آتش نشانی ۴۰۰ نیرو کم دارد

سازمان آتش نشانی ۴۰۰ نفر کمبود نیروی انسانی دارد که نیاز به مساعدت شهرداری دارد.

مهدی داوری مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره نوآوری هایی در این سازمان به خبرنگار شهر گفت: از حدود  هشت ماه پیش و مقارن با شیوع کرونا در کشور که مساله ضدعفونی در سطح وسیع اتفاق افتاد متوجه شدیم تجهیزات خاصی که در حجم وسیعی بتواند این کار را انجام دهد، وجود ندارد. تعدادی از جوانان تحصیل کرده با توان بالا در سازمان حضور داشتند که با آنها مطرح شد و ایده هایی از سوی آنها مطرح و این ایده ها به تجهیزات کاربردی تبدیل شد و این آغازی بود که متوجه شویم چه ظرفیت های با ارزشی در مجموعه هست و به دنبال آن و به دستور مدیرکل حوزه شهردار تهران  و معاون خدمات شهری و محیط زیست ایده های دیگری در حوزه نیازهای خدمات شهری مطرح شد از جمله سازمان بوستان ها که نیازهایی در خصوص دستگاه های چیپر که خرد کننده ضایعات هرس شده  درختان است و همین طور دستگاه شست و شوی درختان اعلام شد  و همان تیم فنی به تولید ایده ها پرداختند.
در سازمان هم ما نیاز به خودروهایی داشتیم که در مناطق صعب العبور حرکت کنند و یا در معابر تنگ و باریک شهر چابکی خوبی برای رسیدن به آتش سوزی ها داشته باشند و این ایده ها کارشان شروع شد و طراحی به سرانجام رسید و کارساخت شروع شد.
هفته گذشته نیز از این پروژه ها بازدید کردیم و  استقبال خوبی از این اقدامات شد  و قرار شد که ما بیش از این نیازسنجی کنیم و این جریان تولید ایده و طراحی و ساخت به عنوان یک ظرفیت با ارزش در کشور ادامه یابد و استمرار داشته باشد که مطمئنم اگر این استمرار یابد منشاء آثاربسیار با ارزشی برای شهرداری تهران می شود و در داخلی سازی این یک اتفاق مهم است.

داوری درباره اقدامات آتش نشانی در موج جدید کرونا گفت: از همان اول  که به سازمان ابلاغ شد جریان ضدعفونی آغاز و هرگز قطع نشد ولی روشش بر اساس پروتکل های ستاد کرونا تغییر کرده است. در ابتدا با حجم وسیع کار ضدعفونی را انجام می دادیم . وقتی هوا به سمت گرما رفت تنها نقاط پرخطر  مثل پایانه های تاکسی و اتوبوس و ایستگاه های بی آر تی ها و بعضی پارک ها و پاساژ ها با حجم کمتر ضدعفونی می شد. با موج سوم این تصمیم ستاد کرونا است که ضدعفونی را به شکل قبل انجام بدهیم یا نه. در این زمینه مذاکراتی شده است قرار است پاسخ را دریافت کنیم.

رییس سازمان آتش نشانی درباره نوسازی تجهیزات این ناوگان در مدیریت شهری پنجم گفت: در بخش تامین تجهیزات اتفاق های خوبی افتاده است و این جریان ادامه دارد و نمی توانم بگویم در شرایط بسیار خوب و ایده آل هستیم ولی شرایط مان خوب است و لازم است این راه را دنبال کنیم. در خصوص توسعه ایستگاه ها، تا پایان سال امیدوارم پنج ایستگاه به تعداد ایستگاه هایمان اضافه شود. 
او درباره نیازهای آتش نشانی هم گفت: در خصوص نیازهایمان به تجهیزات خرد و کلان، مشغول بررسی هستیم و دنبال می کنیم تا به اهداف خود در تامین تجهیزات دست یابیم. مشکلی که الان سازمان آتش نشانی وجود دارد کمبود نیروی انسانی است که مساعدت شهرداری را برای تامین نیروی انسانی را می طلبد. ما حداقل برای امسال و سال آینده باید ۴۰۰ نفر را به تعداد کارکنان خود اضافه کنیم و در سال های بعد نیز همین طور جذب نیرو باید ادامه داشته باشد.  این باید سریع اتفاق بیفتد و باید مشکل نیروی انسانی را حل کنیم.
او افزود: از نظر حوزه عملکرد سازمان چالش بزرگی که با آن روبرو هستیم ایمنی ساختمان های شهر است که در این خصوص به نظر من مجموعه شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی به عنوان حوزه تخصصی این موضوع تمام توان خود را به کار می گیرند ولی ضرورت دارد اتفاقات دیگری هم بیفتد. ما به پشتوانه قانونی و ضمانت های قانونی برای به نتیجه رساندن این تلاش ها نیاز داریم. همکاری دستگاه های دیگر که باید حضور یابند دستگاه های مختلفی که هر کدام متولی بخش های خدماتی هستند. اینها باید ورود جدی تری کنند این چالش بسیار بزرگی است که باید همه دست به دست هم بدهند تا این را حل کنند.
او افزود: پیگیری این مسائل از سوی شورا و شهرداری ادامه دارد و امیدوارم این چالش نتیجه یابد. همه بار ایمنی شهر را روی مقابله و عملیات امداد و نجات گذاشتن درست نیست چون تا حدی تاثیر دارند اگر این میزان مخاطرات و ناایمنی ها از حدی بیشتر شود قطعا تلاش های آنها هم کم اثرتر می شود. همت جدی لازم است تا این موضوع برطرف شود.
او در پاسخ به این سوال که آیا در مقررات ساختمان سازی استاندارد های ایمنی لحاظ شده است، گفت: برای ساختمان های جدید مشکلی نیست ضوابط در حوزه شهرسازی اعمال می شود و سازندگان ملزم به رعایت آن هستند این اطمینان را می دهد که ساختمان ناایمنی تولید نشود حداقل از نظر معماری و طراحی این مشکل وجود ندارد. آخرین اتفاق در این زمینه این بود که آن ضوابط برای ساختمان های با طبقات کم سختگیرانه نبود که این نقص برطرف شد و این اطمینان را می دهد که ساختمان ناایمن نباید تولید شود.
اما در مورد ساختمان های قدیمی که عمر ۱۰ سال به بالا دارند این بخش خلاء قانونی دارد و ضمانت لازم قانونی باید ایجاد شود تا اگر ما مواردی در ساختمانی تشخیص می دهیم مطمئن باشیم که انجام شود.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 5849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =