بخش خصوصی  هزینه‌های حمل و نقل و دفن زباله را کاهش می‌دهد

شهر: رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، می گوید ترغیب بخش خصوصی برای ورود به حوزه تبدیل پسماند، هزینه‌های حمل و نقل، دفع و دفن زباله را کاهش می‌دهد اما تعامل شهرداری با بخش خصوصی در این زمینه موضوع تازه‌ای نیست و این همکاری از سال ۱۳۹۴ شروع شده است.

 اواسط اردیبهشت امسال، سخنگوی وزارت کشور، از ابلاغ یک قانون جدید در راستای حمایت دولت از سرمایه گذاران بخش خصوصی، برای ایجاد تاسیسات تبدیل پسماندهای عادی به انرژی خبر داد که به موجب آن تکلیف تازه‌ای برای شهرداری‌ها جهت تامین منابع مالی اجرای این قانون در نظر گرفته شده است اما مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران معتقد است این قانون، تکلیف تازه‌ای برای شهرداری‌ها نبوده و نزدیک به پنج سال است که همکاری‌ مشترک میان سازمان مدیریت پسماند و بخش خصوصی در این زمینه شروع شده است. صدرالدین علیپور، درباره جزئیات این مصوبه به شهر گفت: این مصوه که بتوان طبق آن شرایطی را فراهم کرد برای تبدیل پسماند مورد استقبال سازمان مدیریت پسماند است اما موضوع تازه‌ای نیست بلکه پیش از این هم وجود داشت و در همین راستا تعاملاتی با بخش خصوصی سال‌هاست در حال انجام است نمونه آن هم نیروگاه زباله‌سوزی است که با همکاری بخش خصوصی از محل تولید انرژی راه‌اندازی شد.

او افزود: به نظر می‌رسد تکلیف شهرداری در مصوبه جدید برای بحث زباله‌سوزی و تبدیل انرژی، بیشتر از لحاظ در اختیار قرار دادن فضا و پسماند به بخش خصوصی است که ما قطعا در این زمینه از متقاضیان حمایت کرده و با ارائه تسهیلات با آن‌ها مشارکت می‌کنیم. اکنون هم وضع به همین روال است و در راه‌اندازی زباله‌سوزها، اگر بخش خصوصی ۸۰ درصد آورده داشته باشد، مابقی از سمت شهرداری و سازمان مدیریت پسماند تامی می‌شود  و در نهایت در بهره‌برداری هر دو طرف یعنی شهرداری و بخش خصوصی شریک هستند.

علیپور بیان کرد: بنابراین این مصوبه بحث تازه‌ای نیست، موضوع پسماند از سال ۱۳۹۴ مطرح بوده و حالا این قانون تاکید بیشتری بر این موضوع است. سازمان مدیریت پسماند از آن استقبال می‌کند چرا که در این صورت با ورود بخش خصوصی هزنه حمل و نقل و دفن و دفع زباله برای سازمان مدیریت پسماند کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر در این مصوبه بندهایی هم وجود دارد که سرمایه‌گذار برای ورود به موضوع پسماند ترغیب و تشویق می‌شود.

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور، از حمایت ویژه دولت از سرمایه گذاران بخش غیردولتی در ایجاد و بهره برداری از تاسیسات تبدیل پسماندهای عادی به انرژی با ابلاغ قانون جدید خبر داد. قانونی که به موجب آن سرمایه گذاری در ایجاد و بهره برداری از تاسیسات تبدیل پسماند به انرژی معاف از پرداخت مالیات بوده و آنطور که سامانی اعلام کرده، دولت شهرداری ها را مکلف کرده است بخشی از منابع مالی لازم جهت سرمایه گذاری بخش غیردولتی در ایجاد و بهره برداری از تأسیسات تبدیل پسماند به انرژی را به عنوان هزینه ورودی متناسب با میزان پسماند تحویلی پرداخت کند و برای تحقق این امر ضمانت اجرایی مشخص کرده است.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =