باید به حاکمان محلی اختیار داده شود

شهر: عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: شوراهای شهر برای وضع عوارض باید اختیارات کافی داشته باشند اما این اختیارات باید در چارچوب تعیین شده از سوی مجلس باشد.

محمدرضا صباغیان، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شهر درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس به تصویب رسید و به دلیل کاهش اختیارات شوراها با اعتراض نمایندگان شوراهای کشور مواجه شد، گفت: شوراهای شهر باید اختیارات کافی داشته باشند که عوارض را وضع کنند. البته این اختیارات باید در چارچوب تعیین شده از سوی وزارت کشور و مجلس باشد.

او ادامه داد: شهرداری ها با وضعیت ناپایداری و کمبود درآمد مواجه هستند و اگر اختیار در وضع عوارض هم از آنها گرفته شود با مشکل مالی چشمگیری مواجه خواهد شد. خصوصا اینکه نوع عوارض در هر شهری فرق می کند و متناسب با درآمد منطقه باید تعیین شود. باید شوراها این اختیار را داشته باشند اما باید در چارچوب مجلس باشد.

صباغیان در مورد اعتراض اعضای شورا به زیر سوال رفتن اصل دموکراسی در لایحه مالیات بر ارزش افزوده با کاهش اختیارات شوراها بیان کرد: مبنای قانون اساسی مردم سالاری است. مبنای همه بخش های جامعه مردم سالاری است. مردم باید حاکمان خود را انتخاب کنند خصوصا باید به حاکمان محلی اختیارات داده شود. مردم خودشان شهردار را انتخاب می کنند و این نمود مردم سالاری است. به طور خودکار نظارت هم به دنبال دارد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 7190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =