کنترل روند بارگذاری در طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲

شهر: شهردار منطقه ۲۲ درباره روند شکل گیری این منطقه، بافت فرسوده و کاهش بارگذاری جمعیتی این منطقه در طرح تفصیلی ویژه توضیح داد.

علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ در گفتگو با خبرنگار شهر با بیان اینکه هیچ گونه ساخت و سازی در شهر بدون اجازه و نظارت شهرداری صورت نمی‌گیرد اما صنعت ساختمان متناسب با توسعه یافتگی آن در جهان در ایران رشد نکرده، گفت: در منطقه ۲۲، دو بافت قدیمی و جدید وجود دارد، بافت قدیمی مانند پیکان شهر که مربوط به دهه ۴۰ است؛ زمانی که کارخانه ایران ناسیونال شکل گرفت پیکان شهر به عنوان منازل کارگری این کارخانه طراحی شد که از نظر شهرسازی در زمان خود بسیار مناسب بوده و جزو ارزش های معماری دوره پهلوی دوم محسوب می‌شود.

او افزود: در حال حاضر که بیش از ۵۰ سال از ساخت این بناها می گذرد، این بناها به سمت ناپایداری پیش می‌روند و به همین دلیل طرح بازآفرینی این محله آماده شده و در کمیسیون ماده پنج در حال بررسی است.

او ادامه داد: همچنین محله دهکده المپیک مربوط به بازی‌های المپیک است و زمان زیادی از آن می‌گذرد و دچار ناپایداری بافت شده است اما در سایر ساخت و سازها در منطقه کیفیت مناسب وجود دارد و ضوابط و مقررات فنی رعایت شده است.

شهردار منطقه ۲۲ یادآور شد: با این حال اما اشکالی که در منطقه ۲۲ به وجود آمده این است که برخلاف رویکرد اولیه که از ابتدا در تدوین طرح جامع تهران در سال ۱۳۴۹ به این منطقه نگاه می شد و باید یک منطقه تفریحی و تفرجگاهی باشد، بعد از انقلاب اما در یک مقطعی به واسطه جنگ و استقرار نیروهای نظامی در این منطقه بخشی از اراضی به سمت بلندمرتبه‌سازی خارج از رویکردهای اولیه رفت.

نوذرپور ادامه داد: در این منطقه شهر جدید کن در طرح جامع سال ۱۳۴۹ دیده شده بود و دریاچه که محصول بعد از انقلاب است نیز در آن طرح جانمایی شده بود و قرار بود که در شمال و جنوب بخش وسیعتری در اختیار آن قرار داده شود و دالان هوای خنک و پاک در شهر تهران باشد.

او اضافه کرد: طرح های مختلفی برای منطقه ۲۲ وجود داشت اما در سال ۱۳۷۱ این منطقه به عنوان منطقه ۲۲ به تهران متصل شد و بعد از آن در سال ۱۳۷۸ برای آن قانون طرح تفصیلی تهیه شد و بعد از آن نیز در سال ۱۳۹۱طرح تفصیلی برای کل تهران دیده شد و این منطقه نیز در آن لحاظ شد اما استمرار سیاستهای قبلی باعث شد که ظرفیت بارگذاری جمعیت بیش از ظرفیت اکولوژیکی و حد نهایی جمعیت برای منطقه ۲۲ دیده شده شود.

نوذرپور عنوان کرد: در طرح جامع، افق جمعیتی این منطقه ۳۵۰ هزار نفر دیده شده ولی بعد از آن با مداخله رئیس جمهور وقت در طرح جامع تهران دو و نیم میلیون نفر به حد جمعیتی تهران اضافه شد و این جمعیت در سطح شهر تهران پخش و حد جمعیتی منطقه ۲۲ در طرح تفصیلی سال ۱۳۹۱ به ۵۰۰ هزار نفر رسید، هرچند شورای عالی شهرسازی و معماری هیچ وقت این مساله را نپذیرفت اما در اسناد این مساله وجود داشت.

او با بیان اینکه در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری، بررسی های مشاور طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ نشان می‌داد که ۴۸۰ هزار نفر بارگذاری انجام شده و چیزی برای آینده باقی نمانده که بخواهیم پروانه صادر کنیم و بارگذاری جدید انجام دهیم، افزود: در سال ۱۳۹۳ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مصوبه ای می ‌گذراند و سه مصوبه کمیسیون ماده پنج یعنی مصوبه‌ های ۳۲۰ ، ۳۵۱ و ۳۵۷ که مبنای بارگذاری جمعیتی بعد از سال ۱۳۹۱ بود را لغو می‌کند. ولی لغو این مساله هیچ وقت از شهرداری مرکز به شهرداری منطقه ابلاغ نشد و شهرداری منطقه از سال ۱۳۹۳ به بعد نیز بر اساس همان رویه ها تا سال ۱۳۹۶ ادامه داد و بخشی از این بارگذاری ها و برج ها در این مقطع ایجاد شده که معضلی برای منطقه به وجود آورده است.

شهردار منطقه ۲۲ با بیان اینکه در این منطقه مساحت برج ها از منطقه یک بیشتر اما تعداد آن از منطقه یک کمتر است، افزود: طرح تفصیلی ویژه که آخرین جلسه کارگروه فنی کمیسیون ماده پنج آن برگزار شده و تا دو هفته آینده اولین جلسه کمیسیون ماده ۵ آن به تصویب می‌رسد رویکرد زیست محیطی دارد و برای جلوگیری از بارگذاری بیش از ظرفیت اکولوژیکی منطقه تهیه شده است به گونه ای که ظرفیت جمعیت پذیری که در طرح تفصیلی سال ۱۳۹۱ معادل ۷۵۰ هزار نفر بود، در طرح تفصیلی ویژه به ۵۲۰ هزار نفر تقلیل پیدا کرد و روند بارگذاری در طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ کنترل شده است.

نوذرپور با بیان اینکه ۲۲۰ هزار نفر تا بحال در این منطقه مستقر شدند ولی استقرار جمعیت در این منطقه از نظر سرعت پنج برابر رشد جمعیت شهر تهران است، توضیح داد: بدین ترتیب، فضاهای خصوصی شکل گرفته ولی فضای عمومی متناسب با آن ایجاد نشده و این مسأله باعث می شود که از نظر سرانه های هفتگانه با مشکل مواجه شویم.

خبرنگار: علی سی پی

۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 6643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =