نیاز به سیستم هشدار سریع زلزله تهران و راه اندازی برق اضطراری مترو

شهر: رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره بر ضرورت راه اندازی برق متروی تهران برای مواقع بحران، گفت: همچنین لازم است که سازمان ها و دستگاه های زیرساختی به سیستم هشدار سریع زلزله تهران متصل شوند.

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با شهر، با تاکید بر ضرورت تامین برق اضطراری برای متروی تهران، توضیح داد: درصورتی‌که در تهران زلزله رخ دهد امکان ارائه خدمات توسط مترو به دلیل نبود برق اضطراری غیرفعال می‌شود.

او افزود: از این‌رو راه‌اندازی برق اضطراری برای متروی تهران باید در دستور کار مجموعه‌های ذی ربط قرار گیرد.

 رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه هنگام وقوع انواع بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی مترو به‌عنوان یک پناهگاه امن می‌تواند برای حوزه بحران عمل کند، بیان کرد: تحقق این امر در صورتی ممکن است که مترو مجهز به پدافند NBC شامل نیروهای بازدارنده (Counterforce)، پدافند عامل (active defense) و پدافند غیرعامل (passive defense) شود.

هاشمی در پایان با تاکید بر لزوم تکمیل سیستم هشدار سریع زلزله در تهران افزود: همچنین سازمان‌ها و دستگاه‌های زیرساختی باید به این سیستم متصل شوند و اطلاع‌رسانی عمومی نیز به‌تدریج در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش شهر، راه اندازی فاز آزمایشی سامانه هشدار سریع در ابتدا با مشارکت آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا)  آغاز شد و در همین راستا نیز اقدام به نصب و راه اندازی سامانه ای مشتمل بر چهار ایستگاه شتاب نگاری مدرن بر روی بخشی از گسل مشا در شمال شرقی تهران در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری از مرز شرقی شهر شد. در سال گذشته و نیمه اول امسال عملیات ساخت و تکمیل زیر ساخت‌های عمرانی و تأسیسات برقی در ۲۲ ایستگاه شتاب نگاری دیگر نیز برسیستم هشدار سریع زلزله انجام شد. این ایستگاه‌ها در اطراف تهران و محدوده گسل‌های فعال، لرزه زای و تهدید کننده شهر تهران احداث شده اند. این سیستم در مجموع به ۲۰۰ ایستگاه نیاز دارد که تاکنون ۲۶ ایستگاه آن راه اندازی شده است.

همچنین در اجرای بند ۹ و ۲ سند طرح جامع شهر تهران (۱۳۸۶) در رابطه با ارتقاء سیستم مدیریت بحران و کیفیت و دفاع غیرعامل شهرتهران و همچنین تبصره یکم (۱) ذیل ماده نهم (۹) و بخش­های دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم (مواد ۵۶، ۶۱، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۷۶ و ۷۹ الی ۸۳ و ۸۸) برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران (۱۳۹۳ـ ۱۳۹۷) به منظور بهبود سیستم ایمنی و مدیریت بحران، کاربست اصول پدافند غیرعامل و ایمن سازی فضاهای زیر سطحی شهرتهران در برابر سوانح طبیعی و انسان ساخت، شهرداری تهران موظف است راهبردهای ذیل را در تدوین سند و برنامه ­های عملیاتی موضوع مصوبه «الزام شهرداری تهران به تدوین برنامه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیر سطحی» ـ ابلاغی به شماره ۱۶۰/۱۹۶۶/۲۱۶۲۳ مورخ ۹۳/۸/۷، ملاک عمل قرار دهد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 7567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =