۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 6627

حقوق معلولان در شهر/۲۰

هدف از مناسب سازی، دسترس پذیری برابر معلولان با سایر شهروندان است

گفتگوی «شهر» با رئیس هیأت مدیره انجمن تخصصی معلولان ایران به بهانه ۱۳ آذر روز جهانی معلولان
هدف از مناسب سازی، دسترس پذیری برابر معلولان با سایر شهروندان است

شهر: برای تحقق جمله «معلولیت، محدودیت نیست» باید شرایط حضور معلولان در جامعه تسهیل شود تا این قشر از جامعه همانند سایر شهروندان از خدمات ارائه شده در سطح جامعه استفاده کنند. تسهیل حضور شهروندان در جامعه از طریق مناسب سازی شهر امکان پذیر است.

اصغر شیرزادی، رئیس هیأت مدیره انجمن تخصصی معلولان ایران در گفتگو با شهر، ضمن اشاره به برابری حقوق اجتماعی تمامی انسان‌ها، بیان کرد: یک شهروند معلول حق دارد که مثل سایر شهروندان از حقوق اجتماعی برابر و فرصت برابر برای دسترس پذیری به امکانات شهری بهره مند شود.

او با بیان اینکه موانعی که بر سر این مسئله وجود دارد، بسیار زیاد است، افزود: اولویت نخست برای برابری حقوق اجتماعی و فرصت برابر دسترس پذیری، فرهنگ سازی برای آحاد جامعه است یعنی سایر شهروندان از چگونگی رفتار و تعامل صحیح با یک شهروند معلول آگاه باشند.

شیرزادی دسترس پذیری معلولان به امکانات شهری را نیازمند مناسب سازی معابر، ناوگان حمل و نقل و سایر فضاهای شهری دانست و گفت: هدف از انجام این اقدامات، تثبیت جایگاه معلولان به عنوان یک شهروند است. شهروندان معلول باید امکان تردد راحت در شهر را داشته باشند تا نظیر سایر شهروندان عادی به اماکن تفریحی، ورزشی، آموزشی، فرهنگی و ... بروند.

او درباره استفاده از توان فکری نمایندگان معلول و نظارت آن‌ها بر پروژه‌های شهری توضیح داد: همراه بودن مشاوران معلول در کنار مدیران برای اجرای پروژه‌های خدماتی، اتفاق جدیدی است. اما طبق قانون جامع حمایت از معلولان، قدمت مناسب سازی به بیش از ۳۰ سال گذشته برمی‌گردد. ماده ۱۱۹ قانون کار، تمامی اماکن موظف به مناسب سازی و دسترس پذیری برای معلولان و افراد کم توان هستند.

رئیس هیأت مدیره انجمن تخصصی معلولان ایران در ادامه بیان کرد: بسیاری از سامانه‌های حمل و نقلی و دیگر پروژه‌هایی که طی سال‌های گذشته ساخته شده‌اند، فاقد مناسب سازی هستند. باید علاوه بر مناسب سازی پروژه‌های جدید، حل مشکلات پروژه‌های پیشین در دستور کار مدیریت شهری و سازمان‌ها قرار گیرد و آن‌ها را به حال خود رها نکرد.

او با بیان اینکه هدف یک شهروند پس از طی کردن تحصیلات، فعالیت در یک شغل است، افزود: فرد معلول نیز همچون سایر شهروندان به جستجوی یک شغل پایدار است تا زندگی خود را مدیریت و تأمین کند. مشکلات و موانع بسیاری برای دستیابی معلولان به یک شغل وجود دارد.

به گفته شیرزادی؛ معضل بیکاری معلولان نسبت به افراد غیرمعلول ۸۰ درصد بیشتر است. معلولان با چالش جدی بیکاری روبرو هستند. دلایل این اتفاق شامل عدم اجرای صحیح قوانین، ضعف‌های مدیریتی و تصمیمات نادرست، استفاده نکردن از ظرفیت‌های موجود داخلی و ... است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 6627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =