موزه ها شناسنامه شهر هستند

شهر: تفاهمنامه همکاری میان مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و ایکوم ایران* در سرای پروین  امضا شد.

به گزارش شهر، غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در این مراسم گفت: موزه ها حافظه شهر ما هستند و فرزندان ما با موزه هاست که می‌توانند با تاریخ و گذشته کشورشان آشنا شوند و از سوی دیگر موزه می‌تواند تعلق و دلبستگی به محیطی که در آن زندگی می‌کنیم را ایجاد کند.

او گفت: موزه ها شناسنامه های شهر هستند و می‌توانند علاقه مردم و شهروندان به شهرشان را تقویت کنند و تهران هم نیاز به شناسنامه هایی دارد که در آن هویت شهر و گذشته‌اش به مردم یادآوری شود و این باعث می شود که رضایت مردم از زندگی در شهر افزایش یابد

محمدی در ادامه افزود: جلسه امروز و صحبت هایی که رد و بدل شد نشان می‌دهد که باید شیوه اداره شهر شهر تهران تغییر کند و باید اداره شهر را انسان محور و با توجه به شناسنامه هایش انجام دهیم. اتفاقی که در گذشته کمتر پیش آمده است . شیوه های اداره شهر به شکل قبل دیگر قابل تداوم نیست در این راستا باید بسیاری از نگاه ها عوض شود از جمله نگاه به موزه ها و ارزش های شهری موزه ها، خانه موزه ها و ارزش های شهر که ابزارهایی برای حفظ هویت شهر هستند .

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در ادامه گفت: به ما  انتقاد می کردند که افزایش خانه موزه ها و جلوگیری از تخریب خانه‌های تاریخی سرمایه های شهر را فریز می کند در حالی که این طور نیست و اصل باید بر این باشد که حافظه شهر حفظ شود و توسعه موزه‌ها هم در همین راستاست و باید کاری کنیم که فرهنگ حفظ هویت، میراث شهر و موزه ها در شهر تهران نهادینه شود و یکی از راه‌های نهادینه شدن این فرهنگ این است که خود را به نهادهای معتبر بین المللی وصل کنیم و ایکوم یکی از این نهادهاست با این تفاهم‌نامه تلاش می‌کنیم ارتباط خود را با آن افزایش دهیم .

محمدی در بخش پایانی سخنان خود گفت بر اساس دستور شهردار محترم تهران در حال تلاش هستیم که خیابان ولیعصر را به یک محور فرهنگی تبدیل کنیم.

هرآنچه از گذشته بماند، یک موزه است

همچنین در این مراسم  سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران گفت: تهران شهری است که می‌توان در آن موزه های متعددی ساخت و می توان مرکزی برای معرفی موزه های مختلفی که در تهران وجود دارند ایجاد کرد.

او افزود: در دنیای امروز لزوما در موزه ها آثار باستانی نگهداری نمی شود بلکه کالاهایی ممکن است در موزه وجود داشته باشد که نگاهی به گذشته و فرهنگ جامعه باشد از این نگاه حتی یک نانوایی سنگکی که نان سنتی توسط تولید می کند می تواند یک موزه تلقی شود.

او افزود : تهران در حدود ۱۲۲ موزه دارد که می توان این را گسترش داد.

محیط طباطبایی به بحران کرونا اشاره کرد و گفت: بحران کرونا در کنار تمام مسائل بهداشتی، نگاه مدیران را به فعالیتهای مجازی و حضور در این حوزه ها ترغیب کرد اما در مورد همین کرونا هم جالب است که بدانید اولین کرونا در دهه‌ها قبل در ایران شایع شد و نام آن «مشمشه» بود اما اگر یک موزه در مورد بیماری‌های اپیدمیک داشتیم شاید تجربه مناسبی بود از اطلاعات آن در مواجهه با کرونا استفاده می کردیم و در همان موزه معلوم می‌شد که بیماری‌های اپیدمیک یک روز تمام میشوند و این امید در جامعه تقویت می شد.

در انتهای مراسم تفاهمنامه همکاری میان مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و حکم ایران توسط غلامحسین محمدی و سید احمد محیط طباطبایی امضا شد. در این تفاهمنامه بر اجرای برنامه‌های مشترک در حوزه‌های آموزش و اجرای  پروژه های فرهنگی تاکید شده است و همین طور قرار شده است که کمیته موزه های شهری با مساعدت شهرداری تهران توسط ایکوم تشکیل شود.

* کمیته ملی تابع شورای بین المللی موزه ها که به اختصار “ایکوم ICOM ” نامیده می شود قرار دارد  و آن سازمانی است غیر دولتی وابسته به سازمان یونسکو و دفتر آن در شهر پاریس در کشور فرانسه قرار دارد.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 7023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =