سرانجام یک پروژه پر حاشیه‌

شهر: پروژه‌ای که سال ۱۳۸۸ کلنگش به زمین زده شده و قرار بود در سال ۱۳۹۵ افتتاح، حالا و پس از ۱۱ سال به زودی به بهره‌برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار شهر، پروژه ای که سال ۱۳۸۸ کلنگش به زمین زده شده و قرار بود در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد، حالا و پس از ۱۱ سال به زودی به بهره‌برداری می رسد به این ترتیب شاید بتوان لقب مسن ترین پروژه نیمه کاره شهر تهران را به پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار داد، پروژه‌ای که قرار است جایی در منطقه ۱۵ شهرداری تهران، نقطه اتصال بزرگراه آزادگان با بزرگراه امام رضا (ع) باشد و بار ترافیک در اتوبان های جنوب شرقی تهران را کاهش دهد، اما به دلیل آنچه که کمبود منابع مالی عنوان شد، در موعدی که شهردار وقت از آن صحبت کرده بود، به سرانجام نرسید.

نخستین تلاش‌ها برای احداث این معبر بزرگراهی ۶.۸ کیلومتری از سال ۱۳۸۸ آغاز شد اما؛ مشکلاتی مانند کمبود منابع مالی لازم و تعدد معارضات ملکی و تاسیساتی موجود در مسیر پروژه سبب شد تا انتظار شهروندان تهرانی برای بهره برداری از این مسیر که به عنوان محور کمکی بزرگراه بسیج هم شناخته می‌شود، از یک دهه هم فراتر رود.

سال ۱۳۹۲ بود که قاسم مالدار، مجری طرح‌های بزرگراهی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران از پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه بزرگراه دولت آباد که به نام شهید کاظم نجفی رستگار شناخته می شد، خبر داد. این در شرایطی بود که پروژه در همان میزان پیشرفت متوقف شد و گفته می‌شود، بدقولی شهرداری تهران در رفع معارضان و پرداخت هزینه ملک هایی که باید از مسیر ساخت این بزرگراه برداشته شود و پاس نشدن بسیاری از چک‌هایی که در پروژه های قبلی مانند پروژه بزرگ اتوبان امام علی (ع)؛ سبب شده بود تا  شهروندان هم تا زمانی که می توانند در مقابل پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر واگذاری املاک خود برای بازگشایی مسیر امتناع کنند.

اما حالا و از ابتدای سال ۱۳۹۸، اجرای عملیات احداث مسیرهای تندرو در اولویت قرار گرفت تا با هدفمند ساختن روند رفع معارضات، بخش‌های قابل توجهی از پروژه قابل بهره‌برداری شود. سرانجام  فاز نخست این پروژه شامل بخش حدفاصل بزرگراه آزادگان تا پل شهید مزینانی به طول حدود ۲ کیلومتر، در آذرماه سال ۱۳۹۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تکمیل مسیرهای تندرو تا بزرگراه امام رضا (ع) به عنوان فاز دوم در دستور کار قرار گرفت.

مسیرهایی که حالا آمده بهره‌برداری شده و زیربار رفتن آنها کارکردهای ترافیکی بزرگراه شهید نجفی رستگار را در بخش مسیرهای تندرو تکمیل می‌کند. به زودی هم قرار است فاز سوم این پروژه شامل پل‌های تقاطع ثامن در محل تلاقی بزرگراه‌های شهید نجفی رستگار و امام رضا (ع) به بهره‌برداری برسد.

 عملکردهای ترافیکی

با بهره‌برداری از فازم سوم بزرگراه شهید نجفی رستگار، مسیرهای تندروی شمالی و جنوبی این بزرگراه به طور کامل زیربار ترافیک خواهد رفت؛ رخدادی که بار ترافیک در بزرگراه‌های بسیج و آزادگان، ترافیک ورودی جنوب شرق پایتخت به معابر شهری به ویژه سه راه افسریه را کاهش داده و در نهایت تکمیل رینگ خارجی شبکه بزرگراهی شهر تهران را به دنبال دارد.

در نتیجه اجرای این پروژه حریم مناطق شهری مشخص شده و علاوه بر بهبود منظر شهری در مبادی ورودی شرق تهران، دسترسی زائران امام رضا (ع) به مشهد مقدس تسهیل خواهد شد.

حاج کاظم نجفی رستگار که بود؟

حاج کاظم نجفی رستگار در سال ۱۳۳۹ در شهر ری متولد شد و گفته می‌شود از تربیت ‌یافتگان مکتب بزرگانی چون شهید چمران و حاج احمد متوسلیان بود. او پس از بازگشت در پادگان توحید به عضویت رسمی سپاه پاسداران درآمد.

نجفی رستگار را به‌عنوان فرمانده یکی از گردان‌های تیپ رسول الله(ص)، که فرمانده آن احمد متوسلیان بود، انتخاب کردند و بعد از ۶ ماه فعالیت، مسئولیت واحد عملیات را در پادگان توحید پذیرفت و تا شروع جنگ در این سمت باقی ماند.

او در این زمان طی مأموریتی جهت توانمندسازی نیروهای حزب‌الله، به‌عنوان فرمانده گردان به جنوب لبنان اعزام شد و مسئولیت تعدادی از عملیات‌ها را برعهده گرفت.

نجفی رستگار، در حین «عملیات بدر»، روز پنجشنبه ۲۵ اسفند ماه ۱۳۶۳ هنگام اذان ظهر در شرق دجله (منطقه هور الهویزه) در حال شناسایی منطقه، همراه چند نفر از فرماندهان تیپ سیدالشهدا (ع) به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 7314

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =