۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 7295
در ۳ سال گذشته  ۱۹ ایستگاه مترو به بهره برداری رسید

شهر: یکی از شاهرگ‌های حمل و نقل عمومی پایتخت، مترو است که به باور بسیاری از کارشناسان بهترین هزینه کرد برای توزیع عادلانه یارانه است. درحال حاضر شهر تهران برخوردار از ۱۲۸ ایستگاه مترو فعال است. مدیریت شهری در سه سال گذشته، ۱۹ ایستگاه مترو را به بهره برداری رسانده که تا پایان امسال ۱۰ ایستگاه دیگر افتتاح خواهد شد.

به گزارش شهر،  سیستم حمل و نقل انبوه بر پایه حمل و نقل عمومی همان اتوبوس، مینی بوس،  مترو  و مبتنی است که می‌تواند تعداد بیشتری از مسافران را از مبدأ به مقصد بدون رزرو و در مدت زمان کمتری جابجا کند.

مترو به عنوان یک شبکه زیرزمینی و حمل و نقل سریع، سازگار با محیط زیست و  مقرون به صرفه‌تر شناخته می‌شود.  بعلاوه مترو بهترین روش برای کاهش تراکم ترافیکی است.  تا پیش از شیوع ویروس کرونا، روزانه پذیرای بیش از دو میلیون مسافر بود که در حال حاضر این عدد به حدود ۹۰۰ هزار نفر در روز رسیده است.

شهر تهران که نخستین شهر ایران است که به سیستم حمل و نقل مترو مجهز شد، برخوردار از هفت خط فعال مترو با طول ۲۴۶ کیلومتر (۱۴۹ کیلومتر درون شهری، ۹۷ کیلومتر برون شهری) است. درحال حاضر ۱۲۸ ایستگاه مترو در حال بهره برداری است.

تعداد ایستگاه‌های متروی تهران از سال ۱۳۷۷ تا شهریور سال ۱۳۹۶ برابر با ۱۰۹ ایستگاه بود که از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ تاکنون،  ۱۹ ایستگاه دیگر مورد بهره برداری قرار گرفته است.

در سال ۱۳۷۸ ایستگاه‌های صادقیه، طرشت، دانشگاه شریف، شادمان، شهید نواب صفوی، میدان حر، حسن‌آباد و امام خمینی (ره) در خط ۲ افتتاح شد.

این درحالی است که طبق وعده پیروز حناچی، غیر از ایستگاه های متروی برج میلاد و امیرکبیر ، ۱۰ ایستگاه دیگر باید تا پایان سال ۱۳۹۹ افتتاح و به شبکه مترو تهران اضافه شود به این ترتیب یعنی مدیریت شهری پنجم در سه سال اخیر توانسته ۲۹ ایستگاه مترو [به مراتب بیشتر از متوسط ایستگاه‌های وارد مدار بهره برداری شده در مدیریت شهری گذشته] را به بهره برداری برساند.

راه اندازی ۹ ایستگاه در سال ۱۳۹۷

۶ کیلومتر میانی از خط ۷ در تیر ۱۳۹۷، به همراه پنج ایستگاه (شهید نواب صفوی – رودکی – کمیل – بریانک- مهدیه) افتتاح شد. ایستگاه هلال احمر و بخشی از نیمه شمالی خط ۷ به طول ۷٫۵ کیلومتر با ایستگاه‌های میدان صنعت و دانشگاه تربیت مدرس (پل گیشا- پل نصر) نیز در ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید.

راه اندازی ۸ ایستگاه در سال ۱۳۹۸

با آغاز سال ۱۳۹۸، هفتمین خط مترو تهران افتتاح شد. در ۱۸ فروردین ۱۳۹۸، بخشی از نیمه جنوبی خط ۶ مترو تهران به طول ۹ کیلومتر و با سه ایستگاه دولت‌آباد، بعثت و میدان شهدا مورد بهره‌برداری قرار گرفت که ایستگاه میدان شهدا در تقاطع با خط ۴ بوده و به این ترتیب تعداد ایستگاه‌های تقاطعی و دو طبقه مترو تهران برای اولین بار دو رقمی شده و به ۱۰ ایستگاه افزایش یافت.

در ادامه بخش شرقی خط ۷ حدفاصل ایستگاه مهدیه تا بسیج به همراه ایستگاه میدان محمدیه در ۴ شهریور ۱۳۹۸ افتتاح رسمی شد و به این ترتیب با بهره‌برداری از ایستگاه میدان محمدیه در تقاطع با خط ۱، تعداد ایستگاه‌های تقاطعی و دو طبقه مترو تهران به ۱۱ ایستگاه افزایش یافت.

۶ مهر ۱۳۹۸ بخش باقیمانده نیمه جنوبی خط ۶ مترو تهران به طول یک کیلومتر حدفاصل ایستگاه میدان شهدا تا ایستگاه میدان امام‌حسین (ع) به بهره برداری رسید که به این ترتیب با توجه به تقاطعی بودن این ایستگاه با خط ۲، تعداد ایستگاه‌های تقاطعی و دو طبقه مترو تهران به ۱۲ ایستگاه افزایش یافت.

۲ دی ۱۳۹۸ ایستگاه مترو مولوی از بخش شرقی خط ۷ مترو افتتاح و به بهره برداری رسید. در ادامه با بهره‌برداری از دو ایستگاه کیانشهر در بخش جنوبی خط ۶ و هشتگرد در توسعه غربی خط ۵ (تهران - کرج) در ماه‌های بهمن و اسفند همان سال، تعداد ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری تا آن مقطع به ۱۲۸ ایستگاه افزایش یافت.

راه اندازی ۱۲ ایستگاه در سال ۱۳۹۹

امسال نیز دو ایستگاه برج میلاد و امیرکبیر از ۱۲ ایستگاه وعده داده شده مدیریت شهری در ۲۷ آذر به بهره برداری رسید. از جمله دلایل اصلی تأخیر در افتتاح ایستگاه‌های مترو در سال جاری می‌توان به واریز نشدن منابع مالی حاصل از فروش اوراق مشارکت ۱۳۹۸ به حساب شهرداری  و نوسان شدید قیمت ارز اشاره کرد.

این ۱۲ ایستگاه شامل ایستگاه اقدسیه واقع در خط ۳، ایستگاه امیرکبیر واقع در خط ۶، ایستگاه تربیت مدرس واقع در خط ۶، ایستگاه شهرک آزمایش واقع در خط ۶، ایستگاه مرزداران واقع در خط ۶، ایستگاه یادگار امام (ره) واقع در خط ۶، ایستگاه شهید اشرفی اصفهانی واقع در خط ۶، ایستگاه شهید ستاری واقع در خط ۶، ایستگاه برج میلاد واقع در خط ۷، ایستگاه شهید محلاتی واقع در خط ۷، ایستگاه میدان قیام واقع در خط ۷ و ایستگاه باقرخان واقع در خط ۷ هستند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 7295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =