اجرای پویش معلولیت بدون محرومیت در تهران

پویش معلولیت بدون محرومیت با مشارکت سازمان های مردم نهاد و کانون معلولان شهر تهران توسط اداره کل سلامت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت آغاز می شود.

به گزارش شهر، ۱۳ آذرماه مصادف با سوم ماه دسامبر به عنوان روز جهانی افراد دارای معلولیت و ۱۳ لغایت ۱۹ آذر به عنوان هفته افراد دارای معلولیت نام گذاری شده است. روز افراد دارای معلولیت در سال ۱۳۹۹ با شعار " جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت با رویکرد فراگیر،دسترس پذیر و پایدار"  نامگذاری شده است.

طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد یک جامعه را اشخاص دارای معلولیت با طیف های مختلف از خفیف تا شدید شکل می دهند. تمام سازمان ها اعم از دولتی، غیردولتی و خصوصی در کنار تمام آحاد جامعه موظف به رعایت حقوق افراد دارای معلولیت هستند. طبیعتا یکی از مهمترین سازمان های حافظ حقوق افراد دارای معلولیت ، شهرداری تهران است.

 پیروز حناچی شهردار تهران " تهران شهری برای همه " را به عنوان شعار محوری خود مطرح کرد و  پیام اصلی این شعار بدین معنی است که شهری را باهم برای همه بسازیم تا تمام افراد جامعه با هر مقدار توانایی، توان استفاده از آن را دارا باشند و امکانات شهری برای تمام آحاد جامعه دسترس پذیر باشد. همچنین مفهوم عدالت اجتماعی یکی از دیگر نکات اصلی این شعار است و به همین منظور توجه به تمام گروه های جامعه به خصوص افراد با نیازهای خاص و افراد دارای معلولیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در همین راستا محمدرضا جوادی یگانه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در خصوص وضعیت شهر تهران برای افراد دارای معلولیت گفت: شهر تهران به دلایل متعدد از جمله وضعیت جغرافیایی، نوع مدیریت‌ها، عدم مطالبه گری، برخورد سلیقه ای با نیاز افراد دارای معلولیت و .... شرایط خوبی برای حضور افراد دارای نیازهای خاص در فضاهای عمومی ندارد.

او افزود: گرچه در دوره اخیر مدیریت شهری تلاش شده به موضوع مناسب سازی و دسترس پذیری فضاهای شهری توجه ویژه‌ای شود؛ به گونه ای که به دستور شهردار محترم تهران هیچ پروژه ای بدون اجرای ضوابط مناسب سازی افتتاح نگردد لیکن هنوز با وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: توانستیم تا حدی با اصلاح سیاست ها و فرایندهای موجود شرایط را برای حضور و مشارکت اجتماعی عزیزان دارای معلولیت بهبود بخشیم ، که این مهم با مشارکت تشکل های غیر دولتی و کانون های معلولان شهر تهران در حال پیگیری و اجراست لیکن شهر تهران و نگرش جامعه نسبت به توانمندی ها، قابلیت ها و ظرفیت های افراد دارای معلولیت از یکسو و رعایت استانداردهای مناسب سازی از سوی دیگر نیازمند بازبینی و اصلاح جدی است.

جوادی یگانه درباره کمپین معلولیت بدون محرومیت گفت: کمپین معلولیت بدون محرومیت با بهره گیری از ظرفیت فکری و اجرایی سازمان های مردم نهاد و متخصصین حوزه اقراد دارای معلولیت  با اهداف تغییر نگاه جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت، شناساندن توانایی این افراد به جامعه، مطالبه گری اجتماعی در راستای رفع محدودیت ها و نیازهای افراد دارای معلولیت، آشنایی جامعه با حقوق افراد دارای معلولیت، جلب مشارکت جامعه نسبت به اجرای مسئولیت اجتماعی خود نسبت به افراد دارای معلولیت آغاز و طراحی شده است؛ بی شک تحقق این اهداف می تواند گامی موثر در راستای رسیدن به شعار تهران شهری برای همه باشد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درخصوص کادر اجرایی این پویش گفت: این کمپین باتوجه به اهداف فوق ضمن برخورداری از مشارکت و همراهی سازمان های مردم نهاد مرتبط ، توسط اداره کل سلامت به عنوان دبیر کارگروه فرهنگی و اجتماعی ستاد مناسب سازی شهرداری تهران و با همکاری مرکز ارتباطات و اموربین الملل شهرداری و همچنین سازمان زیباسازی طراحی و اجرا می گردد.

او در ادامه از ویژگی های این کمپین گفت: یکی از ویژگی های قابل توجه این کمپین استفاده از نظر و تجربیات نمایندگان انجمن های مختلف افراد دارای معلولیت در مراحل طراحی و اجرای این کمپین است. به طوری که با تشکیل کارگروه های تخصصی در انتخاب عنوان کمپین، تولید محتوا و طرح های تهیه شده از نظرات تخصصی این‌ عزیزان استفاده شده است.

دکتر جوادی یگانه از بخش های اجرایی این کمپین در قالب متن و فیلم یاد کرد و بیان داشت: این کمپین در قالب های گوناگون از جمله طرح های گرافیکی، فیلم های مستند، انیمیشن و پیام های آموزشی تهیه و با استفاده از ظرفیت های اطلاع رسانی و تبلیغاتی شهرداری تهران و همینطور بهره گیری از فضای مجازی به صورت گسترده در سطح شهر تهران اکران می گردد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به دیگر برنامه هایی اجرایی در هفته افراد دارای معلولیت در ادامه مطرح کرد: اجرای وبینارهای آموزشی با حضور متخصصان و نمایندگان انجمن های معلولان و اعضای شورای شهر، برگزاری کلاس های آموزشی به صورت مجازی، اجرای طرح سلامت یار(تماس با افراد دارای معلولیت، شناسایی مشکلات آنان و رفع نیازهایشان مرتبط با شرایط کرونا)، همچنین تقدیر از دبیران کانون های معلولین از جمله برنامه هایی است که برای این هفته متناسب با شرایط کرونا اجرا می گردد.

جوادی یگانه در خصوص وضعیت مناسب سازی فضای شهری گفت: بحث ارزیابی وضعیت استانداردهای مناسب سازی ۱۲۸۰ فضای شهری اعم از بوستان، ساختمان های شهرداری، میادین میوه و تره بار، سرای محلات، مراکز شَهرِ بانو، ورزشگاه ها و... و بارگذاری اطلاعات آنان در سامانه مجازی اطلاعات مکانی شهرداری(رایا) با بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد انجام شده است.

او افزود: هدف از اجرای این کار ارائه اطلاعات به افراد دارای معلولیت درخصوص وضعیت مناسب سازی این فضاها و همچنین تلاش در جهت رفع نواقص موجود بوده است و امیدواریم بتوانیم این فرایند را در خصوص تمامی اماکن و فضاهای شهری اجرایی کنیم.

 جوادی یگانه در پایان اضافه کرد: هم اکنون کانون معلولان در تمامی ۳۵۲ محله شهر تهران ذیل خانه های سلامت مشغول فعالیت است و بیشتر برنامه های هفته ملی افراد دارای معلولیت با محوریت این کانون برگزار می گردد.

۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 6708

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =