آموزش و پرورش مکلف به آموزش ایمنی در کتابهای درسی است

شهر: در ماده ۱۴ قانون سازمان مدیریت بحران کشور تکلیف وزارت آموزش و پروش است تا دروس را با محتوای بسیار خوب ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار شهر، اسماعیل نجار صبح امروز- ۲دی -در آیین رونمایی از سند ملی طرح مدرسه آماده گفت:  کشورما بسیار حادثه خیز است از این رو ایمنی مراکز جمعیتی بسیار مهم است. آموزش و پرورش متولی ۱۴ میلیون کادر آموزشی است.

نجار افزود: در بحث مدیریت بحران اساس کار پیشگیری است و در پیشگیری نیز مردم نقش اساسی دارند. تعداد افرادی که با آموزش و پرورش سر و کار دارد جمعیتی زیادی است و در بحث نوسازی و مقاوم سازی مدارس در کشور ما اتفاق نادری افتاد و جایزه ساساکاوای ژاپن به ما ارائه شد.
او در ادامه گفت: خیلی تلاش شد از همه ظرفیت ها در ارتقای آگاهی مردم در زمینه مخاطرات بهره بگیریم. یکی از این ها آموزش است . برنامه ریزی کردیم دروس مدیریت بحران را تا دوره متوسطه بگنجانیم و در ماده ۱۴ قانون سازمان مدیریت بحران کشور تکلیف وزارت آموزش و پروش است تا دروس را با محتوای بسیار خوب ارائه دهد. مانوری هم که در مدارس ایجاد می شود یکی از مسائلی است که برای ارتقای آگاهی مردم در زمینه مخاطرات بسیار اهمیت دارد. 
نجار با اشاره به حادثه مدرسه شین آباد گفت: در این حادثه اگر کادر آموزشی، آموزش های خوبی دیده بودند شاید این حادثه به این شکل اتفاق نمی افتاد و خسارات ها خیلی کمتر بود. همچنین در حادثه ارگ تهران اگر در سالن لولاهایش به سمت داخل نبود آن خسارت ها وارد نمی شد این نشان می دهد که آموزش و ایمن سازی چقدر مهم است. 
او به رفتار مردم در بحران اشاره کرد و گفت:  رفتار شهروندان در مواقع بحرانی نشان می دهد که باید آموزش داده شوند. هر چه ما بتوانیم مردم را در بحران ها آموزش بدهیم موفق تر خواهیم بود.


او بر رعایت آیین نامه ها در ساخت و سازها تاکید کرد و گفت: در زلزله کرمانشاه یک ساختمان با همین مصالح معمولی با رعایت آیین نامه ها ساخته شده بود که در زلزله حتی شیشه هایش هم نشکست در حالی که تمام ساختمان های مجاور تخریب شده بود. یکی از ساختمان های بتنی و شخصی ساز مثل موم تخریب شده بود. 
او گفت: برخی ساختمان های عمومی که مراکز تجمع مردم هستند ایمنی لازم را ندارند به طوری که ممکن است در شرایط بحرانی تخریب شوند بر همین اساس برخی معتقدند زلزله در روز بیشتر خسارت وارد می کند تا شب. 


نجار به مشارکت مردم در ایمن سازی ساختمان های عمومی اشاره کرد و گفت: ۵۱ سال بود که پلاسکو ساخته شده بود و ۶۷۰ واحد آنجا کار می کردند اگر ساکنان تنها نیم درصد درآمد را هزینه ایمنی ساختمان می کردند این اتفاق تلخ نمی افتاد.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 7279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =