زهرا نژاد بهرام: پادگان ۰۶، اقدامی در راستای توسعه فضاهای باز شهری است

شهر: یکی از اهداف مهم مدیریت شهری، توسعه فضاهای باز عمومی شهری است. یکپارچگی سهم ۷۰ درصدی شهرداری تهران از پادگان ۰۶ و استفاده شهروندان از این فضای باز عمومی، در راستای دست‌یابی به این هدف است.

زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با شهر، درباره توافق شهرداری و ارتش برای بزرگترین پادگان تهران، توضیح داد: طرح جدیدی که  برای پادگان ۰۶  ارائه شده، بسیار قابل قبول‌تر از طرح پیشین است. درحال حاضر ۷۰ درصد سهم شهرداری  معادل ۳۵ هکتار، به صورت یکپارچه درآمده و درضمن باغ قاجاری سلطنت‌آباد که بخشی از تسلیحات ارتش و پادگان ۰۶ است، در قالب یک بوستان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

نژاد بهرام با تأکید بر رویکرد اصلی شورا مبنی بر توسعه فضاهای عمومی و باز برای شهروندان، بیان کرد: در طرح جدید ارائه شده از سمت ارتش، ابنیه تاریخی (مجموعه تسلیحاتی دوران اول پهلوی) حفظ و در اختیار شهرداری قرار گرفته است. تا پیش از این توافق، شهروندان امکان بازدید از مجموعه تسلیحاتی دوران پهلوی اول را نداشتند چرا که در یک مرکز نظامی قرار داشت.

او با بیان اینکه با طراحی جدید و تغییر سهم شهرداری، این ابنیه تاریخی در ۷۰ درصد سهم شهرداری تهران قرارگرفته است، افزود: با توافق انجام شده، شهروندان امکان استفاده از فضای باز شهری پادگان ۰۶ را دارند و همچنین می‌توانند از ابنیه تاریخی دوران پهلوی بازدید کنند. طرحی که ارتش به شهرداری ارائه کرده طرح قابل استفاده و تأملی برای شهر و شهروندان است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران یکی از نکات بسیار مهم و جالب پادگان ۰۶ را تنوع و تعداد بسیار زیاد درختان در این فضا ذکر کرد و گفت: ۳۵ هکتار فضای سبز آماده می‌تواند تنها با یک ساماندهی توسط مدیریت شهری در اختیار شهروندان قرار گیرد. این توافق، کانون بازدیدی برای آثار تاریخی و فرصتی برای تفرج و تفریح شهروندان ایجاد کرده است. هرچه فضاهای باز بیشتری در اختیار شهروندان قرار گیرد، حجم فضای سبز شهر افزوده خواهد شد و افزایش فضای سبز نیز سبب تلطیف هوای شهر می‌شود.

نژادبهرام در ادامه توضیح داد: باتوجه به رویکرد شورا مبنی بر توسعه فضاهای عمومی و باز، طراحی و اجرای هشت میدانگاه تا پایان سال ۱۳۹۹ در دستور کار مدیریت شهری قرارگرفته است. شهرداری هشت میدانگاه در سطح شهر را طراحی کرده و شورای شهر نیز بودجه لازم را به انجام این اقدام تخصیص داده برای نمونه عرشه امیرکبیر یکی از فضاهای عمومی است که پایان خرداد به بهره برداری خواهد رسید.

او با اشاره به زلزله های اخیر پایتخت، گفت: تهران روی گسل قرار دارد. بنابراین هرچه میزان فضاهای باز شهری بیشتر باشد، امکان کمک رسانی به شهرندان در زمان بحران به سهولت بیشتری اتفاق خواهد افتاد. تمامی تلاش شورای اسلامی شهر تهران این است که در بافت‌های متراکم شهری، ظرفیتی‌ برای استفاده شهروندان از فضاهای باز شهری ایجاد شود.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه وجود فضاهای باز شهری یک مورد بسیار مثبت برای کنترل بحران است، گفت: ایجاد فضاهای باز شهری کارکردی دومنظوره دارند؛ فرصتی برای تعامل شهروندان و ظرفیتی برای کمک رسانی در زمان بحران.  مدیریت شهری درصدد گسترش فضاهای باز شهری برای افزایش کاربری و به خصوص استفاده شهروندان است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =