۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 6716
لزوم مناسب سازی شهر برای همه اقشار

سالهاست که روز سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین اعلام شده که نامگذاری این روز برخاسته از لزوم توجه همه افراد جامعه به نیازهای افرادی است که به رغم محدودیت‌های حسی و حرکتی باید مانند دیگران از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند.

اگرچه تمامی افراد جامعه، نهادهای دولتی وغیردولتی، دستگاه های خدمتگذار و خدمات رسان موظفند تا برای حمایت از اقشار آسیب پذیر دست به کار شوند تا زندگی راحت تری برایشان رقم بخورد اما آنچه شاید بیشتر از دیگر اقدامات در روزمره آنها موثر است خدماتی ست که شهرداری ها برای مناسب سازی شهر انجام می دهند.

اگر شهر برای تردد همه اقشار مناسب باشد بسیاری از مشکلات برای توانیابان حل می شود. توانیابانی که در گستره وسیعی قراردارند و تنها شامل معلولین جسمی و حرکتی نمی شود. جانبازان عزیز جنگ تحمیلی و افرادی که بر اثر حادثه ای دچار معلولیت می شوند هم برای تردد در سطح شهر با مشکلاتی مواجهند که با نگاه دوباره به سازه های شهری و مناسب سازی بستر آن قابل رفع است.

در منطقه ۱۷ تهران که قریب به سه هزار معلول و جانباز در آن زندگی می کنند اهتمام ویژه ای برای مناسب سازی بستر شهر برای سهولت تردد این عزیزان وجود دارد که می توان به تلاش برای تسهیل حرکت و خدمات‌رسانی به ناتوانان جسمی حرکتی به‌ویژه نابینایان در بوستان‌های سطح محدوده ،معابر و ساختمانهای اداری و ورزشی اشاره کرد.

همچنین بهره‌مندی از مشورت افراد ناشنوا و کم‌شنوا در امر دسترس‌پذیری فضاهای شهری و ساختمان‌های عمومی در اولویت های منطقه قرار دارد و برای برنامه ریزی در حوزه های مختلف فعالیت های زیر مجموعه شهرداری برای توانیابان از برخی فعالیتهایی ست که در مدیریت شهری این منطقه برای توانیابان رخ می دهد.

فراهم کردن دسترسی، حمل‌ونقل آسان برای رتق و فتق امور تحصیلی، درمانی و نیازهای حیاتی این عزیزان کمترین خدمتی است که شهرداری از طریق دسترس‌پذیر کردن شهر و تسهیل استفاده این عزیزان از شبکه حمل‌ونقل عمومی باید ارائه کند که در این زمینه نیز در دارالشهدای تهران سعی کرده کمک حال شهروندان جانباز و معلول باشد. مناسب سازی مسیر عبور و مرور،دسترسی آسان به معابر و همچنین کاهش پستی ها و بلندی های معابر و خیابان ها از جمله ضروریات برای آسایش این قشر از جامعه است.

از جمله اقداماتی که اخیرا در منطقه برای کمک به جانبازان و توان یابان برنامه ریزی شده این است که در ۴۱ معبر اصلی برای سهولت در تردد معلولین و افراد کم توان جسمی و حرکتی اصلاحاتی صورت بگیرد که بخشی از آن عملی شده و بخش هایی نیز در حال انجام است. تهران شهری است که در آن افراد با شرایط مختلف و موقعیتهای متفاوت می توانند در آن به سهولت تردد کنند و این امر با مناسب سازی معابر شهری برای همه عزیزان توانیاب قابل دسترس است.

امیدواریم روزی فرا برسد که تفاوتی در ارائه خدمات و بهره مندی از امکانات برای افراد مختلف جامعه نباشد و همگان بتوانند از همه امکانات به راحتی بهره مند شوند زیرا معتقدیم تهران می تواند شهری انسان محور و زیست پذیر و «شهری برای همه» باشد.

۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 6716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =