تاب آوری آبی تهران افزایش می یابد

شهر: یکی از اقدامات مهم برای افزایش تاب آوری آبی در شهرها راه اندازی سامانه پایش و مانیتورینگ بارش و رواناب شبکه مدیریت آب‌های سطحی است که امروز از این سامانه در شهر تهران رونمایی شد.

به گزارش شهر، محمد علیخانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران شنبه -۲۹ آذر ۱۳۹۹- در آیین رونمایی از سامانه پایش و مانیتورینگ بارش و رواناب شبکه مدیریت آب‌های سطحی تهران بیان کرد: طبق برنامه پنج ساله توسعه سوم، شهرداری تهران درحال پیگیری و انجام پروژه‌های مختلفی در حوزه مدیریت جمع آوری آب‌های سطحی شهر تهران است. پیشرفت در برنامه ریزی‌ها به علت همکاری متقابل شهرداری و شورای اسلامی شهر با یکدیگر است.

او با تأکید براینکه ایمنی شهر و پیشگیری از حوادث جزو الویت‌های شورای اسلامی شهر تهران است، افزود: حدود ۵۳۰ کیلومتر از شبکه جمع آوری آب‌های سطحی ساخته شده و ۱۷۰ کیلومتر از آن باقی مانده است. ۱۲ هزار کیلومتر دیگر طول شبکه فرعی جمع آوری آب‌های سطحی است. از ۵۳۰ کیلومتر شبکه موجود، ۴۰۰ کیلومتر زیر زمین قرار دارد و ۱۳۰ کیلومتر دیگر شبکه روباز است.

علیخانی در پایان بیان کرد: شورای شهر همچون گذشته پشتیبان اقدامات عمرانی شهرداری تهران خواهد بود.

آرش میلانی، عضو کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این مراسم، یکی از اقدامات مهم برای افزایش تاب آوری آبی در شهرها را راه اندازی سامانه پایش و مانیتورینگ ذکر کرد و افزود: تاب آوری آبی مفهوم جدیدی است که در شهرهای در معرض خطر سیلاب و خشکسالی مطرح می‌شود. پایش و اندازه ارتفاع آب در دریاچه، رودخانه و ... اقدام اساسی برای جلوگیری از وقوع سیل است. شهرهایی که بتوانند پایش و اندازه گیری در حوزه عوامل خطرساز در فواصل زمانی کمتر از پنج سال را اجرا کنند، جزو شهرهای با تاب آوری خوب در برابر سیل بشمار می‌روند.

به گفته میلانی؛ این شبکه، اطلاعات پایه‌ای نظیر آنالیزها، مطالعات مدل سازی‌های وضعیت بارش و رواناب‌ها در سطح شهر تهران را فراهم خواهد کرد. این اطلاعات سبب می‌شود تا یک استراتژی مهم برای افزایش نفوذپذیری در شهر جلو برده شود.

او درباره سامانه پایش هشدار سیل مردم محور، توضیح داد: این سامانه یک بخش اطلاع رسانی پیامکی به مخاطبین خواهد داشت. شهروندان شهری با خصوصیات تهران که کمتر از ۵۰ دقیقه سیلاب ایجاد می‌کند، باید آمادگی لازم برای مقابله با بحران را داشته باشند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم، خطر عبور سیلاب از بافت درون شهری است که باید در دستور کار قرار گرفته و تعیین تکلیف شود، افزود: تعیین نقاط امن در زمان وقوع سیل بسیار مهم است. همچنین باید در زمینه مانور آمادگی در برابر شرایط سیل با مشارکت شورایاران و اصناف در دستورکار قرار گیرد. در ارتفاعات مشرف به شهر تهران، موضوع سیلاب واریزه‌ای (عاملی پرریسک) مطرح است که باید میزان رسوخ انهار در بالا دست مورد پایش دقیق قرار گیرد.

میلانی در پایان، گفت: امید است که تا پایان امسال یک مانور مردمی در برابر سیلاب در شهر تهران داشته باشیم.

مجید فراهانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این آیین رونمایی با اشاره به عدم تحقق ۳۸ درصدی بودجه شهرداری تهران تا انتهای آبان ۱۳۹۹، گفت: عدم تحقق ۳۸ درصدی بودجه یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن شهرداری می‌تواند هزینه‌های اجتناب ناپذیر شهری را پوشش دهد. همه می‌دانند که پیشبرد اقدامات عمرانی در شرایط بی پولی و مشکلات مالی چه میزان سخت است.
او در ادامه افزود: ماه و هفته‌ای نیست که بگذرد و پروژه‌ای در حوزه‌های حمل و نقل و عمرانی افتتاح نشود. این موضوع نشانه جهد و تلاش مدیریت شهری است.


فراهانی درباره ماده ۸۴ قانون توسعه سوم شهر تهران، توضیح داد: این ماده شش تکلیف را در حوزه جمع آوری آب‌های سطحی برعهده شهرداری گذاشته است. طراحی و اجرای پروژه‌های توسعه جمع آوری آب‌های سطحی، بهبود عملکرد شبکه اصلی و فرعی جمع آوری آب‌های سطحی، تهیه سامانه جامع اطلاعات مکانی، توسعه شبکه پایش کمی و کیفی بارش و رواناب، پیاده سازی نظام نگهداشت مجاری و تأسیسات موجود و همچنین پیاده سازی سامانه هشدار سیلاب است.


به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران در حوزه جمع آوری آب‌های سطحی ماده ۸۴، بیش از ۹۰ درصد تکالیف خود را به سرانجام رسانده است. 
فراهانی با تأکید براینکه طرح جمع آوری آب‌های سطحی جزو وظایف ذاتی شهرداری تهران است، گفت: این وظیفه ذاتی زمانی اتفاق می‌افتد که بحرانی نظیر سیلاب خوزستان به وجود می‌آید. شهر تهران حداقل یک دهه با بارش‌هایی با حجم بالا مواجه خواهد بود که در سال‌های پیش رو ممکن است سیلاب به عنوان تهدید جدی تهران تلقی شود. بنابراین باید تهمیدات لازم برای جلوگیری از هرگونه حادثه‌ای پیش بینی شود

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 7147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =