از جلسات مجازی تا خیابانی به نام مریم میرزاخانی

شهر: رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد در صورت دستور ستاد ملی کرونا جلسات شورای شهر به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهر، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در پایان دویست و چهل و نهمین جلسه شورای شهر تهران که به صورت  ترکیبی از حضوری و غیر حضوری برگزار شد و مصوباتی در زمینه باغات و نام گذاری در تهران داشت گفت: در ایام کرونا هیچ گاه جلسات را کنسل نکردیم اما سعی بر این بود که جلسات کمیسیون ها و کمیته ها را به صورت مجازی برگزار کنیم که دور کاری در شورا اتفاق بیافتد. از پرسنل هم به همین شکل استفاده کردیم.

او گفت: برای اینکه بتوانیم پروتکل های دستوری ستاد ملی کرونا را برآورده بکنیم با روش جدیدی دست پیدا کردیم که به آن روش ترکیبی می گوییم که اجازه می دهد کمتر از ۱۵ نفر به صورت حضوری در جلسه داشته باشیم و گروهی به صورت مجازی در جلسه دعوت می شوند. تنظیم کردیم که بتوانند جلسه را به صورت مجازی گوش دهند و تمام اسلایدها نیز دیده شود و با وقت صحبت کنند و رأی هم بدهند. در حال حاضر می توانیم به راحتی جلسات شورا را به صورت ترکیبی برگزار کنیم.

هاشمی درباره پرونده باغات نیز بیان کرد: موضوع باغات چون موضوع حساسی است، اعضا در نهایت علاقه دارند که در صحن در موردشان تصمیم بگیرند. در نتیجه تمام تلاش ها برای اینکه بتوانیم تعداد پرونده ها را کم کنیم به نتیجه نمی رسد و پرونده ها همچنان به صحن می آید. حتی در کمیسیون ها بحث می کنیم محدودیت ایجاد کنیم اما به نتیجه نرسیده و حدود ۱۰۰ پرونده وجود دارد که باید به صحن بیاید. سرعت عمل را بالا می بریم و تعداد جلسات را بیشتر می کنیم که به نتیجه برسد.

او در پاسخ به این سوال که در صورت اعلام ستاد کرونا شورا تعطیل خواهد کرد، گفت: در صورتی که ستاد دستور دهد جلسات برگزار نشود به راحتی جلسات را مجازی برگزار می کنیم. از سوی شورای عالی استان ها از دولت مجوز گرفته ایم. آیین نامه هم این اجازه را به ما می دهد. قصد ما این است که آخرین گروهی باشیم که در شهرداری تعطیل می کند. بیش از ۵۰ درصد پرسنل شهرداری ناچارند سرکار باشند. نیروهای زحمت کشی که در بهشت زهرا، پسماند، نظافت شهر، مترو و اتوبوسرانی کار می کنند باید سر کار باشند. ما نمی توانیم به عنوان شورای شهر تعطیل کنیم باید کارمان را انجام دهیم.

در دویست و چهل و نهمین جلسه شورای شهر تهران که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد و پرونده باغات به صورت ویژه در صحن مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

همچنین اعضای شورا بار دیگر دستور جلسه مربوط به نامگذاری معابر و خیابان های تهران در دستور کار داشتند.

محمد جواد حق‌شناس به عنوان رییس این کمیته گفت: براساس پیشنهاد خانه کارگر قرار بود که خیابان نیایش با ۱۴ بار فراوانی در محدوده خیابان آزادی نامگذاری شود، اما خانواده او با نامگذاری خیابانی به نام سرحدی زاده مخالفت کردند. بر همین اساس این پیشنهاد از دستور کار خارج می‌شود.

مجید فراهانی در واکنش به این سخنان گفت: برخی از افراد شخصیت و تاثیر ملی دارند و آیا درست است که نظر خانواده را در مورد این نامگذاری‌ها بپرسیم به گونه‌ای که دیدید درباره نام‌گذاری معبری به نام مریم میرزاخانی پدر خانواده رضایت نداشت، اما این افراد تنها متعلق به خانواده نیستند.

در واکنش به این سخنان حق‌شناس اضافه کرد: پدر خانواده میرزاخانی با نامگذاری معبر مشکل داشت اما پس از رایزنی، یک خانه کودکان کار در منطقه ۱۵ با رضایت خانواده به نام مریم میرزاخانی گذاشته شد.

حسن رسولی نیز با بیان این‌که تصمیم‌گیری در خصوص اینگونه نامگذاری‌های شخصیت‌های ملی تنها خانواده نیست، گفت: حتما خانواده سرحدی‌زاده از روی مناعت طبع این پیشنهاد را رد کردند، اما ما باید نام این شخص را با یک نام‌گذاری در تاریخ زنده نگه داریم.

همچنین ناهید خداکرمی نیز با تاکید بر این‌که احترام به نظر خانواده یعنی احترام به خود فرد گفت: پیشنهاد می‌شود این نامگذاری از دستور خارج شده و به مانند رایزنی که با خانواده مریم میرزاخانی انجام شد با خانواده سرحدی‌زاده نیز برای کسب رضایت مذاکره شود.

محسن هاشمی پیشنهاد داد: می‌توانیم این نام‌گذاری را تصویب کنیم، اما اجرای آن را منوط به شرط جلب نظر مثبت خانواده سرحدی‌زاده بگذاریم. به این ترتیب نام‌گذاری خیابان نیایش به نام ابوالقاسم سرحدی‌زاده مشهود به کسب رضایت خانواده به تصویب رسید.

در ادامه حق‌شناس پیشنهادات دیگر را مطرح کرد. به این ترتیب با رآی اعضا  خیابان فتح به نام دکتر طاهره صفارزاده، خیابان شقایق با ۱۷۹ بار فراوانی به نام خسرو احتشامی، کوچه یکم در محدوده خیابان کلاهدوز به نام م ـ آزاد، خیابان دوم در همین خیابان به نام شیون فومنی، خیابان نیلوفر در محدوده کلاهدوز به نام م. مؤید نامگذاری شد.

همچنین تغییرخیابان گلچین در محدوده خیابان کلاهدوز به نام گلچین گیلانی، ‌خیابان یاس در همین محدوده به نام مظاهر مصفا و خیابان پوریا به نام ابوالحسن ورزی و خیابان فاطمی در محدوده کلاهدوز به نام پژمان بختیاری به تصویب رسید.

خیابان گیتی در محدوده خیابان نلسون ماندلا واقع در منطقه ۳ شهرداری به نام احمدرضا احمدی تغییر کرد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 6320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =