۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 5885
مجلس به درآمد پایدار شهرداری ها بسیار علاقمند است

شهر: عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس از برگزاری جلسه مشترک مجلس با هیأت رئیسه شورای شهر در روز چهارشنبه (۱۴ آبان) خبر داد و گفت: لایحه درآمد پایدار شهرداری ها در حال بررسی در فراکسیون مدیریت شهری مجلس است که امیدواریم هر چه زودتر وارد صحن شود چراکه مجلس به کسب درآمد پایدار شهرداری ها بسیار علاقمند است.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شهر درباره لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها و مالیات بر ارزش افزوده که پس از تصویب در مجلس یازدهم با ایراد شورای نگهبان به مجلس یازدهم رسیده، گفت: لایحه درآمد پایدار و لایحه مدیریت یکپارچه شهری دو لایحه ای است که در کمیسیون امور شورها و آیین نامه داخلی مجلس مطرح است.

او گفت: در سال ۱۳۶۴ که شهرداری ها مستقر شدند به این سمت رفتند که از لحاظ مالی به خود متکی و به عبارتی خودگردان باشند. مشکلی که در این باره رخ داد این بود که به این علت که اکثر منابع شهرداری ها از عوارض و جرایمی است که به موضوعات معماری و شهرسازی و ساخت و ساز ارتباط می کند به سمت گسترش بی رویه ساخت و سازها و تخلفات زیاد در شهر و رفتن به سمت درآمدهای ناپایدار سوق پیدا کرد.

عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس ادامه داد: منظور از درآمدهای پایدار درآمدهایی است که بتواند به صورت عوارض یا مالیات به صورت مستمر دریافت شود. این درآمدها بر حسب معیاری که قانون تعیین کرده از کاربرهای مختلف اخذ می شود و چون دائمی و همیشگی است به عنوان درآمد پایدار شناخته می شوند.

او توضیح داد: زمانی که موضوع صدور پروانه، جریمه، افزایش تراکم و ... مطرح است درآمدها ناپایدار می شود که اکنون بیش از ۸۰ درصد درآمد شهرداری ها درآمد ناپایدار است که به شهرها لطمه می زند و باعث ساخت و سازهای بی رویه و غیرقانونی و غیر منطبق بر مقررات می شود.

شاکری افزود: نمونه این موارد در شهر قابل مشاهده است. بعضی از ساخت و سازها در نقطه ای انجام می شود که به هیچ وجه در این مناطق نباید هیچگونه ساخت و سازی انجام بگیرد؛ در محله های شلوغ یا چهارراه ها و بزرگراه ها.

او ادامه داد: قرار بود در قانون بودجه شهرداری ها هر سال از این درآمدهای ناپایدار کم شود و به درآمدهای پایدار افزوده شود. به طور مثال در مورد درآمدهای پایدار اکنون شهرداری بابت عوارض های مختلف از دولت و مردم طلب زیادی دارد. دولت در این مورد سهم خود را نمی پردازد. به این ترتیب حتی بخش پایدار درآمد شهرداری ها با این عدم وصول تبدیل به یک مسأله شده، بسته های تشویقی برای جرایم در نظر گرفته شده اما باز هم این مسأله حل نشده است.

به گفته شاکری، لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها و دهیاری ها به همین دلیل به مجلس آمد. سمت و سوی لایحه به مالیات و عوارض است که ۸۰ درصد از هزینه های شهرداری ها از این منبع اخذ شود که یکی از این منابع مالیات بر ارزش افزوده است.

او توضیح داد: مالیات بر ارزش افزوده به این ترتیب است که فعالیت ها در هر جایی که انجام می شود درآمد حاصله صرف همان جا شود. در حال حاضر به این شکل است که این درآمدها به دولت واگذار می شود و دولت آن را توزیع می کند. به همین دلیل سهم شهرداری ها کم می شود.

شاکری درباره افزایش سهم شهرداری ها به چهار درصد گفت: این یک درصد یکی از اقلام مهم است که تأثیر خیلی زیادی در درآمد شهرداری ها خواهد داشت. در مجلس به این موضوع که شهرداری ها دارای درآمد پایدار باشند بسیار علاقمند هستیم و بر این امر تأکید داریم. تصویب این لوایح جلوی تخلف شهرداری ها و شوراها را هم می گیرد.

شاکری در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به مشکلات موجود مجلس در تصویب این لوایح تسریع نخواهد داشت، گفت: متأسفانه به نظر می رسد این لوایح به قانون بودجه برخورد کند و تصویب آنها مقداری به تأخیر بیافتد. هنوز این لوایح وارد صحن نشدند و در فراکسیون مدیریت شهری در حال بررسی است و امیدواریم هر چه زودتر وارد صحن شوند. روز چهارشنبه نیز با اعضای هیات رئیسه شورای شهر تهران جلسه ای داریم که قطعا یکی از خواسته های آنها همین موضوع لوایح است.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 5885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =