۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 5709
مهر پایان بر برج‌سازی و مال‌سازی غیرمجاز در منطقه ۲۲

شهر: براساس طرح جامع، در منطقه ۲۲ تهران به عنوان شُش تنفسی شهر تهران، تنها باید ساختمان‌های کم ارتفاع ساخته می‌شد تا مانعی در جریان باد ایجاد نشود اما در طول سال‌های گذشته عمده ساخت و سازها در این منطقه بالای ۲۰ طبقه است.

به گزارش خبرنگار شهر، اگر طرح تفصیلی منطقه ۲۲ مطابق با آنچه که در دهه ۸۰ نوشته شد، ادامه پیدا می‌کرد معلوم نبود که حالا این منطقه تا کجای حریم تهران ادامه داشت و چه بر سر سرانه جمعیتی پایتخت می آمد که مجوزهای ساخت و ساز سبب افزایش هر روز آنها بود. جایی که در ابتدا قرار بود قطب گردشگری و محیط زیستی تهران باشد اما حالا انگار به شهری جدا افتاده از تهران با برج‌های بلند و مراکز تجاری تبدیل شده است.

 در سال ۱۳۷۱  منطقه ۲۲ به گستره قانونی تهران اضافه و در سال ۱۳۷۹ اولین طرح تفصیلی منطقه تهیه و برای سکونت ۶۷۵ هزار نفر ابلاغ شد، در سال ۱۳۸۱ طرح مجموعه شهری تهران ضوابط «توقف توسعه سکونت در این منطقه» را دستور کار قرار داد و درنهایت در طرح جامع سال ۱۳۸۷ شهر تهران، با حفظ الگوی غالب دانش‌محور و «فراغت‌محور»، گنجایش جمعیت‌پذیری منطقه از ۳۵۰ هزار نفر به ۵۰۰ هزار نفر، افزایش‌یافت. پیشتر معصومه ابتکار در زمانی که عضو شورای شهر تهران بود گفته بود «بنا به گزارش‌هایی در همه برنامه‌ریزی‌ها و اظهاراتی که تا قبل از شروع ساخت‌وسازهای در سال‌های ۱۳۸۹ به بعد در منطقه ۲۲ وجود دارد، صحبت از منطقه‌ای است با ساخت‌وسازهای ویلایی، اما آنچه در منطقه ۲۲ تهران رخ داده‌است، فاجعه‌ای است که کل تهران را تهدید می‌کند.»

حالا هم مدیران شهری می گویند؛ پروانه ها و توافقاتی که در منطقه ۲۲ انجام شده روندی نبود که مطابق طرح جامع شهر تهران باشد و به همین دلیل از سال ۱۳۹۳ شورای عالی معماری درخواست ارائه طرح ویژه برای این منطقه را داشت تا توسعه این منطقه به طرح جامع آن برگردد.

پنج رویکرد مهم طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲

 ساخت و سازهای غیرمجاز و سکونت و جمعیت پذیری بیش از ظرفیت منطقه سبب شده تا در سال ۱۳۹۳ قرارداد طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ منعقد شود؛ قراردادی که تقریبا رها شده بود اما در سال ۱۳۹۷ مجددا این موضوع پیگیری شد. در تیر امسال، لایحه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ از سوی شورای شهر تهران تصویب شد که توقف بارگذاری، کاهش سقف جمعیت پذیری، توجه به موضوعات زیست محیطی، توسعه حمل و نقل عمومی و ارتقا کیفیت زندگی از رویکرد های این لایحه بود. مفاد طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ مبتنی بر ۱۲ ماده واحده و تعدادی تبصره به انضمام ۴۹ نقشه طرح تفصیلی در لایه های مختلف است و شهرداری تهران هم مکلف است تمام نقشه ها را در مقیاس یک، دو هزارم پلات بگیرد و ممهور به مهر شورای شهر کند و یک نسخه آن در شورای شهر نگهداری شود.

بررسی توافقات منطقه ۲۲ در کمیته ویژه

آنطور که مدیران شهری می‌گویند؛ در طرح تفصیلی قبلی منطقه ۲۲ به جای آن که کارشناسان روی قطعات، کاربری تعیین کنند، پهنه بندی کرده بودند که تجربه نشان داد این رویه مشکلات زیادی ایجاد می کند و به همین دلیل بود که در منطقه ۲۲ فضاهای خدماتی کم بود اما در طرح تفصیلی ویژه جدید، دوباره کاربری قطعات مشخص شد و مشکلاتی از جمله نبود فضای آموزشی ، خدماتی و غیره نیز رفع می شود.

مرداد امسال بود که گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفتگو با ایسنا، با بیان این که یکی از سخت ترین و پیچیده ترین مسائل در منطقه ۲۲ بحث توافقاتی بود که انجام شده بود، توضیح داده بود که «بحث توافقات خیلی مهم است چرا که جنبه حقوقی، مالی و ملکی و شهرسازی دارد و پیشنهاد شورای عالی این بود که در راستای بررسی توافقات، کمیته ای تشکیل شود و همه وجوه این توافقات را بررسی کند که ما نیز این مساله را در شورای شهر بررسی کرده و قرار شد کمیته ای با نظارت شورا که دو عضو شورا در آن عضو هستند، تشکیل شود تا راجع به توافقات در گذشته بررسی کنیم. اما این توافقات باید حتما ضوابط طرح تفصیلی را مد نظر قرار داده و به توصیه های شورای عالی معماری نیز توجه شود که بر همین اساس، کمیته توافقات پرونده ها را بررسی خواهد کرد.»

برخی کارشناس شهری بر این باورند که براساس طرح جامع، در منطقه ۲۲ تهران به عنوان شُش تنفسی شهر تهران، تنها باید ساختمان‌های کم ارتفاع ساخته می‌شد تا مانعی در جریان باد ایجاد نشود اما در طول سال‌های گذشته عمده ساخت و سازها در این منطقه بالای ۲۰ طبقه است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 5709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =