سالاری: بناهای تاریخی ۰۶ مرمت می شوند

شهر: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران معتقد است نباید با تعیین مقررات و محصور کردن فضا مانع حضور عمومی مردم و استفاده بهینه از فضای پادگان ۰۶ شد.

محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران در گفتگو با شهر درباره بهره برداری مناسب از فضای پادگان ۰۶ بر اساس تجربه های موفق شهری گفت: یکی از الویت های مدیریت شهری این است که اکنون که توافق بین شهرداری و ارتش درباره پادگان ۰۶ انجام شده است در بازه زمانی کوتاه مدت؛ ماه های آینده و حداکثر ظرف امسال تا سال آینده شاهد در اختیار قرار گرفتن این فضای عمومی برای مردم باشیم.

او ادامه داد:  نکته دیگر این است که در این عرصه ای که واگذار شده شاهد متراژ قابل توجهی بناهای عمومی که ارزش تاریخی دارند هستیم. با صحبت هایی که با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران انجام داده ایم قرار شده است که در  این بناهای دارای ارزش تاریخی  و میراثی شاهد استفاده عمومی و توجه به مجموعه ای از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی باشیم.

سالاری افزود: این عرصه ۳۵ هکتاری صرفا به عنوان یک فضای سبز و باز در اختیار شهروندان قرار نگیرد بلکه همین بناهای موجود در آنجا که به موجب اعلام سازمان میراث فرهنگی ارزش تاریخی نسبی هم دارند حفظ، مرمت و بازسازی شوند و در نهایت مجموعه ای از فعالیت های متناسب با عرصه عمومی و بوستان شکل بگیرد. توقع داریم که این پادگان به یک محل حضور مردم و برگزاری چنین مناسبت های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود.

سالاری گفت: با توجه به اینکه اساسا پادگان ۰۶ که بخشی از آن باغ سلطنت آباد است طی دهه های گذشته محل حضور مجموعه ای از فرزندان این مرز و بوم به عنوان سرباز یا درجه دار بوده است و خاطرات بسیار زیادی را تداعی می کند. برگزاری چنین مناسبت ها و استفاده بهینه از این بناهای موجود می تواند بر غنای استفاده از این مجموعه بیافزاید. رویکرد شهرداری هم همین است.

این عضو شورا اضافه کرد: یکی از اشکالاتی که در نحوه بهره برداری از چنین فضاهایی شاهد هستیم این است که برخی از مدیران یک نگاه تقلیل گرایانه دارند و آن این است که فضاها حفظ شوند و بیشتر به دنبال آن هستند که در این اماکن اقتدار خود را با محصور کردن آنجا و حضور نداشتن آحاد مردم یا حداقل حضور حساب شده و مقررراتی حفظ کنند که این امر مانع تبدیل آن فضا به فضای عمومی می شود و این یکی از آسیب هایی بوده است که همواره شاهد آن بوده ایم. اکنون رویکرد شهرداری و شورا این است که از فضای پادگان ۰۶ حداکثر بهره برداری بشود و به هیچ عنوان فضای محصوری نباشد که با مجموعه ای از مقررات سختگیرانه شاهد حضور مردم در آنجا باشیم.

او گفت: البته درخواستی که ما از شهردار تهران داریم این است که همه اتفاقات در کمترین زمان ممکن و طی ماه های آینده اتفاق بیافتد چراکه اساسا زیر ساخت آنجا که دارای درخت های بسیار کهنسال ارزشمندی است بالقوه آمادگی دارد که با یک سری اقدامات مبتنی بر اصول علمی و فنی به یک مکانی برای حضور مردم و برگزار جشنواره ها و مناسبت ها تبدیل کرد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
کد خبر: 677

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =