دریافت سند تک برگی بدون مراجعه به شهرداری

شهر: همزمان با برقراری ارتباط آنلاین میان سازمان املاک شهرداری و سازمان ثبت اسناد کشور امکان دریافت سند تک برگی بدون مراجعه به شهرداری تهران فراهم شد.

به گزارش شهر، نشست اجرایی بندهای تفاهم نامه مشترک شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای تست اولیه ارتباط آنلاین بین شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شد. سوم مهر ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه‌ای با هدف حفظ بیت المال، جلوگیری از دست اندازی، تثبیت و شناسایی اموال عمومی و الکترونیکی شدن خدمات و کاهش زمان و هزینه شهروندان میان شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد کشور امضا شد.

حالا پس از گذشت یکسال تست اولیه ارتباط آنلاین شهرداری تهران با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شد. محمدنادر محمدزاده مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران از ارتباط آنلاین فی مابین شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رونمایی کرد و گفت: «در این ارتباط آنلاین که بر اساس بندهای تفاهم نامه صورت گرفته است از این پس می توان در امور دریافت سند تک برگی، دریافت مفاصا حساب در دفتر اسناد رسمی برای املاک مسکونی و کاهش حضور شهروندان به شهرداری اقدام کرد.»  

به گفته او «ارائه خدمات غیر حضوری و تسریع در امور شهروندان در چند دفترخانه منتخب سازمان ثبت به صورت آزمایشی آغاز و پس از طی مراحل اولیه به صورت عمومی از این اقدامات رونمایی خواهد شد.»  

پیشتر پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم امضای این تفاهم نامه گفته بود: « ممکن است همه املاک دارای سند نباشند و این فقدان سند، تبعات جدی به‌دنبال دارد. با این توافق در درجه نخست تمامی املاکی که در تصرف شهرداری تهران هستند، ثبت خواهند شد تا معاملات دیگری بر روی آن‌ها صورت نگیرد چرا که این مشکل، بسیار تبعات بزرگی داشت و دردسرساز بود؛ از جمله این‌که اسناد متعدد و ادعاهای زیادی در زمینه مسکن داریم که اصالتشان به راحتی قابل تایید نیست؛ به‌عنوان مثال یک نفر تلاش داشت تا ثابت کند که مالک فرودگاه مهرآباد است؛ با توسعه این سیستم، از این دست اتفاقات جلوگیری می‌شود.»

تفاهم نامه میان شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد کشور سبب شده تا اراضی مرتبط با ماده ۱۰۱ شهرداری تهران هم در سیستم ثبت شود. از طرف دیگر میان دستگاه‌های مرجع در حوزه شهرداری، سازمان نظام مهندسی و سازمان ثبت اسناد و املاک، حداکثر انطباق ایجاد خواهد شد. ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها به موضوع تفکیک املاک و افراز اراضی اشاره دارد، تفکیک عبارت است از تقسیم مال غیر منقول به قطعات کوچکتر. مثلا قطعه زمین هزارمتری را به چند قطعه کوچکتر مجزا کردن خواه مالک آن یک نفر باشد یا چند نفر. افراز هم یعنی جداکردن سهم هریک از شرکا در ملک موردنظر به نسبت تعیین شده. بنابراین افراز در جایی معنی می دهد که بیش از یک مالک وجود داشته باشد. نقش شهرداری هم در اینجا فقط اظهارنظر کتبی نسبت به نقشه ملک و ارسال آن به مرجع ذی صلاح است.

از دیگر مزایای این تفاهم‌نامه که حالا در فاز اجرایی قرار گرفته است، تا جاهایی که مالکیت و دارایی شهرداری بر آنها مشخص است اما عملیات اجرایی آن رخ نداده به صورت موقت در لایه های سامانه ثبت قرار گیرد و اگر شخصی به هر دلیلی قصد تعرض به این دارایی ها را داشته باشد، از آن جلوگیری خواهد شد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 6058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =