کارگروه اقدام مشترک برای رفع بوی نامطبوع تهران تشکیل شد

شهر: جلسه رسیدگی به موضوع «بوی نامطبوع تهران» با حضور رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر، معاون خدمات شهری شهرداری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و تعدادی از مدیران حوزه معاونت خدمات شهری بررسی شد.

به گزارش شهر در ابتدای این جلسه، مشاور شرکت آب و فاضلاب استان تهران نقش فاضلاب و ورود آن به انهار و کانال‌های روباز را در ایجاد بوی نامطبوع را مورد بررسی قرار داده و با تشریح داده‌های کیفی تاثیر فاضلاب در انتشار بوی نامطبوع را اندک دانست.

شینا انصاری، مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهر تهران هم در ادامه این جلسه، استانداردها و پارامترهای سنجش وضعیت بو و کیفیت هوا را مورد بحث و بررسی قرار داد و توالی احساس بوی نامطبوع در تهران در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ را به تفکیک مناطق شهری را تشریح کرد.

او با تشریح احتمالات و سناریوهای موجود درخصوص ایجاد بوی نامطبوع در تهران، فرضیات مطرح شده درخصوص حرکت گسل‌ها، فاضلاب سابق ساختمان پلاسکو و... را در ایجاد بوی نامطبوع مردود دانست و ورود فاضلاب به انهار و آب‌های سطحی، نقاط انفصال شبکه فاضلاب شهری، مصرف سوخت‌های فسیلی از جمله مازوت، فعالیت صنایع مستقر در حریم، جنوبی بودن بادها و فعالیت مراکز آلاینده در جنوب تهران را سناریوهای احتمالی در ایجاد بوی نامطبوع برشمرد.

در ادامه این جلسه، مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران همکاری میان مدیریت شهری و شرکت آب و فاضلاب استان تهران را در طول سال‌های اخیر بی‌نظیر دانست و بر عزم شهرداری تهران در همکاری با شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای حل معضل بوی نامطبوع و تکمیل شبکه فاضلاب شهری تاکید کرد.

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم در این جلسه، همکاری و شانه خالی نکردن از مسئولیت را تنها راهکار حل مسئله دانست و گفت: بوی نامطبوع تهران یک مسئله جدید و البته موقتی است که در ماه آذر و دی ماه طی سه سال اخیر احساس شده است در حالی که در مورد مشکل بوی نامطبوعی که در محور فرودگاه بین‌المللی به صورت مزمن و طولانی وجود داشت، با همکاری نهادهای مختلف اقدامات مشخص و در دستورکار قرار گرفته است.

او با بیان اینکه ۷۶ درصد شبکه فاضلاب شهری در تهران تاکنون اجرا شده است، عدم توازن در میان فاضلاب شهری با توان تفصیه‌خانه‌ها را یک عامل موثر و معضل برشمرد و اظهار داشت: تا پایان سال ظرفیت تولید پساب و فاضلاب شهری یکی می‌شود و تا پایان سال آینده دیگر نقطه انفصالی در شبکه فاضلاب شهری نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران فعالیت بیش از ۱۵ هزار مرکز آلاینده و کانون تولید آبهای آلوده را یکی از مسائل اساسی در کیفیت آب‌های سطحی دانست و خواستار همکاری شهرداری تهران برای برخورد با این کانون‌ها شد.

در ادامه این جلسه، سید آرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر عزم شورای پنجم نسبت به مسائل محیط زیستی تصریح کرد: با تاکید شورا، ساختار اداره‌کل محیط زیست در شهرداری تهران شکل گرفته و درصدد تقویت این اداره‌کل برای رصد و پایش‌گری مسائل محیط زیستی تهران هستیم.

او ادامه داد: همچنین ارتباطات و همکاری خوبی میان مدیریت شهری با شرکت آب و فاضلاب استان تهران شکل گرفته که می‌توان این همکاری را در تکمیل شبکه فاضلاب شهری، تصفیه‌خانه ششم تهران و تصفیه‌خانه خرگوش دره مشاهده کرد که نشان از عزم شورا برای رسیدگی به مسائل محیط زیستی است.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه هم‌اکنون آمادگی لازم برای رسیدگی به مسائل محیط زیستی در شهرداری تهران ایجاد شده است، بیان کرد: شهرداری برای حل معضل بوی نامطبوع، مسئولیت‌هایی را برعهده دارد که از جمله آن، می‌توان به بهبود فرایند پردازش پسماند در آرادکوه اشاره کرد. البته قرار است گزارشی در مورد سنجش بو و فرایندهای خروجی و ورودی این مجتمع نیز از سوی سازمان مدیریت پسماند ارائه شود.

حسینی میلانی با تاکید بر رفع اختلال‌های موجود برای حل مسائل محیط زیستی از جمله معضل بوی نامطبوعگفت: همه دستگاه‌های فعال در حوزه خدمات شهری نسبت به رفع معضل بوی نامطبوع دارای مسئولیت هستند و کسی هم نمی‌تواند در این باره شانه خالی کند. محیط زیست مظلوم‌ترین و تنهاترین دستگاه در مقابله با عوامل آلاینده است و ضروری است برای رفع مسائل محیط زیستی، تشریک مساعی صورت گیرد.

او همکاری شهرداری تهران و شرکت آب و فاضلاب برای حل معضل بوی نامطبوع را ضروری دانست و بیان کرد: باید کارگروهی با حضور دستگاه‌های مسئول از جمله شهرداری، شرکت آب و فاضلاب، اداره محیط زیست استان تهران و... ایجاد شود تا هم‌افزایی و همکاری با یکدیگر دیگر شاهد احساس بوی نامطبوع در تهران نباشیم. هم شهرداری و هم شرکت آب و فاضلاب در این رابطه پشتیبانی فنی و حقوقی دارند و اگر لازم است اعتباری در این رابطه در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اختصاص داده می‌شود.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری سنگ‌بنا و موتور محرک معضل بوی نامطبوع را در همکاری بین‌بخشی برشمرد و یادآور شد: ما نباید به دنبال مچ‌گیری و شانه خالی کردن از مسئولیت باشیم بلکه باید پاسخگویی به مردم و ایجاد شفافیت را دنبال کنیم. در این چارچوب، باید تلاش کرد مسائل محیط زیستی را برای مردم تشریح و تبیین کرد تا یک اطمینان خاطر به مردم داده شود.
حسینی میلانی با تاکید بر ضرورت مشخص شدن وضعیت تاب‌آوری آبی و محیط زیستی تهران عنوان کرد: تمامی کلانشهرها تحت تاثیر تغییرات اقلیمی هستند و همین مسئله ضروری می‌سازد تا با مشخص شدن وضعیت تاب‌آوری محیط زیستی تهران، کمبودها و کاستی‌ها مشخص شده و درصدد رفع آن باشیم. بوی نامطبوع یک شوک را بر شهر تهران وارد کرد و باید به صورت جدی نسبت به منشایابی و رفع آن اقدام کرد.

او افزود: اکنون باید عوامل موثر در ایجاد این بوی نامطبوع مشخص شده و درصدد افزایش تاب‌آوری شهر تهران باشیم. به همین خاطر، کارگروه رفع بوی نامطبوع باید از امروز کار خود را آغاز کند. اگر این کارگروه نیازمند پشتوانه قانونی است، شورا آمادگی دارد مصوبه‌ای را در این رابطه تصویب کند.

در پایان مقرر شد در گام نخست، کارگروه اقدام مشترک در رابطه با رفع بوی نامطبوع با مشارکت آب و فاضلاب استان و شهرداری تهران تشکیل و با جلب همکاری سایر دستگاه‌ها فعالیت‌های مختلف از نظر مطالعاتی، اجرایی و پشتیبانی به صورت مستمر برنامه‌ریزی و پیگیری شود.

۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 7309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =