۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 6558

شهردار منطقه ۲۲:

آموزش و ارتقای فرهنگ عمومی از ارکان اجرای طرح کاپ است

افزایش ۱۳ درصدی تفکیک با اجرای طرح کاپ در برجهای منطقه ۲۲
آموزش و ارتقای فرهنگ عمومی از ارکان اجرای طرح کاپ است

شهر: برای اجرای طرح کاپ که در برجهای منطقه ۲۲ موفقیت آمیز بوده، باید سایر معاونت های مرتبط با شهرداری و دیگر نهادها و دستگاهها همکاری لازم را با معاونت خدمات شهری شهرداری داشته باشند.

علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ در گفتگو با شهر درباره اجرای طرح کاپ در این منطقه گفت: این طرح، برنامه جدیدی، مبتنی بر رویکرد کاهش، تفکیک پسماند از مبدا و بازیافت این مواد است که تحقق آن مستلزم اقداماتی از قبیل جمع‌آوری مخازن معابر و انتقال این مخازن پسماند تفکیکی به برجهای مجموعه های مسکونی است.

او افزود: قاعدتا مانند هر طرح جدید، موانع و مشکلاتی در این طرح وجود دارد که باید به تدریج احصا و برطرف شود. ضمن اینکه آگاهی و دانش مردم در این باره موثر است و شهرداری نیز باید متناسب با این طرح زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز را فراهم کند.

نوذرپور ادامه داد: در منطقه ۲۲ و در برجها اجرای این طرح تجربه موفقی را در حال طی کردن است و میزان تفکیک پسماند از ۲ به ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد که مردم آمادگی اجرای طرح را دارند.

شهردار منطقه ۲۲ یادآور شد: در نقاطی که حالت محله ای دارد و مجتمع های کوتاه مرتبه و کم ارتفاع در آن وجود دارد اجرای این طرح با دشواری‌های بیشتری روبرو خواهد بود و نیاز به آموزش بیشتری دارد.

او با بیان اینکه در این طرح همکاری مردم همکاری و همراهی مردم بسیار اهمیت دارد و آموزش و ارتقای فرهنگ عمومی جزو ارکان این طرح است، گفت: بر همین اساس شهرداری تنها با استفاده از حوزه خدمات شهری شاید در اجرا دچار مشکلاتی شود و حتماً هماهنگی سایر حوزه‌های تخصصی از جمله حوزه های فرهنگی و اجتماعی، شهرسازی و معماری و مالی را می‌طلبد. نمی‌توان یک موضوع مهم را در دستور کار قرار داد و تحقق آن منوط به انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی باشد ولی حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری در آن دخالت چندانی نداشته باشد.

نوذرپور با تاکید بر اینکه اولویت دهی به این مساله از سوی حوزه های فرهنگی و اجتماعی، شهرسازی و معماری، مالی و حتی بعضا حوزه حمل و نقل می تواند کمک کند که طرح موفق شود، توضیح داد: تغییر رفتار مردم نیز در این طرح اهمیت دارد، مردمی در گذشته هر زمان که می خواستند زباله ها را در مخازن قرار می دادند و اینکه کاری کنیم که در یک زمان خاص به صورت تفکیک شده این کار را انجام دهند با دشواری روبرو خواهد بود. در ابتدا از طریق سیستم‌های تشویقی و در ادامه نیز به وسیله ابزارهای قانونی که باید در اختیار شهرداری برای استفاده در برابر افرادی که تمکین نمی کنند قرار گیرد، باید تغییر رفتار در مردم انجام شود.

او با بیان اینکه طرح یک امر مهم زیست محیطی است که اجرای آن سلامت جامعه را در پی دارد، عنوان کرد: قانون مدیریت پسماند مربوط به سال ۱۳۸۳ است و در چندین نوبت قرار شد که بازنگری در این قانون صورت بگیرد تا متناسب با تغییراتی که در مدیریت پسماند به وجود می آید تغییرات این قانون شکل بگیرد که البته تاکنون این امر انجام نشده است.

نوذرپور در ادامه تاکید کرد: دستگاه‌های دیگر دولتی مانند سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت معدن و تجارت، موسسه استاندارد وزارت کشور و صدا و سیما (برای تولید برنامه های مناسب در این موضوع)، باید همکاری کنند اما مهمترین رمز موفقیت این طرح استمرار آن است چرا که برنامه های زیادی در شهرداری وجود داشت که نیمه کاره رها شد و این امر بی اعتمادی مردم را به دنبال داشت.

خبرنگار: علی سی پی

۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 6558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =