موقوفه بودن و نداشتن کد؛ ٢ سد نوسازی

شهر: با وجود اینکه میزان بافت فرسوده منطقه ۱۹ بسیار پایین و حدود یک درصد است اما بافت ناپایدار در محله‌هایی مانند طالقانی و نعمت آباد وجود دارند که برای نوسازی با مشکلاتی مانند موقوفه بودن و نداشتن کد نوسازی مواجه هستند.

علی توکلی، شهردار منطقه ۱۹ در گفتگو با خبرنگار شهر، بافت فرسوده این منطقه را حدود یک درصد عنوان کرد و گفت: اخیراً در کمیسیون ماده پنج، محدوده بیشتری شامل بافت فرسوده شهر تهران شده که البته منطقه ۱۹ شامل این مبحث نشده است.

او افزود: با این وجود اما در منطقه ۱۹ بافت *ناپایدار وجود دارد که در محدوده محله های طالقانی و نعمت آباد قرار گرفته و تلاش می کنیم که این افراد را راضی کنیم که به سمت نوسازی بیایند اما موقوفه بودن این املاک ایجاد مشکل کرده است.

توکلی ادامه داد: در انتهای محدوده طالقانی ۱۸ پلاک ناپایدار وجود دارد که تلاش کردیم این پلاک ها را تملک یا تجمیع کنیم. یکی از مدارک و شروط سازمان املاک و مستغلات برای تملک این است که باید اجاره نامه به روز باشد، اما از نظر موقوفه چون این املاک دست به دست چرخیده، بنابراین باید مالک اولیه برای اجاره نامه مراجعه کند، در حالی که شخصی که داخل ملک است مالک اولیه را نمی شناسد. این مسأله نیز باعث ایجاد مشکل و چالش می شود تا طرح نوسازی به صورت مناسب پیش نرود.

شهردار منطقه ۱۹ اضافه کرد: مشکل دیگری که وجود دارد مربوط به *کد نوسازی است، چرا که نداشتن کد نوسازی، ساخت و ساز خلاف و غیر قانونی را افزایش می دهد و حتی چندین برابر می کند که البته یک بار مشکل دریافت کد نوسازی با مرکز حل شد اما دوباره بسته شد و کدها را به صورت موردی اعلام می کنیم،اما اخیراً با پیگیری‌هایی که انجام شد توانستیم برای ۲۰ تا ۳۰ پلاک کد نوسازی دریافت کنیم.

*تفاوت «بافت فرسوده» و «بافت ناپایدار»: یک بلوک شهری باید هم زمان دارای سه ویژگی باشد تا بافت فرسوده محسوب شود. نخست اینکه بیش از ۵۰‌درصد قطعات آن زیر ۲۰۰‌متر باشد. دوم بیش از ۵۰‌درصد معبرهای آن زیر ۶‌متر باشد و سوم اینکه بیش از ۵۰‌ درصد ساختمان‌هایش قدیمی باشد. اگر بلوکی تنها یکی از این سه شرط را نداشته باشد، بافت ناپایدار محسوب می‌شود. علاوه بر این، تفاوت «بافت فرسوده» و «بافت ناپایدار» در مشوق‌هایی مانند وام نوسازی و تراکم تشویقی و تخفیف در عوارض است که به نوسازی در بافت فرسوده تعلق می‌گیرد، درشرایطی که «بافت ناپایدار» از این امتیازها برخوردار نیست.

  *کد نوسازی: هر شهروندی که قصد داشته باشد اقدام به احداث، تغییر، توسعه، تعمیر بنا و یا هر عملیات دیگری مربوط به ساختمان و املاک کند، می بایست ابتدا اقدام به اخذ مجوزات لازم از شهرداری نماید، برای مشخص شدن هر ملک یا زمین یا ساختمان در پرونده های شهرداری، نیاز به یک کد شناسایی منحصر بفرد است که در مکاتبات، درخواست ها، سوابق و پرونده ها، از این کد شناسایی استفاده شود. از سال ها پیش شهرداری ها اقدام به ایجاد یک کد اختصاصی ویژه به نام کدنوسازی، برای شناسایی املاک کرده و تمامی املاک شهر را براساس این کد، شماره گذاری و مشخص کرده اند.

خبرنگار: علی سی پی

۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 6839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =