران را به سمتی پیش برده که باید به سمت مدرن و به روز شدن پیش رود. در منطقه ۱۷ تهران نیز شهرداری تلاش کرده تا با حل مشکلات واحدهای مسکونی، حمل و نقل و زیباسازی منطقه، محرومیت های گذشته دارالشهدای تهران را کاهش دهد.

افزایش سرانه فضای سبز در منطقه، ساخت مسیرهای ویژه دوچرخه سواری، تجهیز و افزایش بوستان ها و پارک ها، آغاز احداث پروژه بزرگ باغ راه سلامت، حل مشکلات ترافیکی منطقه، رسیدگی به مشکلات کوچه، خیابان ها و معابر و ساخت جوی ها، نهرها و کانیوها برای شرایط بهتر زندگی، برنامه ویژه برای دفع و جمع آوری پسماندها واجرای طرح هایی مثل طرح کاپ و.. از جمله برنامه هایی است که در منطقه ۱۷ رقم خورده و ادامه دارد و امیدواریم تا رسیدن به اولین هفته تهران در قرن آینده، منطقه ۱۷ سیمایی بسیار بهتر از گذشته به خودگرفته و شهروندان با دغدغه کمتری در حوزه مسائل شهری در دارالشهدای تهران زندگی کنند.

۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 4938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =