۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 7105
مجمع تشخیص مصلحت می تواند لایحه مالیات بر ارزش افزوده را به مجلس بازگرداند

شهر: سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است و مجمع می تواند در صورتی که لایحه را مغایر با سیاست های کلی نظام تشخیص دهد، آن را به مجلی بازگرداند.

محمد صالح جوکار، سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها درباره برگزاری جلسه هیأت نظارت گفت: در جلسه هیأت نظارت رئیس و نایب رئیس انتخاب شدند و در مورد سخنگو هم بدون رأی گیری اجماع انجام شد.

او در مورد استان ها گفت: مجامع نمایندگان استان ها باید از هر استانی سه نفر انتخاب و به عنوان هیأت نظارت بر استان ها به هیأت مرکزی معرفی و مشغول به کار شوند.

جوکار درباره اعاده مالیات بر ارزش افزوده با بیان اینکه از آخرین وضعیت لایحه در شورای نگهبان مطلع نیستم، توضیح داد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مطرح است. اگر مجمع نیز این لایحه را مغایر با سیاست های کلی نظام تشخیص دهد می تواند آن را به مجلس بازگرداند.

او در مورد کاهش اختیارات شوراها بیان کرد: دو ماده قانون اساسی در این باره وجود دارد. یکی از اصول به شوراها اخیتارات اجرایی می دهد و اصل دیگر می گوید که شوراها تنها می توانند اختیارات نظارتی داشته باشند.

به گفته جوکار، تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است و مجلس در این زمینه اختیاری ندارد. در صورتی که شورای نگهبان لایحه را اعاده دهد مجلس مجددا آن را بررسی خواهد کرد.

لایحه مالیات بر ارزش افزوده دو هفته پیش بعد ایراداتی که شورای نگهبان از مصوبه مجلس دهم گرفته بود در مجلس یازدهم به تصویب رسید.

این لایحه به دلیل کاهش اختیارات شوراها در وضع عوارض و واگذاری این اختیارات به وزارت کشور مورد اعتراض شوراهای شهر کشور قرار گرفت. مجلس در نامه ای به شورای نگهبان خواهان اعاده لایحه شد.

شورای نگهبان هنوز نظر نهایی خود درباره این لایحه را اعلام نکرده است.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 7105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =