۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
کد خبر: 6174

شهردار منطقه ۶:

گریزی از اجرای طرح کاپ و تفکیک از مبدا پسماند وجود ندارد

بیش از ۹۵ درصد از تعداد کتفی کولی ها در منطقه ۶ کم شده است
گریزی از اجرای طرح کاپ و تفکیک از مبدا پسماند وجود ندارد

شهر: اجرای طرح کاپ باید با فراهم کردن زیرساختها، توجه به پیوست های فرهنگی و اجتماعی و حساس کردن مردم نسبت به تفکیک زباله از مبدا انجام شود و گریزی از اجرای این طرح در تهران نیست.

تورج فرهادی، شهردار منطقه ۶ درگفتگو با خبرنگار شهر درباره اجرای طرح کاپ و میزان موفقیت آن در این منطقه گفت: شاید این طرح نیاز به بازنگری، پختگی، هماهنگی بیشتر میان اپلیکیشن و پیمانکار، پشتیبانی بیشتر در تامین زیرساخت ها، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر، پیوست اجتماعی و زیست محیطی داشته باشد تا مردم را با خود همراه کند اما اجرای آن باید تحت هر شرایطی انجام شود.

او افزود: مخازنی که در سطح شهر وجود دارد، گاه جلوه های بد اجتماعی را به نمایش می‌گذارد و جمع کردن زباله توسط کودکان که در سطح شهر در حال اتفاق است مورد سوء استفاده رسانه های خارجی قرار می گیرد. ضمن اینکه به لحاظ زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز اجرای طرح کاپ بسیار مهم است، بنابراین گریزی از این مساله نداریم و باید این اتفاق در کشور بیفتد.

او با بیان اینکه در ساختارهای کشور ما مسائل این چنین جا افتاده که ابتدا کاری را راه بیندازیم و در امتداد آن آسیب شناسی انجام دهیم و نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدها را شناسایی و مسیر را اصلاح کنیم، عنوان کرد: مخازنی که در سطح شهر قرار دارند و شهرداری همه آنها را مدیریت می کند که قاعدتاً کار سختی است چرا که شهرداری نمی تواند برای هر مخزن یک نگهبان بگذارد تا تفکیک انجام شود و جلوی زباله گرد را بگیرد، باید جمع شود. البته باید این نکته را در نظر داشت که شرایطی که پیمانکار برای تفکیک انجام می دهد تفاوت چندانی با زباله گردها ندارد و به همان میزان برای افراد خطرناک است و فقط لباس‌های فرم، آنها را متفاوت می‌کند.

او بیان کرد: اگر تفکیک درست انجام شود و مردم از زیر سینک های ظرفشویی خود بتوانند زباله های تر را بفشارند و آنها را از زباله های خشک جدا کنند و همه مخازن صاحبدار شوند و پیمانکار مخازن را از در منازل تحویل بگیرد و زباله ها در خیابان رها نشود، شاهد این معضلات بهداشتی و اجتماعی نخواهیم بود. ضمن این که تفکیک اگر از منازل انجام شود، درصد آن به شدت بالاتر می‌رود و هزینه‌ها بسیار به صرفه تر می شود.

فرهادی ادامه داد: شهرهای پیشرفته دنیا هفته ای دوبار جارو می شوند و یکبار مخازن در اختیار مردم، خالی می‌شوند اما در تهران روزی دوبار شهر جارو و سه بار مخازن تخلیه می‌شود و هزینه این کار نیز در واقع از مردم دریافت می شود .ضمن اینکه به دلیل تفکیک نکردن زباله ها از مبدا، بسیاری از منابع قابل بازگشت به طبیعت، از بین می رود.

او با بیان اینکه در دوره های گذشته مدیریت شهری نیز این مساله مورد توجه قرار گرفت و در دوره ای شعار «آسمان آبی، زمین پاک» مطرح شد که به دلیل مشارکت پایین به نتیجه مشخصی نرسید یادآور شد: گاهی باید از اجبار در این مساله استفاده کنیم، به عنوان مثال در شهرک والفجر چاره‌ای نداشتیم که مخازن سطح شهرک را جمع کنیم و مردم مجبور شدند زباله های خود را در مخازنی که به آنها تحویل دادیم قرار دهند و پیمانکار، این مخازن را در خانه‌ها از آنها تحویل بگیرد.

شهردار منطقه ۶ با بیان اینکه اجرای این طرح کار بزرگی است که توانست مخازن را در چند نقطه از سطح شهر جمع کند، اضافه کرد: قاعدتاً باید در یک بازه زمانی، صد در صد مخازن از سطح شهر جمع و به مجتمع ها و منازل منتقل شوند ولی به دلیل اینکه زیرساخت‌های آن در خانه‌ها فراهم نیست، مشکلاتی در مجتمع ها و منازل ایجاد کرده است. به عنوان مثال در پروانه ها و نقشه های معماری جایی برای استقرار این مخازن پیش‌بینی نشده است.

فرهادی افزود: بنابراین از اکنون باید هم به لحاظ زیرساخت‌های فنی و معماری و هم به لحاظ فرهنگی و اجتماعی مسائل را رعایت کنیم و تلاش کنیم مردم را نسبت به این مساله حساس کنیم.

او گفت: به شدت پیگیر هستیم که این مسئله جا بیفتد و در بدترین حالت و بدترین شرایط و فراتر از فرهنگ سازی باید مردم را همراه کنیم چرا که اگر مردم کمک نکنند این مساله شدنی نیست و باید مردم را آگاه کنیم که این مساله به نفع و صلاح خودشان است. ضمن اینکه باید تلاش کنیم که این طرح در دوره‌های بعدی مدیریت شهری نیز متوقف نشود و ادامه پیدا کند.

فرهادی با بیان اینکه شهردار تهران نیز پیش از این تاکید داشت که زباله گردها و کتفی کولی ها از سطح شهر جمع شوند، افزود: به دلیل همراهی مردم و ظرفیت فرهنگی و اقتصادی بالایی که منطقه ۶ برای اجرای طرح کاپ دارد، این موضوع در این منطقه با موفقیت همراه بوده است و به ضرس قاطع می‌توان اعلام کرد که بیش از ۹۵ درصد از کتفی کولی ها در منطقه ۶ کم شده است و تلاش می کنیم که این کتفی کولی ها به منطقه برنگردند و فضا و شرایطی برای فعالیت آنها باقی نماند.

شهردار منطقه ۶ در پایان با بیان اینکه طرح کاپ در محله «دوستان» از هفته آینده و در محله «امیر آباد» به زودی آغاز می‌شود، گفت: علاوه بر این با کوی دانشگاه، وزارت صمت و آموزش و پرورش و سایر وزارتخانه ها در حال مذاکره هستیم تا زیرساخت ها برای اجرای این طرح را فراهم و تفاهم نامه هایی را با آن ها منعقد کنیم که در اجرای طرح کاپ همکاری کنند.

خبرنگار: علی سی پی

۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
کد خبر: 6174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جمالی فرد IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      0 0
      از زمانی که یادم هست در خانه ما زباله تفکیک میشد. همیشه ناراحت هستم که چرا یک برنامه سازمان یافته برای بازیافت وجود ندارد. از کشورهایی مثل آلمان میشود الگو برداری کرد. چرا با سعی و خطا در تلاش برای رسیدن به راه حل هستید در حالی که کشورهای دیگر این مسیر را سالها قبل طی کرده اند و فقط کافیه از آنها درس بگیریم. منطقه 5 واقعا شرایط ناگواری در بازیافت دارد و چند وقتی است کانکس های بازیافت منطقه تعطیل است. التماس میکنم که کار را به کاردان بسپارید.