وجود فراکسیون شهری در مجلس برای مدیریت شهری یک فرصت است

شهر: کلیات طرح جامع مدیریت شهری و روستایی با حضور شهردار تهران و کارشناسان بررسی شد.

به گزارش شهر پیروز حناچی، شهردار تهران در جلسه بررسی طرح جامع مدیریت شهری و روستایی که هم اکنون در مجلس در حال بررسی است گفت: من در این باره با آقای قالیباف صحبت کردم برای ایشان هم این طرح ابهام هایی داشت اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که قانون شهرداری ها در این میان چه تکلیفی دارد؟ این قانون در زمانی تصویب شده است که ایران کلانشهری نداشت و معضلاتی که امروز در کلانشهرها با آن مواجه اند در این قانون تعیین تکلیف نشده است. به عنوان مثال در موضوع کمیسیون ماده ۱۰۰ اگر بخواهیم سفت و سخت فقط قلع و قمع کنیم با اعتراضات مردم مواجه می شویم همچنانکه دو مورد خودسوزی در مقابل شهرداری مربوط به آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ بود و  ممکن است اعمال فشار بیشتر در کمیسیون ماده ۱۰۰ عکس‌العمل‌های بیشتری را به همراه داشته باشد.

حناچی گفت: لازم است با نمایندگان مجلس به صورت جدی تر در تعامل باشیم و مطالعاتی که در بخشهای مختلف شهرداری بخصوص در مرکز مطالعات انجام شده را به دست نمایندگان و مرکز پژوهش ها برسانیم و در جلسات مشترک با دست پر حاضر شویم تا در روند تصویب این طرح تاثیرگذاری داشته باشیم.

او ادامه داد: تجربه نشان داده است که دولت معمولاً با کلیات طرح هایی که به تغییر وظایف و اختیارات مدیریت شهری مربوط می‌شود مخالفتی ندارد اما وقتی این تغییرات به وظایف و اختیارات بخش ها و دستگاه ها می رسد مخالفت ها شروع می شود

شهردار تهران گفت: وجود  قویترین فراکسیون مجلس که فراکسیون شهر است، با ۱۷۰ نماینده و تجربه مدیریت شهری رئیس مجلس می تواند یک فرصت برای ما باشد که بتوانیم در این زمینه بهتر فعال باشیم.

شهردار تهران همچنین یکی از ایرادات طرح را مواد زیاد آن دانست و گفت: به نظر من قانون باید موجز؛ مختصر و محکم باشد. اما این طرح مفصل است و حدود ۲۰۰ ماده دارد ضمن اینکه ممکن است در صورت جدی شدن این طرح دولت لایحه ای در این زمینه ارائه کنند.

شهردار تهران تاکید کرد: ما در فرآیند تصویب این طرح فعالانه حضور خواهیم داشت و از ظرفیت‌های مختلفی مانند کلانشهرها استفاده می کنیم.

در این مراسم محمدرضا جمالی نژاد، رئیس سازمان شهرداریهای وزارت کشور هم از ظرفیت بالای مجلس یازدهم گفت و افزود: نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به مجالس قبل تجربه و دغدغه بیشتری در حوزه مدیریت شهری دارند و این برای ما یک فرصت است که بتوانیم اصلاحات لازم در قوانین مدیریت شهری را انجام دهیم.

او افزود: به نظر من باید در فرصت باقی مانده برای مدیریت شهری کاری کنیم که قانون مدیریت جامع شهری به سرانجام برسد تا یک یادگار ارزشمند در این زمینه از شهر در مدیریت شهری به جا بماند.

در این جلسه تعدادی از مدیران شهری از جمله  عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی ، محمد حسین بوچانی رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران، علی نوذرپور شهردار منطقه ۲۲ و تعدادی از مدیران سازمان شهرداریهای وزارت کشور حضور داشتند و به اظهار نظر در این باره پرداختند.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 6362

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =