حل مشکل سند زمین ۱۳۹ هکتاری پروژه «هزار و یک شهر»

شهر: مشکلاتی که در پروژه «هزار و یک شهر» مربوط به شهرداری بوده به طور کامل حل شده است، حالا نوبت شریک تجاری است که برای تکمیل پروژه پا به میدان بگذارد.

به گزارش خبرنگار شهر، در غربی‌ترین نقطه تهران جایی در حوالی بزرگراه شهید همت، قرار بود بزرگترین مرکز تفریحی و گردشگری مدرن شهر ساخته شود؛ اما حالا چند بنای نیمه کاره در زمینی به وسعت ۱۳۹ هکتار مدتهاست آنجا جا خوش کرده است. سال ۱۳۹۰ گلنگ پروژه‌ای به نام «هزار و یک شهر» از سوی گروه هلدینگ عظام (فعالیت اصلی قطعه سازی خودرو) در منطقه ۲۲ در غربی قسمت بزرگراه شهید همت به زمین زده شد، همان زمان پیش‌بینی شده بود که این پروژه در سال ۱۳۹۶ به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید. پروژه‌ای که اهداف سازندگانش ایجاد یک مقصد گردشگری در کلاس جهانی بود و قرار بود «هزار و یک شهر» از ۱۰ زیر پروژه شامل، اولین تم پارک ایران (چیزی شبیه به والت دیزنی)، بزرگ‌ترین مجتمع تجاری ایران، خیابان سرگرمی، برج های اداری و هتل آپارتمان، سه هتل ۳، ۴ و ۵ ستاره، پارک آبی، مرکز مطالعات اسلامی و شهر هنر تشکیل شود. اما از آن زمان تاکنون این پروژه فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

«هزار و یک شهر» در همان ابتدای کار با مشکلاتی مواجه شد؛ نخست مسایل داخلی این گروه بزرگ اقتصادی بود به طوری که گفته شده در سال ۱۳۹۲ این شرکت حدود ۲۰۰ نفر از نیروی انسانی این پروژه را تعدیل کرد و برخی این را ناشی از مسایل داخلی و مالی گروه عظام عنوان کردند. در این میان البته تخلفاتی هم در روند واگذاری صورت گرفته بود مثل امضای تفاهمنامه با این شرکت به روش ترک تشریفات فراخوان و دریافت کمتر از میزان تضمین انجام تعهدات که برخلاف ماده ۴۸ آیین‌نامه معاملات سازمان سرمایه‌گذاری بود. علاوه بر این، در طول این پروژه مدیریت شهری وقت به درخواست سرمایه‌گذار برای افزایش زیر بنا و سطح اشغال مجتمع تجاری و اداری بر خلاف مصوبه کمیسیون ماده ۵ و مساحت ساختمان‌های اداری از ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع به بیش از ۱۲۰ هزار متر مربع و افزایش مساحت تجاری از ۳۶ هزار متر مربع در پنج طبقه به ۳۹۷ هزارو ۹۳۶ مترمربع موافقت می‌کند.

واگذاری ۱۳۹ هکتار زمین بدون سند

مشکل دوم و البته مهم‌تر مساله مالکیت زمین بود. ۱۳۹ هکتار زمین بدون آنکه سندی داشته باشد به سرمایه گذار واگذار شده بود و حالا دو مدعی اصلی پیدا کرده بود؛ ارتش و وزارت راه و شهرسازی. وزارت راه و شهرسازی مدعی بود که مالک این اراضی است و ارتش جمهوری اسلامی ایران هم مدعی شده که مالک است و وزارت راه و شهرسازی سند این اراضی را به نام خودش گرفته و مالک اصلی نبود. در نهایت ارتش با پیگیری‌های شهرداری تهران سند این زمین را احیا کرد و محرز شد که بنیاد تعاون ارتش در اصل صاحب این اراضی ۱۳۹ هکتاری است. ارتش براساس توافقانی که با شهرداری تهران در خصوص املاکش در این منطقه و سایر مناطق شهر تهران داشته، حاضر شده سند این ملک را به نام شهرداری منتقل کند.

شکرالله بنار، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران که نماینده شهرداری در این پروژه است به خبرنگار شهر می‌گوید: «شهرداری در این پروژه سهم ۳۰ درصد و شریک مالی سهم ۷۰ درصدی دارد. یکی از مسایل مورد بحث درباره ساخت مرکز تجاری بود به طوری که شریک تجاری ما اعتقاد داشت به دلیل فعالیت مراکز تجاری ایران مال، ساخت پروژه‌های تجاری در این پروژه صرفه اقتصادی ندارد. شهرداری تهران هم قبول کرد سهم ۳۰ درصدی خود در مرکز تجاری باشد تا بالاخره مشکلات این پروژه حل و فصل شود.»

او این را هم گفت که «مساله سند پروژه هزار و یک شهر اوایل مهر امسال حل و سند به شهرداری منتقل شد.»

واگذاری ۱۳۹ هکتار زمین به بخش خصوصی در منطقه ۲۲ بدون سند سبب شده بود تا شریک تجاری شهرداری و درواقع سازنده پروژه «هزار و یک شهر» مدعی شود به دلیل نبود سند امکان دریافت وام از بانک‌ و همینطور ادامه مشارکت را ندارد و شهرداری هم باید خسارت ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی را پرداخت کند.

حل مشکلات مالی سرمایه‌گذار با سند هزار و یک شهر

علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ هم پیشتر در خرداد امسال گفته بود: «مشکل دیگری که برای راه اندازی و ادامه این پروژه وجود دارد کمبود نقدینگی و سرمایه از طرف سرمایه گذار و شریک است. اگر سرمایه گذار نتواند با دریافت تسهیلات بانکی و تهیه نقدینگی پروژه را مجددا آغاز کند، شهرداری منطقه به دنبال سرمایه گذار دیگری خواهد رفت.»

گرچه گروه عظام همچنان با برخی مشکلات داخلی مواجه است؛ اما به نظر می‌رسد با حل شدن بزرگترین مشکل «هزار و یک شهر» یعنی سند ۱۳۹ هکتاری زمین آن تکمیل پروژه دوباره از سر گرفته شود. بنار، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران هم از راه اندازی فاز گردشگری این پروژه در سال ۱۴۰۰ خبر داده و به ایسنا گفته است «در فاز دوم نیز ساخت و تکمیل پروژه های تجاری و... در دستور کار قرار خواهد گرفت. توافق در موضوع زمان بندی انجام شده و مقرر شد شهرداری تهران به شریک مالی خود کمک کند تا هرچه زودتر این پروژه افتتاح شود.»

به نظر می‌رسد بخش بزرگی از مشکلاتی که سد راه این پروژه بوده حداقل از سوی شهرداری تهران رفع شده است و حالا نوبت شریک تجاری است که برای تکمیل پروژه پا به میدان بگذارد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 6244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =