رفع خطر از ۲ گود منطقه ۹

شهر: دو گود پرخطر در منطقه ۹ شناسایی شده که یکی از آنها با اجرای سازه نگهبان و دیگری با شروع عملیات ساختمانی رفع خطر انجام می شود.

سید علی شریفی، سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری منطقه ۹ در گفتگو با خبرنگار شهر درباره گودهای پرخطر این منطقه با بیان اینکه دو گود پرخطر در این منطقه وجود دارد که هر دو متعلق به یک شخص است، گفت: اخیرا طی مذاکراتی که انجام شده کارشناس رسمی دادگستری تایید کرده که فعلاً رفع خطر از گود واقع در خیابان هاشمی انجام و سازه نگهبان آن اجرا شده است.

او با بیان اینکه این گود با عمق ۲۰ متری حدود ۱۰ سال بود که رها شده بود، افزود: از همان سالهای اولیه گودبرداری، عملیات ساختمانی آن شروع شده و در مقاطع مختلف پیشرفت‌های نیز داشت. اما بعد از مدتی دیوان عدالت پروانه آن را باطل کرد و عملیات ساختمانی آن به تعویق افتاد. دلیل این ابطال نیز مسائلی بود بر سر مالکیت زمین و محدوده مشخص آن بین شهرداری و مالک به وجود آمد.

شریفی ادامه داد: امسال شهرداری منطقه ۹ نسبت به صدور پروانه ای که به تصویب کمیسیون ماده پنج رسیده، اقدام کرد و مشکلات آن حل شد و در حال حاضر مالک باید پروانه جدیدی که با مالکیت و حدود و ثغور زمین هماهنگی دارد اخذ و عملیات ساختمانی را انجام دهد.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۹ با بیان اینکه در بخش ساخت و ساز اعمال فشار از سوی شهرداری در زمانی که ساختمانی در حال ساخته شدن است یا مرحله گودبرداری است بیشتر است، توضیح داد: در این مرحله وقتی ممانعت از ساخت و ساز صورت گیرد مالک ملزم به رعایت اصول ایمنی می شود اما چالش اصلی جایی به وجود می آید که مالک، ملک را رها می‌کند؛ در این مرحله چون عملیاتی انجام نمی‌شود که از آن جلوگیری شود، اعمال فشار از سوی شهرداری نیز وجود ندارد و در واقع شهرداری مجبور می شود که برای هر گونه اقدامی حکم‌قضایی اخذ کند.

 او یکی از مشکلات را در این وضعیت، زمانبر بودن اخذ حکم قضایی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این حتی اگر با حکم قضایی اقدامی برای آن انجام دهیم و حتی با توجه به اینکه مسئولیت رفع خطر با شهرداری است اما از یک طرف ردیف بودجه ای برای این کار وجود ندارد و از طرف دیگر ساده‌ترین اقدام می‌تواند پر کردن آن گود باشد که در آن صورت نیز مالک پس از آن می تواند از شهرداری به دلیل آسیب رساندن به فونداسیون یا سازه شکایت کند، چرا که در حکم قضایی صراحتاً اعلام نشده که برای رفع خطر چه کاری می تواند انجام شود و قید نشده که اگر رفع خطر منجر به آسیب به سازه شود چه باید کرد. در واقع جزئیات آن در حکم مطرح نمی‌شود، بنابراین در نتیجه شهرداری باید پاسخگو باشد.

شریفی با اشاره به گود دیگری در ناحیه ۲ که متعلق به همین مالک است، گفت: این گود مساحت، عمق و خطر کمتری دارد و از سالها پیش اقداماتی توسط مالک انجام شده و در حال حاضر نیز مالک آماده شروع عملیات ساختمانی و احداث سازه است که با این کار خطر آن نیز مرتفع می شود.

به گفته معاون شهرداری معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۹ سایر گودهای منطقه جزو گودهای پرخطر محسوب نمی‌شوند.

خبرنگار: علی سی پی

۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 7431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =