گودهای پرخطر منطقه ۱۲ تحت کنترل است

شهر: ویژگی ها و ملاحظات تاریخی و محدودیت های میراث فرهنگی منطقه ۱۲ اجازه گودبرداری به روشهای معمول را نمی دهد، به همین دلیل برای پروژه هایی که نیاز به رفتن به عمق دارند، از روشهای متفاوت استفاده می شود. بنابراین منطقه ۱۲ وضعیت حاد و خطرناکی از نظر گود ندارد.

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ در گفتگو با خبرنگار شهر درباره گودهای این منطقه گفت: یکی از مواهب منطقه ۱۲ طبقات زیر سطحی آن در گذشته شهر بوده که شهر روی شهرهای گذشته ساخته شده و خاک منطقه بکر و طبیعی نیست و سست است.

او افزود: به عنوان مثال در محله دروازه غار تا حدود ۱۲ متر زیر زمین خاک دستی وجود دارد که نشان می دهد ساختمانها و گودهای قدیمی در فضای زیر سطحی هستند و علاوه بر این ویژگی ها و ملاحظات تاریخی و محدودیت های میراث فرهنگی نیز اجازه گودبرداری به روشهای معمول را نمی دهد، به همین دلیل برای پروژه هایی که نیاز به عمق دارند، از روشهای متفاوت استفاده می شود.

سعادتی در توضیح این روشها بیان کرد: سیستم‌هایی که در این منطقه برای گودبرداری استفاده می‌شود، سیستم‌های تاپ ‌داون (Top Down) است؛ یعنی این‌طور نیست که نخست خاک را برداریم و بعد سازه را روی آن احداث کنیم. معمولاً در این منطقه فونداسیون سازه به صورت شمع درون زمین می‌رود، شبکه آن تکمیل می‌شود و بعد خاک از دل این فونداسیون و سازه زیرسطحی بیرون می‌آید، چراکه خاک این منطقه، مواد ریزدانه‌تری دارد، رسی‌تر است و قنات‌های متعددی در زیر زمین موجود است، معماری و مهندسی را در این منطقه به این سمت برده که گودهای پرخطر ایجاد نمی‌شود.

او یادآور شد: در منطقه ۱۲، در این دوره مدیریتی چنین حوادثی رخ نداده اما در سالهای گذشته برای ایمن‌سازی برخی گودهای پرخطر در این منطقه، اقداماتی را شهرداری منطقه انجام داده، بعضی از آنها پر شده یا با تدابیر ایمنی، دسترسی پیرامونی آنها کنترل بهتری شده تا پیامدهایی را برای شهروندان یا عابران نداشته باشد. بنابراین منطقه ۱۲ وضعیت حاد و خطرناکی از نظر گود ندارد.

شهردار منطقه ۱۲ در توضیح گودهای این منطقه عنوان کرد: گودی در مجاورت مجلس شورای اسلامی در خیابان شریف رضی در بخش شرقی مدرسه عالی شهید مطهری وجود دارد که در حال حاضر عملیات مقاوم سازی و استحکام بخشی آن توسط مالک در حال انجام است.

سعادتی ادامه داد: همچنین در نبش فردوسی و سرهنگ سخایی نیز گودی متعلق به سازمان اوقاف وجود دارد که سال گذشته کار مقاوم سازی و ایمن سازی آن توسط شهرداری انجام شد، البته سال ۱۳۹۵ نیز نصف این گود پر شده بود.

خبرنگار: علی سی پی

۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 6029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =